• Anonym (Idiot)

Från barnfri till barnlös

Jag är 40+ och har aldrig velat ha barn, förrän nu. Jag har varit med samma man i väldigt många år, och även han har trivts utan barn. Nu har barnfriheten som i ett trollslag blivit barnlöshet och jag har drabbats av depression. Känner mig som en idiot som inte lyssnade på alla dem som sade att jag skulle komma att ångra mig. Åh, och som jag ångrar mig. Varje dag är en kamp med ångestattacker och en känsla av att inte ha någon mening i livet.
    Jag vill skrika ut till alla som gjort samma val som jag tidigare gjort: "Försök få barn! Gör det bara! Det kommer du inte ångra, men detta som jag gjort kommer du kanske att ångra på samma vis som jag gör nu".
    Även om vi skulle lyckas få barn naturligt, genom adoption eller genom fertilitetsbehandling, så kommer det att vara sorgligt på något vis. Gamla föräldrar, kanske ett ensambarn. Mina vänner säger att jag måste tänka bort åldersnojan och ensambarnstankarna och bara satsa nu, och det gör jag, men min starka känsla är att det är fel mot ett eventuellt barn och att jag bara gör det för att må bättre själv.

Vill vrida klockan tillbaka.

• Svar på tråden Från barnfri till barnlös
  • Anonym (Idiot)

Tack för fina svar. Det känns skönt att få positiva ord just nu.

• Anonym (Idiot)

Tack igen!
    Vi kämpar på och hoppas. Tidsmaskinen är ju inte uppfunnen än, så jag får acceptera att tiden gått och jobba med de möjligheter vi har.

• Anonym (Idiot)

Tack igen för peppande kommentarer.
    Det där med "gamla föräldrar" och "ensambarn" är något jag förstorar upp. Det hör till depressionen säger mina terapeuter, och det har de säkert rätt i. jag ser bara katastrofscenarier och ser saker i svart. Jag känner personer som haft både föräldrar som passerat 40 vid deras födelse och som varit ensambarn, och det har blivit folk av dem med, så visst fungerar det.

Jag tror jag sörjer åren som gått, allt vi inte gjorde, det som jag inte förstod. Kanske hade jag haft svårt att bli gravid i 30-årsåldern. Det vet jag ju inte, men just nu kan jag inte fatta att jag inte bara slutade med preventivmedel och tog emot det som eventuellt skulle komma. Tänk att bara ha lite härligt sex, och så en dag upptäcka att man är gravid, istället för ägglossningstest, hormonmätningar, adoptionskurser, äta piller...

Min rädsla för att bli bunden var så stark. Nu förstår jag att jag hade mått bra av att bli bunden, men då fick jag panik vid tanken. Alla sa: "Du skulle bli en sådan bra mamma". Ja, det vet jag väl. Jag skulle bli en alldeles FÖR bra mamma. Jag gör inte saker halvhjärtat. Jag hade givit min själ, och förlorat mig själv. Det var ju DET som var problemet. Inte en enda person sa: "Du behöver inte vara en jättebra mamma hela tiden. Du kommer att få hjälp. Vi ska hjälpa dig".

• Anonym (Idiot)

Tack Lillsudd!
    Du skriver oerhört vackert och ger mig lite tröst mitt i allt.

Svar på tråden Från barnfri till barnlös