• Blå mosaik

4,5 åring vill inte sitta bakåtvänd i bilen längre, vad göra?

Hej!

Jag hade bestämt att min son skulle sitta såååååååååå länge som möjligt bakåtvänd i bilen eftersom detta är det absolut säkraste. Vi köpte en Britax twoway för ett år sedan för han växte ur sin Maxi Cosi Mobi eftersom det var den stolen de längst kunde sitta bakvänd med.

Nu har alla hans kompisar suttit framvända ett bra tag. Sonen vill inte sitta bakåt längre. Han säger att det är trångt, att han inte ser saker då vi åker bil, att han inte är någon bebis, att bältet sitter för hårt (interna bältet) mm.

Ska jag ignorera hans protester som hållit på ett tag nu eller ska jag vända honom fram? (obs i ny stol!!!!!) Jag vet att han passerat åldern de rekommenderar bakåtvänd till men han kan växa i alla fall 10-15 cm till innan han växer ur Britax twoway.

Hur gjorde ni andra som ville att era barn skulle fortsätta sitta bakåt så länge som möjligt?

• Svar på tråden 4,5 åring vill inte sitta bakåtvänd i bilen längre, vad göra?
  • Blå mosaik
    Flickan och kråkan skrev 2013-05-11 22:10:24 följande:
    Samma här. Har en 4-åring och en snart 5,5-åring som åker baklänges. Ingen av dem har överhuvudtaget ifrågasatt eller kommenterat att de åker baklänges. 

TS, på vilket sätt har han passerat åldern som rekommenderas - rekommendationen är ju minst 4-5 år, helst längre om de inte vuxit ur stolen?
    Jag hörde av personal på säkerhetsbutiken samt läste på transportstyrelsens hemsida att de rekommenderar bakåtvänt till ca 4 år, och tänkte att han passerat den gränsen med ca ett halvår.
    Malawi skrev 2013-05-11 22:04:06 följande:
    Jag säger att i vår bil åker barn baklänges. Att när hon vuxit ur stolen får hon sitta framåt.
    Jag har försökt med det redan, han köper det inte för alla sina kompisar.

Svar på tråden 4,5 åring vill inte sitta bakåtvänd i bilen längre, vad göra?