• saspet

Äggdonation - Hur bär jag mig åt?

Hej!

Jag inser att det här är en gammal tråd men jag testar ändå att skriva.

Jag har precis fått samma besked som er, klimakteriet vid 25-års ålder.

Vore skönt att kunna diskutera det med några som gått igenom precis samma sak och som verkligen förstår hur man känner.

• saspet
    NKmamma skrev 2015-11-16 19:43:55 följande:
    Jag är i klimakteriet och jag fick en dotter med hjälp av ÄD 2008. Hur tänker/känner du?
    Jag vet inte riktigt hur jag känner. Ena stunden är jag otroligt tacksam att ÄD finns (under förutsättning att det fungerar såklart) men andra stunder är jag så arg på hela situationen som jag är i och tycker att allt är så orättvist. 

Jag har inte ens hunnit börja fundera på barn (mer än att jag vet att jag vill ha det i framtiden), det ligger flera år framåt för vår del, båda studerar fortfarande och vi är 25 år. Och nu får jag helt plötsligt beskedet att jag inte kan skaffa barn själv. 

Jag undrar nog lite hur man går vidare, bearbetar det och ser på framtiden.

Du har fått barn genom ÄD, hur tänkte du inför det och hur går dina tankar nu efteråt?

Tusen tack för ditt svar föresten. 
  • saspet
    NKmamma skrev 2015-11-18 20:07:17 följande:

Eftersom gener inte är viktiga för mig var valet inte svårt. Det som jag tänkte på var oron över att det kanske inte skulle gå vägen.
    Hon är min dotter på alla sätt. Jag skäms inte för att det blev ÄD, så är öppen med det. Hon vet om hur hon blev till. Vi kommer fortsätta att prata med henne om det. Vill hon sen träffa donatorn så ska hon göra det. Att göra det tar inget ifrån oss.

Ja, det är inte nog med att man ska brottas med att man inte kan få barn på egen hand, sedan finns det ju inte heller några som helst garantier att ÄD ska lyckas det heller. Ibland är inte livet så lätt. Tog det flera försök för dig innan du blev gravid med hjälp av ÄD?

Det låter som du har ett väldigt sunt förhållningssätt till ÄD.
  • saspet
    Vinterprinsessa skrev 2015-11-19 20:07:13 följande:

Det kan kan gå bra direkt också! Jag har gjort tre ÄD och blivit gravid på första försöket varje gång :)

Åh grattis till dig! 3 barn via ÄD alltså? Men då har du gjort dom utomlands va? För i sverige får man väl bara ett barn via ÄD? (och använda ev ägg i frysen)
  • saspet
    Vinterprinsessa skrev 2015-11-20 22:12:20 följande:

Nej det var i Sverige alla gångerna. Tre förlossningar men två barn ???????????????????? Genom både Landstinget, ingen kostnad, och privat som man får bekosta själv.

Ok! Jag visste inte att man kunde göra ÄD privat i Sverige. Vart gjorde du det?
Svar på tråden Äggdonation - Hur bär jag mig åt?