• Mimmi85

Ståbräda eller tvillingvagn?

Om syskonet kommer när första barnet är ca 3,5 år, skulle ni skaffa en tvillingvagn eller ta gamla vagen+ståbräda? Är en tvillingvagn verkligen nödvändig?

• Svar på tråden Ståbräda eller tvillingvagn?
  • puss

Går ni mycket rekommenderar jag båda.
    Om inte annat så är tv-vagnen bra att ha packning i. Förutom bebisen.

• DrömFåret

Tänkte precis som du när jag väntade barn. Vårt första barn var två år och tre månader när syskonet föddes för snart två månader sedan. Vi har gamla vagnen och ståbräda, och än så länge har jag inte saknat en tvillingvagn. Men, vi har två vagnar( en gammal ärvd) och har vid kanske tre tillfällen haft båda vagnarna, men då var vi också två vuxna. Tror att det är upp till var och en att avgöra, går du mycket och ditt barn inte orkar, behöver du en extra plats vid middagsvila, Eller åker ni mest bil och bara går korta sträckor? Kan tänka att vi kommer behöva en tvillingvagn i sommar på semestern, och då blir det nog att låna en, för köpa känner jag inte att vi måste. Lycka till med ditt beslut.

• miniskrutten

Har en treåring här som nyss blivit storebror. Han har totalvägrat vagn mer än ett halvår och är tveksam om han skulle köpa ståbräda, så vi kör helt utan. Är nog olika för olika barn, men hade nog inte köpt tvillingvagn i ditt ställe, hellre ståbräda. Mycket pengar för ny vagn.

• mammas 2 hjärtan

Jag hatar ståbräda går inte att gå bra eller i snöSkrattande
    Om du går långt skulle jag köpa en beg syskonvagn på blocket .

• Sisisisi

Vi hade bara ståbräda först med det funkade inte bra för oss så jag köpte en begagnad syskonvagn och blev nöjd :)

• Mercurialis

Vi har 2 år och 10 månader mellan våra barn och vi köpte en ståbräda. Det fungerade utmärkt. Storebror slutade mer eller mindre att åka vagn när han var 2,5 år så en syskonvagn kändes inte aktuell. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Gåsmor

Stora barnet var 2år och 3 månader när han fick syskon, vi körde på ståbräda. Några enstaka tillfällen har jag saknat syskonvagn, men har i efterhand konstaterat att det mer varit för mitt behov av att komma ut. Barnen hade det alldeles säkert mycket bättre hemma. Å andra sidan hade vi tillgång till bil och använde den vid behov. Har också kört två vagnar vid några tillfällen när vi varit båda. Kanske spelar det också roll att vi fick barn nr 2 på vintern. Kändes då helt ok att stanna inne när den store sov middag. Vår och sommar hade kanske en lur i vagnen passat alla bättre.  

• Flickan och kråkan

Nu har vi inte använt vagn utan burit istället, men båda våra har gått uteslutande efter 3,5-års ålder så syskonvagn hade jag inte köpt om äldsta varit 3,5.

• krompa

Jag har 2½ år mellan mina barn och för oss var ståbrädan tillräcklig.

• Echo

Beror på barnet. Vår treåring sover fortfarande på dagen och då är det bra med vagn om man är ute länge. Svårt att sova på ståbräda. Hade han inte sovit hade ståbrädan räckt (fast vi har en med sits så det är väl en "sittbräda" kanske).

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Jossi

Echo - hur funkar det att gå med en sån "sittbräda"? Har inte sett den i verligheten men det känns som man inte skulle få plats att gå alls. Kan du rekommendera den? 
    (ursäkta sidospåret i tråden) 

• Echo
    Jossi skrev 2013-05-04 21:43:41 följande:
    Echo - hur funkar det att gå med en sån "sittbräda"? Har inte sett den i verligheten men det känns som man inte skulle få plats att gå alls. Kan du rekommendera den? 
    (ursäkta sidospåret i tråden) 
    Ja, jag tycker den är fantastisk! Man kan gå långa sträckor utan att få ett gnälligt och trött barn. 

Jag tycker inte den tar så mycket mer plats än en vanlig ståbräda heller, men jag brukar ändå gå lite vid sidan (gör jag ofta även utan ståbräda). Sedan beror det ju mycket på hur vagnen är utformad. Finns väl ett par olika, vi har en kid-sit. Funkar förvånansvärt bra även på lite sämre underlag, jag trodde det skulle vara kört på allt annat än slät asfalt... 
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • jenst1

Vi har 2 år och 2 mån mellan barnen. Håller med tidigare talare om att det beror på syfte och hur barnen är. Vi köpte begagnad dubbelvagn. Måste säga att jag inte ångrar det en sekund. Självklart går den stora så mkt som möjligt. Men: Har man bråttom på morgonen eller hem går det himla mkt fortare än om den stora går själv. Jag tänkte mkt på hur det skulle bli m ståbräda i snöigt underlag. Kom fram till att det säkert kan strula rejält om det blit hemska vintrar. Går man långpromenader i terräng och elljusspåret som jag gjorde så är det guld att kunna sätta även den stora på hemvägen. En 2 el 3-åring blir också trött i de små benen. Jag åkte en hel del kommunalt och kände mig väldigt trygg att kunna sätta båda i vagnen när det var mkt folk tex i rusning. Inget krångel m att fälla upp brädan och ingen risk att den stora inte hänger med när folk trängs osv. Har man varit iväg en hel dag så är det lätt att den stora slumrar till och då är det inte helt lätt att ta sig av utan eller m bräda om man måste väcka. Det finns vissa dagar när en 3-åring vaknar på fel sida (även om det inte är ofta alls). En unge som vägrar gå/stå är inte det optimala på morgonen och är vagnen bra. Dubbelvagnen har varit super när vi varit en hel dag på nöjesfält och museum. En mindre viktig aspekt var när jag lämnade stora barnet på dagis 15 Tim/vecka, så passade jag på att handla osv. Super m en plats att sätta tunga kassar. Kommer sakna det nu är vi säljer vagnen. Får börja bära kassar igen det som inte får rum under. Jag har lite problem m rygg och framför allt axlar och ville inte riskera mer ont pga oergonomisk körställning. Ångrar som sagt inte dubbelvagnen som jag nu ska sälja. Men klart det funkar m ståbräda om man inte är lika bekväm som jag och ger sig den på det. Vi har en babytravel Dublin. Den är bara 10cm bredare än motsvarande singelvagn så jag har aldrig haft problem m dörrar, hissar osv Längre svar än vad jag hade tänkt m nu har du fått mina tankar.

• veh

Jag kommer ha den åldersskillnaden på mina barn, och inte ha en dubbelvagn utan enkelvagn + ståbräda. Dels så har mitt barn suttit i vagn kanske 2-3 gånger det senaste halvåret, dvs går för det mesta. Det har varit väldigt "extrema" tillfällen som vagn har använts, t.ex. när vi varit ute och tänkt att barnet kanske somnar... Sen kanske jag skulle tänkt annorlunda, om vi inte varit beroende av bil i alla fall. Både till och från förskola, samt till och från affären, så behöver vi åka bil.

• pappaG

Jag tror på att köra med en tvillingvagn. Vi väntar vårt andra barn i september och då kommer det vara ca 2år mellan det och vår son som fyller i slutet av sommaren. Vi går ganska mycket och det beror väl i och för sig på hur mycket ni ska gå, men instinkten säger mig att det är bra att ha en tvillingvagn. 

Ser framför mig när L vägrar stå på ståbrädan och man inte har tid att tjafsa. 
    Nej, jag avstår ståbräda och slantar för en vagn istället.

Jag har surfat runt en massa och det finns verkligen hur mycket som helst att läsa om barnvagnar. (Extra föräldradagar till detta? 2 dagar research av barnvagn, haha).

Jag såg sidan tvillingvagn.com. Är det någon som vet om den är bra?
    Dom hade i alla fall lagt upp det så att man kan jämföra vagnarna sida vid sida.

Svar på tråden Ståbräda eller tvillingvagn?