• Kat

Tips om bra gluten- och mjölkfri frukost!

väntar nr tre skrev 2013-05-14 13:46:22 följande:

Tack för alla svar hittills!
    Flera har frågat hur vi utreder och vi har kontakt med läkare. Dessutom har jag en autistisk son som jag vill testa kostomläggning på eftersom vissa rön visar på att gluten och mjölkfri kost kan minska symptomen hos barn med neuropsykiatriska störningar. Värt att prova tycker vi, framförallt när vi alla är lite känsliga både mot vete och mjölk.

Faktum är att veteallergi inte är så lättupptäckt ändå alla gånger.

Jag har varit veteallergiker i snart 50 år och min mor i över 70 år - båda utan att veta om det.

Min mor fick reda på det när hon testade positivt efter en rutinundersökning av olika allergener efter ett bistick förra året.

Hon har mått dåligt i så många år, utan att veta varför hon var så trött och hängig.

Jag testade negativt, men har väldigt allvarliga symptom och har fått anafylaktisk chock pga. vete vid flera tillfällen - men de förstod aldrig vad det var ... de missade att det var en allergisk reaktion nästan alla gångerna - trots att jag hade alla de klassiska symptomen inklusive andnöd, blodtrycksfall och medvetslöshet.

Så nä, veteallergi är inte alltid så lätt att fastställa i alla fall ...

Om jag nu "bara" är vetekänslig - hur kommer det sig då att jag blivit intagen akut med ambulans så många gånger i samband med intag av vete? Jag behöver egentligen inte ens äta det för att reagera - det räcker med att inandas mjölet eller få det på huden - jag tål det verkligen inte ... men har inte fattat förrän förra året ... Allergitabletter hjälper, tack och lov, lite grand.

Vill bara att alla har klart för sig att man kan vara väldigt, väldigt sjuk i veteallergi utan att ha en aning; och trots mängder av sjukhusbesök och oändligt många läkare är det inte automatiskt så att de drar rätt slutsatser. Så här många år har det tagit mig att få veta - och jag är såväl vete-, mjölkallergiker som glutenintolerant. Jag har bara varit så sjuk att de inte kopplat att det handlade om allergi och glutenintolerans i botten ..! Och jag inser att det finns fler stackars människor där ute med fel diagnos som missats, trots att det borde vara rätt så enkelt att fastställa allergi. (Men som sagt, min vete och mjölkallergi gav inte utslag på testen - men väl enligt uteslutningsmetoden, sedan jag slutat att äta dessa livsmedel.)

Svar på tråden Tips om bra gluten- och mjölkfri frukost!