• Sweethart

Äggdonation - Hur bär jag mig åt?

Jag fick samma besked när jag var 26 år när jag utredde varför mensen ej kom, förstår du är chockad och ledsen.

I samband med att jag fick beskedet så skickade gynekologen som gav mig diagnosen en remiss till karolinska fertilitetsenheten som för äggdonation. Efetrsom väntetiden är ca 2 år ville jag komma in i systemet så fort som möjligt.

• Sweethart
    * När börjar utredningarna?
    Först måste en remiss skickas till den fertlitetsenheten du tillhör. Be din gynekolog som gav dig diagnosen skicka remissen. Utredning hos fertilitesenheten påbörjas först när du börjar närma dig behandling och har kommit fram i kön. Du får träffa kurator + gå på ett läkarbesök.

* Hur många gratis försök får jag?
    Beror på vilket landsting du tillhör. I stockholm är man berättigad 3 gratis försök men kan oftasts bara få ett pga donatorbrist, bidrar du däremot med en korsdonator till kön kan du får flera försök gratis.

* Vad anser ni som bäst, egen donator eller okänd donator? Fördelar och nackdelar.
    Menar du anonym eller icke anonym? I sverige och Finland är alla icke anonyma dvs barnet får rätt att i vuxen ålder ta reda på vem som donerat. Personligen tycker jag det är viktigt att barnet kan få möjlighet att söka reda på donatorn om han/hon så önskar.

* Hur går det till från början till slut?`
    Man tar östrogen i ca 2 veckor för att bygga slemhinna, sedan tillför man progeston några dagar innan insättning av ägget. Medicineringen fortsätter tills ca vecka 12 då man börjar trappa ner på hormonerna.

* Vart börjar jag söka hjälp? Kan jag be min gynekolog skicka mig vidare?
    Ja, be din gynekolog skicka en remiss.
Svar på tråden Äggdonation - Hur bär jag mig åt?