• Blå mosaik

4,5 åring vill inte sitta bakåtvänd i bilen längre, vad göra?

Hej!

Jag hade bestämt att min son skulle sitta såååååååååå länge som möjligt bakåtvänd i bilen eftersom detta är det absolut säkraste. Vi köpte en Britax twoway för ett år sedan för han växte ur sin Maxi Cosi Mobi eftersom det var den stolen de längst kunde sitta bakvänd med.

Nu har alla hans kompisar suttit framvända ett bra tag. Sonen vill inte sitta bakåt längre. Han säger att det är trångt, att han inte ser saker då vi åker bil, att han inte är någon bebis, att bältet sitter för hårt (interna bältet) mm.

Ska jag ignorera hans protester som hållit på ett tag nu eller ska jag vända honom fram? (obs i ny stol!!!!!) Jag vet att han passerat åldern de rekommenderar bakåtvänd till men han kan växa i alla fall 10-15 cm till innan han växer ur Britax twoway.

Hur gjorde ni andra som ville att era barn skulle fortsätta sitta bakåt så länge som möjligt?

• Svar på tråden 4,5 åring vill inte sitta bakåtvänd i bilen längre, vad göra?
  • Malawi

Jag säger att i vår bil åker barn baklänges. Att när hon vuxit ur stolen får hon sitta framåt.

• Flickan och kråkan
    Malawi skrev 2013-05-11 22:04:06 följande:
    Jag säger att i vår bil åker barn baklänges. Att när hon vuxit ur stolen får hon sitta framåt.
    Samma här. Har en 4-åring och en snart 5,5-åring som åker baklänges. Ingen av dem har överhuvudtaget ifrågasatt eller kommenterat att de åker baklänges. 

TS, på vilket sätt har han passerat åldern som rekommenderas - rekommendationen är ju minst 4-5 år, helst längre om de inte vuxit ur stolen?
  • Blå mosaik
    Flickan och kråkan skrev 2013-05-11 22:10:24 följande:
    Samma här. Har en 4-åring och en snart 5,5-åring som åker baklänges. Ingen av dem har överhuvudtaget ifrågasatt eller kommenterat att de åker baklänges. 

TS, på vilket sätt har han passerat åldern som rekommenderas - rekommendationen är ju minst 4-5 år, helst längre om de inte vuxit ur stolen?
    Jag hörde av personal på säkerhetsbutiken samt läste på transportstyrelsens hemsida att de rekommenderar bakåtvänt till ca 4 år, och tänkte att han passerat den gränsen med ca ett halvår.
    Malawi skrev 2013-05-11 22:04:06 följande:
    Jag har försökt med det redan, han köper det inte för alla sina kompisar.

• HannaHYLK

Min dotter på 4 år och 10 månader börjar också vilja sitta framåtvänd. Och absolut inte i mitten bak. Det var mycket tjafs om det en kort period, me nu verkar hon nöjd med att veta att hon ska få en ny stol längre fram i sommar.

• Sisisisi

Min son är snart 5 och vill såklart gärna sitta framåt som storebrorsan och kompisar. Men han vet att han måste sitta bakåt tills stolen är urvuxen och så är det inget mer med det. Det är ingenting som han får vara med och välja så det finns inget val. Han vet att det är mycket säkrare att sitta bakåt och är gillar att visa vilken cool bra stol han har.

• Flickan och kråkan
    Blå mosaik skrev 2013-05-11 22:53:44 följande:
    Jag hörde av personal på säkerhetsbutiken samt läste på transportstyrelsens hemsida att de rekommenderar bakåtvänt till ca 4 år, och tänkte att han passerat den gränsen med ca ett halvår.

Det är MINST 4 år och helst så länge de kan = tills de har vuxit ur stolen.
  • summerhunter

Hm... Vår dotter fick börja åka framåtvänd vid 3,5. Då orkade vi inte längre...

Vi hade haft ca 6 månader av konstant (ilsket) skrikande i bilen då. När vi åkte bil så skrek hon av ilska HELA tiden alt sov...

• Coxia

Test med barn motsvarande 5 år

kolla vid 1.20. Man behöver bara 5 sekunder av sitt liv för att  få en tankeställare. 

Vi har sagt att våra barn ska vara 5 år. det är en del av att bli 5 år. Då får man åka andra hållet. Likaväl som man inte kör moppe när man är 14,5 

• Lady Namárië
    Blå mosaik skrev 2013-05-11 22:53:44 följande:

Det är ni som bestämmer. Argumentet "Alla andra fåååår juuu!" kommer ni att möta i hundratals olika sammanhang medan han växer upp. Jag brukar svara "Vilken tur för dem att de har så snälla mammor, då."
    So say we all
  • sextiotalist

Vi vände vid 3,5, nej, det är inte roligt att torka spyor i bilen, han klarade inte av att sitt baklänges.

Nåja, det är nog ingen fara om det är bara "alla andra", men jag har bekanta där barnen tvingades att sitta på bältestolar, även om det ena var i min längd tom längre). 
    Då kunde jag inte hålla tyst och frågade efter bältesstol till mig (jag är 160), fick en blick som kunde mörda, men bältesstolen åkte bort.   

• Sölve

Jadu, när det kommer till säkerhet så är det jag som bestämmer och det är ingenting att diskutera. Sedan får de protestera bäst de vill.

• HokusPokus

Jag skulle envisas tills stolen är urvuxen. Min äldsta (drygt 5år) har sagt att hon vill åka framåt som hennes kompisar några gånger men jag har förklarat att alla föräldrar har sina egna regler och i våra ingår bakåtåkande..
    Jag vet att det inte är samma sak men jag brukar i tanken likställa framåtåkande med att åka utan bälte och då blir det lätt att vara bestämd
    Hur många kompisar hon än har som får åka obältade för sina föräldrar får inte hon det för mig och samma sak med framåtvänt.

Men jag är medveten om att jag är ganska rabiat när det gäller bakåtåkande... Såg en film för några år sen om skillnaden vid krock och vad som händer med barnets nacke och den har liksom etsat sig fast hos mig.
    Jag är fullt medveten om att de flesta vänder långt tidigare och säger inget om det men mina barn ska åka bakåtvänt så länge som möjligt!

Svar på tråden 4,5 åring vill inte sitta bakåtvänd i bilen längre, vad göra?