• Trollstav

amma ettåring

Min dotter är 5 månader nu och jag helammar men försöker börja med gröt. Så tanken är att hon ska börja äta gröt en gång om dagen och sen lär ju det öka till mer fast föda. Men jag har alltid sagt att jag vill fortsätta amma tills hon är ett år eller ännu längre. Så vitt jag förstått så kommer man ha gått över till nästan enbart fast föda vid ett år... Men hur ser era barns matdagar ut? Jag hade gärna sett att amningen var en ganska stor del även när hon närmar sigett år... Blev en konstig fråga men ni kanske fattar?? När på dygnet ammar ni och vilka mål?

• Svar på tråden amma ettåring
  • Tygtiiger

Jag ammade när barnet ville ha. Se inte maten som ersättning för amning - börja med att vänja barnet till mat och sedan vänja barnet från bröstet! Oftast ammade jag på morgonen så han somnade om, sedan efter måltiderna och ibland som mellanmål.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Tygtiiger

...och slutade när han var 21 månader. Han hade nog fortsatt något år till, om han fått bestämma själv.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Lena

Efter 11mån gav vi ersättning istället. Vi gav det fritt mellan middag och frukost. Det blev minst två flaskor?

Varför börjar du med något tråkigt och smaklöst som gröt?

• Trollstav

Hon fullkomligt älskar gröt när hon får det. Så det är absolut inga problem att få i henne det. Men vill börja ge henne mer och mer med tiden.

Fick du mycket kommentarer när du ammade ett barn över året? Har redan börjat få folk som frågar om jag ska sluta snart.. Hon är fem månader bara.. 

• Lena

Ingen undrade när hon var 11 månader och vid 13 månader var den en som var förvånad över att jag inte ammade.

• Katarina76

Mellan  ungefär 6-12 mån gav jag två-tre mål mat/gröt och ammade resten. Vid 12 mån kväll/natt/morgon samt lite före  middag för att brösten inte skulle ömma. Nu vid nästan 16 mån är det kväll/natt, ger välling någon timme innan läggdags.

• Flickan och kråkan

Jag har ammat fritt så länge mina barn velat det och låtit dem prova på annan mat när de visat intresse och velat ha det. Äldsta slutade amma vid 9 månader. Tror att det faktum att jag blev gravid på nytt en månad tidigare påverkade för han tappade liksom bara intresset rätt snabbt efter det. Yngsta ammade uteslutande tills han var 8 månader. Inte det minsta intresse för annan mat. Runt 8-9 månader så började han vilja plocka mat och sedan gick det rätt fort. Fotsatte att delamma tills han var närmare 13 månader, men då tackade han för sig. Han ville inte längre. Får se hur det blir med trean .

• hannis

Min son ammades fritt tills han var 2 år.

När han var 1 år jobbade jag heltid och hans pappa var hemma så av naturliga skäl blev det uppehåll på amningen de dagar jag jobbade.

När jag var ledig ammade han i snitt varannan timme under dagen. I övrigt åt han frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmat. Inte så stora mängder men han petade i sig lite grann. Sen fyllde vi på med bröstmjölk. När jag jobbade fick han ersättning av sin pappa i stället.

Så här kunde en dag se ut:

Vakna: amning
    Frukost: havregrynsgröt, frukt
    Amning
    Lunch: Samma mat som vi åt
    Amning
    Mellis: frukt, yoghurt.
    Amning
    Middag: Samma mat som oss
    Kvällsmat: Ersättning
    Amning

• augustisten

Min första ville inte amma mer när han var åtta månader. Han vände sig bara bort. Sedan fick han ersättning länge och välling på kvällen och morgonen drack han tills han var tre.

Tvåan ammade fritt tills hon var drygt året. Sista tiden ville hon bara äta på natten. Jag fick lunginflammation och låg på iva i en vecka och då slutade vi. Ersättning vägrade hon men hon drack en flaska välling på kvällen i några månader. Nu är hon ett och ett halvt och äter samma mat som vi på samma tider. Välling känns avlägset.

Så mitt råd är att inte bestämma för mycket i förväg utan följa vad barnet trivs med.

• k girl

Min dotter ammar flera gånger om dagen. Hennes mellanmål består av till största delen bröstmjölk. Hon äter frukost, lunch och middag och får oftast något mellanmål i form av frukt under dagen.

• zootwind

Min son fyller ett år om några dagar, och jag börjar arbeta om en månad.
    Våra dagar ser ut som följer just nu;

Cirka tider förstås.

06.00 Amning
    07.30 Gröt, smörgås
    09.30 sömn
    11.00 Amning
    12.30 Plockmat och mosmat.
    Ibland amning på maten om han visar att han vill det.
    15:00 Amning
    16.00 Sömn
    17.00 Gröt med smörgås
    19.00 Middag, plockmat och mos
    Ev amning på det om han vill.
    20:30 sova för natten.
    00.00 ev uppvak flyttas över i vår säng amning
    Ev något uppvak runt 04.00, annars sömn till 06.00

Sammanfattningsvis resonerar jag så här, att han behöver äta så gott som varannan timme. Jag skippar dock att ge frukt el dyl till mellanmål, utan ammar hellre då han får i sig långt mycket mer näring av det och får dessutom en stund av närhet. 

Gröt ger jag bara för att garantera ett bra järnvärde, och plockmat, samt mos får han för att vänja sig vid smaker och konsistenser. Jag hetsar alltså inte upp mig om han äter dåligt en dag eller två. Jag vilar i att han får allt han behöver via bröstmjölken. 

Att amma fritt går säkert jätte bra fram till ett år och vidare om man vill det. Jag ska börja jobba snart och har gjort som jag beskriver ovan för att vänja honom vid en viss dagsrytm. Det gör det dessutom lite lättare för min sambo om vi har övat lite på att ha fasta tider för mat, så blir inte allt helt nytt för vår ett åring när pappa tar över.

• keron

Jag har ammat mina barn fritt så länge de ammats (1,5-2 år ca).

Min yngsta blir 10 månader om en vecka och han äter morgon- och kvällsgröt och smakar av vår mat under dagen. Han brukar dock ändå vilja snutta efter båda målen när han ska sova trots att han ofta fortfarande är mätt.

Jag lägger nog kanske till lunch under den kommande månaden eller den efter. Fär väl se om han verkar hungrig på dagen trots amningen. Om inte så avvaktar vi ett tag till med lunchen Glad

Svar på tråden amma ettåring