Inlägg från: Anonym (Lagen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lagen)

Vad händer med cannabisbrukande förälder?

Anonym (Madeleine) skrev 2017-10-06 00:22:56 följande:

Men alltså, det är ju en enorm skillnad på brukare och missbrukare. Är inte alls så att det är något missbrukare bara kallar sig. Ser du på alla som brukar alkohol som alkoholister också?

Där jag är bosatt är cannabis lagligt dessutom och ses inte som något märkligare än att ta ett par glas vin. Här där det är lagligt kan du dessutom köpa precis vilken slags cannabis du vill, alltså köpa en cannabis med minimalt eller inget THC, så du blir alltså inte ens berusad. Sen är det en annan femma att man inte bör vara påverkad/berusad när man har hand om barn, precis som jag inte skulle dricka mig berusad skulle jag inte röka på så att jag blir hög. Men hursom, många som brukar utan att missbruka.

En skillnad. Även om alkohol också är ett gift så är det inte olagligt att inta för vuxna i Sverige.

Cannabis är olagligt i Sverige - full stopp. Intar man det så begår man en brottslig handling.

Den som begår upprepade brottsliga handlingar (särskilt brott vars straffpåföljd är fängelse) är inte lämplig som förälder. Vad som är lagligt eller inte i andra länder är helt oväsentligt.
  • Anonym (Lagen)
    klyban skrev 2017-10-06 00:43:45 följande:

Gå mot röd gubbe vårdslöst kan resultera i 2års fängelse.

Nej, det finns flera situationer där andra länder inte är oväsentligt.

tex konsumtion i Danmark eller annat ställe där konsumtion är lagligt, och sen vara berusad i Sverige utan var olagligt.

Nej enligt rättspraxis kan en sådan straffpåföljd inte utdömas i Sverige för att gå mot röd gubbe.

Jo andra länders drogpolitik är oväsentlig i sammanhanget. Ditt exempel är ovederhäftigt.

FN har kritiserat oss för hur vi hanterar missbrukare av tunga droger där vi har en procentuellt hög dödlighet, med en konservativ syn på "Harm reduction". Det kan jag leva med om vi behåller vår sunda inställning till droger som en absolut olaglighet.
  • Anonym (Lagen)
    Anonym (Madeleine) skrev 2017-10-06 01:51:52 följande:

Men det var ju inte det jag påpekade? Att det skulle vara lagligt i Sverige? Det jag skrev var att det visst fanns en riktig och betydande skillnad mellan missbrukare och brukare. Och det är sant oavsett huruvida det är lagligt eller olagligt att bruka. Alkohol är lagligt, med din logigk skulle man alltså inte kunna missbruka alkohol för att det är lagligt men cannabis kan lan bara missbruka för att det är olagligt. Det jag skrev om bruk vs. missbruk hade inget med lagligheten att göra.

Där blev du nog lite otydlig. Vad man kallar de de som använder droger, brukare, knarkare, missbrukare eller annat är i högsta grad oväsentligt. De är först och främst kriminella vilket var min poäng.

Att dricka alkohol är inte kriminellt.
  • Anonym (Lagen)
    klyban skrev 2017-10-06 12:39:34 följande:

Nu pratade jag om lagen, och lagen säger du kan få fängelse upp till 2år om du går vårdslöst mot röd gubbe.

Jag förstår det blev rätt tråkigt när jag påpeka felen i din analogi om fängelse skulle vara ett rättssnöre.

Jag säger inget om andra länders narkotikapolitik i sak, utan jag pratar om en problematik du missat HELT!

Droger kan vara olagliga även när man riktar in sig på vård.

Vi har liten till ingen harm reduction i Sverige, kanske för de extremt få som försöker få vård själva.

Resten har den ologiska rädslan att bli lagförd om man söker vård, detta ser man precis överallt i andra länder.

Och även vad som sker om man kopplar bort polisen ifrån den"vård" som de "utför".

Vår vård praktiskt går ut på straff idag, det är där FN berättar för oss att Sverige begår brott mot mänskliga rättigheter.

Våra siffror på döda på narkotika går i raketfart uppåt, och i Maj - är vi antagligen  ETTA i EU på narkotikadödlighet.

Det är sjukt i ett land som Sverige som tycker sig ha empati för de mindre lyckligt lottade.

Lagen består i huvudsak av två delar. Lagtext och praktiskt tillämpning. Din jämförelse är därför fortfarande ovederhäftig.

I övrigt glädjer det mig att du bekräftar det jag skrev i förra inlägget. Nämligen att kritiken mot Sveriges drogpolitik riktar sig mot de stigande dödstalen bland missbrukare av tunga droger. Detta kopplat till bristen på "Harm reduction".

Jag gissar att din övertro på legalisering grumlar ditt omdöme en smula, men det kan såklart ha andra orsaker.

Mig veterligen har det inte framkommit kritik från FN angående landets förbud av lättare men lika farliga droger så som cannabis. De är farliga tillika olagliga och föräldrar som använder olagliga droger är per definition olämpliga föräldrar.
  • Anonym (Lagen)
    klyban skrev 2017-10-06 15:56:42 följande:

Dock nått som sker dagligen, och i gränsnära områden.

Jag har inte ens tagit legalisering i munnen, så den ignorerar jag som att du försöker lägga orden i munnen på mig.

Inte framkommit någon kritik?

Jo, det har det, upprepade gånger.

www.svt.se/nyheter/vetenskap/fn-sveriges-narkotikapolitik-lever-inte-upp-till-manskliga-rattigheter

www.svt.se/opinion/tham-om-narkotikapolitiken

Även har man FN enats om ny global narkotikapolitk.

www.svt.se/nyheter/vetenskap/en-forflyttning-fran-brott-och-straff-till-halsa

Gabriel Wikström säger sig vara nöjd med resultatet, men man ser inte mycket nytänk än i Sverige ifrån riksdags/regeringsnivå.

Detta är ju åter kopplat till hanteringen av tunga droger. Det andra är ju tyckande, det borde du lära dig att skilja på.
  • Anonym (Lagen)
    klyban skrev 2017-10-06 16:10:59 följande:

Vad är tyckandet?

Så du kan hjälpa mig och skilja på det, då jag fattar inte överhuvudtaget vad du menade med den.

Självfallet har tunga droger en stor post och problematik.

Men ska det vara en orsak och inte adressera alla drogers problematik?

Hoppas du svarar på frågeställningar nu, för jag börjar sen en selektivitet nu i vad du svarar på.

Ja du behöver skilja på hanteringen av tunga droger där Sverige fått kritik och den övriga drogpolitiken. Du får bli hur selektiv du vill, det förstärker mest bristerna i din argumentation.

Synpunkter i enskilda artiklar är exempel på tyckanden och officiella rapporter från FN exempel på motsatsen.
  • Anonym (Lagen)
    klyban skrev 2017-10-06 16:38:03 följande:

Hälsoproblemen slutar inte vid tunga droger.

För annars blir ju det så att du säger det inte finns några hälsoproblem med cannabis, och så långt är jag inte villig att gå.

Sen vet vi ju hur man försöker säga cannabis är an gateway drog, så kopplingen finns.

Sen ska jag vara helt ärlig med dig, att jag missuppfattade den meningen första varvet.

Även kan jag inte se att man begränsar sig till tunga droger, utan att det är ett argument som man använder för göra det tydligt och av andra personer.

Och tycka i samband med att prata om en fråga, är inget som hindrat dig.

Det är ganska tydligt nu att trots pedagogisk vänlighet och konkreta svar på dina frågor så undviker du konsekvent att ta till dig saklighet. Jag väljer därför att avstå från fler svar.
Svar på tråden Vad händer med cannabisbrukande förälder?