Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Tips om bra gluten- och mjölkfri frukost!

Smoothies tror jag fungerar bäst för barn faktiskt, vi ska börja köra det här hemma också. Då kan man mixa ner havregryn eller annat som frön, krossade nötter etc utan att de märker det men som är väldigt näringsrika med mycket vitaminer och mineraler.

• skogsvitter
    Clotilda skrev 2013-05-09 16:53:15 följande:
    Ägg! Kanske äggmuffins med skinka, tomat etc?
    Äggmuffins? Tar gärna emot recept
  • skogsvitter

Jag bakar även gluten (och mjölk-) fritt bröd, har testat mig fram med en massa olika och bovete tycker jag är ett ypperligt mjöl som passar till det mesta! Så om du inte vill köpa färdigt så kanske du kan testa att baka några enkla brödsorter och se om det går ner? Scones är sjukt enkla tex och kan ju bakas på näst intill vad som helst Har också gjort limpor, tekakor, långpannebröd etc.

• skogsvitter

Skrev ett långt inlägg med recept och allt försvann!!!!

Egentligen kan man ju använda vilket recept som helst bara att man byter ut produkterna. Mjölk och smör kan ju bytas ut mot mjölkfria alternativ, tex mjölkfritt smör eller olja, och havremjölk tex. Veteprodukter kan bytas ut mot glutenfria mjöl. Dock kan man då ofta behöva ha i något som heter fiberhusk, eftersom utan gluten så blir brödet lätt smuligt. Fiberhusk har samma bindande effekt som gluten (även ägg kan bytas ut mot fiberhusk av denna anledning).

• skogsvitter

Gjorde tekakor igår, ett välanvänt recept men som jag nu har börjat experimentera med glutenfria alternativ.

50 g jäst
    100 g smör
    5 dl vätska (vatten, mjölk eller båda delarna)
    1 dl socker (kan bytas ut mot tex honung, råsocker, eller minskas en aning)
    1 tsk salt
    1 msk fiberhusk
    12-13 dl mjöl (idag använde jag ca 2/3 bovetemjöl, lite havrekli, lite röd mjölmix och lite grovt rågmöl)
    Jäs 30 min, baka ut tunna kakor och nagga dem med gaffel innan de får jäsa 30 min ytterligare på plåt. Grädda i 200 grader tills de blir gyllenbruna (ca 10 min). Pensla med vatten. Supergoda!

• skogsvitter
    Smurfan89 skrev 2013-05-10 04:36:04 följande:
    Ägg, omelett, gröt (kan man äta det som gluten? Kanske finns alternativ till havren isåfall? Min son är bara mjölkallergisk så det är därifrån mina råd kommer:)), mjölkfri yoghurt (naturell med kanel på), han brukar även ibland vilja ha morotsstavar vid sidan om:) och juice eller alpro soya-mjölk.
    Havre är glutenfritt. Och ja, man kan äta gröt oavsett, det finns massor av olika sorter av mjöl- och gryn/korn som man kan göra gröt på som är naturligt glutenfria. Nu funkade ju inte havre för TS barn, men om de vill prova gröt så kan man tex göra på hirs- eller boveteflingor.
  • skogsvitter
    Tygtiiger skrev 2013-05-11 09:39:12 följande:
    TS - är dina barn testade för gluten- resp spannmålsallergi? Om du misstänker att du har ett glutenintolerant barn ska du inte ta bort gluten ur kosten innan utredningen är färdig, för då maskeras alla symptom, även labproverna blir normala. Först utredning, sedan kostförändring!!
    Fast testerna är ju ändå inte trovärdiga, de visar ofta fel oavsett! Uteslutningsmetoden är den enda och absolut säkraste metoden om man verkligen vill veta. Mörkertalet för celiaki är gigantiskt, och symptomen mycket diffusa. Det är bara korkat att övertala människor att fortsätta med gluten om det är som att proppa i dem gift!
  • skogsvitter

Nu förmodar jag att TS givetvis har kontakt med bvc/läkare, och de använder själva oftast uteslutningsmetoden (eftersom det de facto är säkrast, man kan vara känslig utan att ha allergi/intolerans, båda mot mjölk och gluten/vete). Så jag håller helt enkelt inte med dig. Varför skulle det vara Crohns? Det är ovanligt hos barn och ger helt andra symptom. Det torde ju dessutom uppmärksammas vid en helt vanlig läkareundersökning.

Och nej, det är inte veteallergi som främst är svårupptäckt. Det är celiaki (glutenintolerans). Det finns sk tyst celiaki tex. Och ofta tar det många, många år innan man får rätt diagnos. Så att testerna visar säkra besked är rent bullshit. Man tror att ungefär 2/3 ännu inte fått rätt diagnos.

celiaki.se/celiaki-intoleranser-allergier/celiaki-glutenintolerans/cdvardprogrambarn20121001/

"Diagnosen baseras på en sammanvägning av kliniska tecken, serologiska markörer, histopatologisk diagnostik av biopsi från tunntarm och i vissa fall analys av riskallelerna HLA DQ2 och DQ8."

Med andra ord, mycket svårt att avgöra. I synnerhet hos barn, då sjukdomen inte hunnit fortskrida så långt.

• skogsvitter

Jag tror däremot du blandar ihop allt för vete är i själva verket rätt lätt att upptäcka, reaktionen kommer ofta väldigt snabbt efter att man andats in eller ätit vete. Det är ingen autoimmun sjukdom utan en ren allergi som ger direkta reaktioner. Astma, allergichocker och utslag är mycket vanliga i samband med vete.

• skogsvitter
    väntar nr tre skrev 2013-05-14 13:46:22 följande:
    Tack för alla svar hittills!
    Flera har frågat hur vi utreder och vi har kontakt med läkare. Dessutom har jag en autistisk son som jag vill testa kostomläggning på eftersom vissa rön visar på att gluten och mjölkfri kost kan minska symptomen hos barn med neuropsykiatriska störningar. Värt att prova tycker vi, framförallt när vi alla är lite känsliga både mot vete och mjölk.
    Lycka till!
Svar på tråden Tips om bra gluten- och mjölkfri frukost!