• tösami

Någon relativt ung som ska göra sitt första IVF-försök?

Nu börjar det dra ihop sig till första IVF-försöket! Vore kul att hitta någon/några i ungefär samma ålder som går igenom samma sak. Själv är jag 26 år och vi har försökt få barn i 2 år. Utredningen hittade inga fel, jag vet inte riktigt om det är positivt eller negativt när det kommer till IVF.

Ska vi följas åt? 

• Svar på tråden Någon relativt ung som ska göra sitt första IVF-försök?
  • TJ9

Hej jag är 27 år och min man 28 år och vi har försökt få barn i snart två år, kan jag va med i tråden? Vi håller just nu på med vår första IVF. Vi har testat två omgångar med pergotime för jag inte får ägglossning på egen hand men det gick ju inte så bra. Min man har dessutom färre och långsammare spermier än medel så nu gör vi en IVF.

Jag har tagit nässpray i två veckor och tre dagar och var på min första kontroll idag. Ultraljud + blodprov och imorrn får jag veta när jag ska börja med sprutorna. De hittade en blåsa som var 28x20mm stor vilket inte verkade spela så stor roll. Jag blev chockad för de största blåsorna med pergotime jag fick var ca 14mm stora.

När ska ni börja? Har ni gjort andra behandlingar innan?

• tösami
    TJ9 skrev 2013-04-29 20:16:28 följande:
    Hej jag är 27 år och min man 28 år och vi har försökt få barn i snart två år, kan jag va med i tråden? Vi håller just nu på med vår första IVF. Vi har testat två omgångar med pergotime för jag inte får ägglossning på egen hand men det gick ju inte så bra. Min man har dessutom färre och långsammare spermier än medel så nu gör vi en IVF.

Jag har tagit nässpray i två veckor och tre dagar och var på min första kontroll idag. Ultraljud + blodprov och imorrn får jag veta när jag ska börja med sprutorna. De hittade en blåsa som var 28x20mm stor vilket inte verkade spela så stor roll. Jag blev chockad för de största blåsorna med pergotime jag fick var ca 14mm stora.

När ska ni börja? Har ni gjort andra behandlingar innan?
    Hej! Så klart du kan vara med! Hur fick ni reda på att du inte hade ägglossning? Var det under utredningen? 

Vi ska dit 24 maj så det är ett tag kvar. Tidigare har vi gjort en utredning som inte visade på något förutom att jag hade för lågt sköldkörtelvärde så har ätit Levaxin ett tag nu. Men annars har vi inte gjort någonting, bara väntat. Vi fick höra under 1 års tid att vi var så unga så det säkert skulle lösa sig av sig självt. Vi bytte tillslut gyn och där fick vi hjälp på direkten. Så skönt! 

Var i Sverige gör du din utredning? Usch vad jobbigt med blåsor! 
  • Marengen

Hej! Tänkte komma med lite pepp! Gjorde ivf då jag va 25, började utredning när jag va 23-24. De hittade inget fel på oss alls men det slutade med att de fick göra icis, stoppa in spermien i ägget. Juli 09 kom vår dotter, då va jag 26.
    Vi fick ett ägg till frysen som vi satte till baka i september förra året så om några veckor kommer våra efterlängtade pojke!
    Lycka till!!!

• TJ9

Marengen: Å vilken solskenshistoria! Det ger mig hopp om att vi kommer lyckas. Vi kommer också göra icis.

tösami: Jag slutade med p-piller 2011 och fick inte mens förrän hösten 2012 när vi väl var inne på utredning. Jobbigt att höra att man är för ung för att få hjälp! Det är ju liksom upp till var och en att bestämma när man vill ha barn tycker jag. Skönt i alla fall att ni blev tagna på allvar när ni bytte! Vi gör i Östergötland. Var gör ni utredning? Förstår att det måste kännas som en evighet till 24 maj. Har ert ställe öppet på sommaren? Tror inte man får starta IVF så nära sommaren här eftersom de stänger under sommaren. Så misslyckas vi nu så måste vi vänta till augusti innan vi får göra försök nummer två.

• tösami
    Marengen skrev 2013-04-29 20:59:58 följande:
    Hej! Tänkte komma med lite pepp! Gjorde ivf då jag va 25, började utredning när jag va 23-24. De hittade inget fel på oss alls men det slutade med att de fick göra icis, stoppa in spermien i ägget. Juli 09 kom vår dotter, då va jag 26.
    Vi fick ett ägg till frysen som vi satte till baka i september förra året så om några veckor kommer våra efterlängtade pojke!
    Lycka till!!!
    Åh, vad kul att höra! Grattis!!! Skönt att höra lite lyckade historier :) Lyckades ni på första försöket båda gångerna?
  • tösami
    TJ9 skrev 2013-04-29 21:26:45 följande:
    Marengen: Å vilken solskenshistoria! Det ger mig hopp om att vi kommer lyckas. Vi kommer också göra icis.

tösami: Jag slutade med p-piller 2011 och fick inte mens förrän hösten 2012 när vi väl var inne på utredning. Jobbigt att höra att man är för ung för att få hjälp! Det är ju liksom upp till var och en att bestämma när man vill ha barn tycker jag. Skönt i alla fall att ni blev tagna på allvar när ni bytte! Vi gör i Östergötland. Var gör ni utredning? Förstår att det måste kännas som en evighet till 24 maj. Har ert ställe öppet på sommaren? Tror inte man får starta IVF så nära sommaren här eftersom de stänger under sommaren. Så misslyckas vi nu så måste vi vänta till augusti innan vi får göra försök nummer två.

Vi gör i Stockholm och det är samma sak här, sommarstängt hela juli. Jag pratade med kliniken idag om det och om allt går enligt kalendern (som det brukar) så ska jag få mens bara ett par dagar efter besöket. Får jag det så hinner jag starta behandlingen på direkten, så vi har faktiskt fått två tider inbokade samma dag. En för info och en för praktisk genomgång så jag kan sätta igång. 

Hur funkar det med andra försöket? Får man alltså göra det direkt efteråt?  
  • Marengen

Vi lyckades på första försöket och sen hade vi ju bara ett ägg i frysen så det va ju väldigt nervöst och osäkert plus att vi fick bekosta det själva men som tur va har allt fungerat bra hittills!

• Lilla Morran

Lycka till alla! Vi gjorde ICSI på carlanderska, Göteborg hösten 2005. Jag var då 22 år och min man 26. Ett år senare fick vi en son och 2009 fick han en syster, de kom från samma behandling och är alltså "tvillingar", fast födda med 2,5 års mellanrum 2010 fick våra barn helt oväntat en lillebror på naturlig väg och nu har tankarna börjat snurra kring om vi ska våga försöka en gång till, fast denna gång utan medicinsk hjälp. Är lite rädd att jag ska bli besviken, men å andra sidan vet jag ju oddsen... Hur som helst, när vi gjorde Ivf/ICSI så sa läkarna att det var jättebra att vi var så unga, de hävdade att kvinnor var som mest fertila mellan 15-25 och fertiliteten sedan minskar sakta. Efter 35 minskar den i allt snabbare takt, så ha hopp - ni har goda chanser att lyckas!

• TJ9

tösami: Hoppas det går som det ska! Bra att de bokar in tider så snabbt så ni verkligen har en chans. Jag fick besked igår att jag måste ta nässprejen i ytterligare en vecka och gå tillbaka för undersökning igen. Min slemhinna var tydligen inte tillräckligt tunn. Eftersom jag var stressad när de ringde glömde jag fråga hur tunn den bör vara. Är det någon här inne som vet, min var ca 3mm.

• semlorna

Vi gjorde första försöker i februari och har precis påbörjat försök två så helt passar jag inte i tråden. Är 26, snart 27 och vi var oförklarligt barnlösa fram till IVFen, sen fick vi veta att vi har befruktningsproblematik.

Svar på tråden Någon relativt ung som ska göra sitt första IVF-försök?