• spps

Ni hästfolk :)hjälp

Jag har två hästar en ponny som jag har en helfodervärd på fast i mitt stall och en stor häst som jag rider och har haft i tio år nu! Men han är av den oroligare sorten så jag vill ha en liten schettis som han kan gå med i hagen, främst vintertid är de lite problem när dom måste gå i grushage, ponnyn är lite av en ensam häst och vill helst gå själv, plus att hon sparkar på han. Nu till problemet små ponnyer överlag har ju lättare att få fång och nu har jag hittat en ponn som uppfyller allt jag letat efter MEN hon har haft fång för ett par år sen! Ägaren är inte orolig om man bara sköter allt, så vad tror ni? Tar jag på mig problem eller är det bättre att veta innan?

• Svar på tråden Ni hästfolk :)hjälp
  • Majsan70

Rätt mat och munkorg så borde det inte va nåt problem. Skall du ha ponnyn på foder så kanske ägaren kan stå för ev,  fångproblem om de har kvar försäkringen?

Dotterns första ponny hade haft fång men hade inga kvarvarande problem alls. Hon fick dp anpassad mat och dessutom tillskott av Aloevera Gel för att motverka samt att hon hade munkorg.

• Angels

Vi har tidigare fött upp shetlandsponnyer och även haft ponnyer med fång. Detta med fång är så olika beroende på individen, vissa klarar sig jättebra trots bete, andra klarar inte bete alls. Det bästa är att du hör med ägaren om ponnyn klarar bete och om så inte är fallet så föreslår jag att ponnyn inte går på bete. Fång är trots allt en plågsam sjukdom som kommer snabbt när det väl bryter ut.

Om du väljer att ha en fångponny på bete så föreslår jag att släppa ponnyn på bete mycket tidigt på våren så den får vänja sig tidigt vid gräset, ev. ha en betesreducerare på och gärna ett ogödslat ängsbete som inte är så kraftigt (ju längre gräset är, desto mindre näring innehåller gräset).

• spps

Jo ägaren hon säger att ponnyn har gått på vanligt bete med Munkorg på natten hos dom, och äter vanligt hösilage nu, jag har inte mycket erfarenhet av foder fång däremot av belastningsfång och sul inflammationer så känner mig väldigt säker på symptom och bör hoverade överlag, och ponnyn jag redan har ska ite heller ha nåt vidare bete"tjock" redan

• Majsan70
    spps skrev 2013-04-28 21:37:56 följande:
    Jo ägaren hon säger att ponnyn har gått på vanligt bete med Munkorg på natten hos dom, och äter vanligt hösilage nu, jag har inte mycket erfarenhet av foder fång däremot av belastningsfång och sul inflammationer så känner mig väldigt säker på symptom och bör hoverade överlag, och ponnyn jag redan har ska ite heller ha nåt vidare bete"tjock" redan

På våren är det klokt att ha munkorg dygnet runt och om ponnyn är känslig o betet kraftigt kanske det bör vara så hela sommaren.
  • kudden12

Det första gräset är det giftigaste för hästarna!
    Munkorg på, tills det första är uppätet, sen kan du låta ponnyn äta. Däremot, om du har möjlighet, kan du ju ta in den på nätterna, så den inte står och äter 7-24..

• Angels

Man ska även vänta till dess daggen lagt sig att släppa ut dem...

Bästa är om en fånghäst får gå ute året runt i så naturlig miljö som möjligt så blir inte vårgräset någon chock för systemet. Fri tillgång är bra på vintern av den anledningen att ponnyn då aldrig behöver gå hungrig och inte kastar i sig maten. Idag finns bra slowfeedernät man man fodra med och på så sätt begränsa åtgången av foder och få ett bättre och mer jämt matintag.

• Joohannah

Min new Forest drabbades av ett anfall för 4 år sedan. Han blev riktigt dålig och det tog ett ovanligt lång tid för honom att återhämta sig. Idag är han fortfarande väldigt känslig, och får fångnacke och puls i båda framben av så lite som ett foderbyte trots att jag är väldigt försiktig. han har dock aldrig fått något anfall igen, och han mår superba annars trots sina 22 år :) Min ponny får gå kvar i vinterhagen över somrarna. Det är en stor hage med sandjord så det växer bara lite gräs men inget direkt bete. Han mår prima av det här! Visst lite känningar på vårkanten men inget som inte är överkomligt. 

Jag anser själv att det inte alls är några problem att ha fånghästar! Dock är jag av den sorten att jag aldrig skulle ställa på bete igen efter ett anfall. Är hästen mindre känslig, visst med reducerare, men det kräver också att man håller extremt noga koll på hästen och snabbt kan se symptom.

Jag trot garanterat att du kan ta hem ponnyn! Lär dej ponnyn och dess kropp och var extra försiktig, så kommer det gå superbra. Men var väldigt försiktig med bete... :)  

• spps

Tack för alla svar jag fått! Det blir ju lite extra jobbigt att ta hem den just denna årstiden men jag får ta det försiktigt och göra de bästa av det hör enkelt

Svar på tråden Ni hästfolk :)hjälp