Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Vet varken in eller ut..............

Totoro skrev 2013-05-10 14:30:57 följande:
    Fan va irriterad jag blir på er som ber ts vara med på lektionen. Vad tror ni att det tjänar till? Jag kan säga att det kommer inte göra någon nytta alls och det kanske till och med blir värre att ts är med en dag i klassen. Ni som skriver att hon borde va med i klassen jag får en känsla av att ni är lika trångsynta som läraren som påstår att dens klass är jätte lugn men så fort den vänder ryggen är eleverna på bordet. Ni slm inte råkat ut för samma situation som ts barn har inget vettigt att säga för ni fatta uppenbarligen inte hur det kan vara utan närvaro av en vuxen. De vuxna är barnens skydd när det är jobbigt.
    Jag har tvärt om rätt goda erfarenheter av att föräldrar är med på lektioner. Och jag har jobbat länge som lärare. Säger inte att det är lösningen på situationen som TS beskriver, för det är det inte om det är som TS skriver, men däremot så är det ofta positivt med föräldrar som är med när klassrumssituationen inte fungerar. Vanligtvis beter sig heller inte övriga barn sig som änglar när en förälder är med. Det intressanta är att de vanligtvis beter sig på precis samma sätt, med undantag av den elev vars förälder faktiskt är där. Särskilt om föräldern är med under en längre tid och inte enbart under en lektion.

Om jag inte missförstått TS, så är inte TS flicka mobbad, utan hon mår dåligt i skolsituationen för att det är en väldigt stökig klassrumsmiljö samt att det är konfliktfullt mellan flickorna. Att läraren är oförstående är självklart ett problem. Jag tycker att TS samt andra föräldrar som upplever samma sak (att det är allt för oroligt och stökigt i klassen) ska vända sig till rektorn. Här behöver ju EHT (elevhälsoteamet) gå in och arbeta med gruppen. Troligtvis på flera olika sätt. Flickgruppen som inte fungerar behöver tjejsamtal med kurator. Klassen som sådan (för jag får en känsla av att det inte är enbart en liten klick flickor som ställer till problem) måste man också arbeta med på bred front. En handlingplan behöver upprättas för hur man ska lösa problemet från rektors sida i samarbete med EHT.

TS: Ett tips är att vända dig till skolans kurator alternativt sjuksköterska nu direkt.  
Svar på tråden Vet varken in eller ut..............