Inlägg från: Midsommarflickan |Visa alla inlägg
  • Midsommarflickan

Första barnet - BF januari 2014

Vi kommer inte göra i ordning nån barnkammare direkt men vi har ett "gästrum", eller "rummet som blev över när vi köpte hus" som väl underförstått kommer att bli barnets rum så småningom.

Jag kommer ha en extra spjälsäng (har turen att få två ärvda spjälsängar) och en extra "vuxensäng" där om utifall vi får ett mycket oroligt barn så att den jobbande föräldern kan få lite ostörd nattsömn samt för att jag ska kunna jobba lite hemifrån, eller för att vi rent allmänt ska kunna ta oss tid att sitta vid våra datorer utan att känna oss stressade att bebisen sover ensam på nedervåningen.

Där finns en vägg som har trasig tapet så den kommer vi fixa, -nån gång när vi känner för det... Kanske i år, kanske nästa år. I övrigt blir det en långsam omfasning till barnrum. Självklart är huvudsovplatsen vårt sovrum till och börja med och förmodligen ett bra tag då det andra rummet som sagt är på övervåningen. Tarvar ju att barnet är tryggt nog att sova själv på visst avstånd från oss om man ska ha det på ett annat våningsplan...Vi har tyvärr inte möjlighet att byta plats på kontor och sovrum för att hamna på samma våningsplan då sängen inte går upp för trappen hur man än försöker. Har försökt i både nyktert och onyktern tillstånd...Oskyldig Det senare på vår inflyttningsfest med resultatet att vi gjorde märken i tapeten i hallen nere som Sambon gladeligen påpekar för alla som besöker oss hur det kom dit. (Det var min idé att testa igen på festen när vi hade så mycket folk till hjälp...)

• Midsommarflickan

Jag skulle rekommendera de nyare skoda-modellerna. Jag har en skoda superb som tjänstebil och är oehört nöjd med den. Skulle egentligen ha valt en BMW eller Audi men så gick en person och slutade på företaget bara en månad efter att han fått sin bil så jag fick ärva den och är mycket, mycket nöjd. Gigantiskt lastutrymme med en smart 2 i 1 lösning på bagagen som jag inte sett på någon annan bil. Den ser ut som en vanlig icke-kombi men om man trycker på en knapp kan man öppna hela vägen till överkant på bakrutan och hyllan är löstagbar. Har ännu inte hittat nåt som inte går in i den bagagen. Körde ett kylskåp till sommarstugan häromdagen... Motordelar/teknik är identiska med Audi. Det står tom audi på vissa delar. Massor med komfort-detaljer redan på basutförandet som sätesvärme både fram och bak, xenonljus, säten som är justerbara i alla möjliga riktningar + programmerbar om man är två förare tex. Möjlighet att koppla in telefon eller ipod direkt in i bilens stereo och mycket skön att köra. Jag kör mycket och långa sträckor... Känns mycket stabil även om jag inte kan några specifikationer på säkerhetsutförandet på bilen. Nu är ju inte superben den billigaste skoda-modellen men även de andra nyare modellerna är fina och prisvärda!

• Midsommarflickan
    martinajulia skrev 2013-08-06 17:23:24 följande:
    ja, det lutar mkt åt en volvo så vi får se om vi hittar nån bra :)

Midsommarflickan: den där bilen lät ju hur bra som helst, men också rätt dyr?! 

Har ju i inte köpt min bil då det är en tjänstebil men googlade fram ett nypris på 246 tkr... Men köp för guds skull inte en ny bil. Bilar tappar ju tusentals i värde bara de rullar ut ur fabriken!

Håller med om att volvo är oehört driftsäkra. Min första bil var en Volvo 345 som jag köpte för typ 2000kr, körde i två år, sålde till min far för 1500 som körde den i två år till och sen skrotade den för en skrotningspremie som var mer än jag köpte den för...
  • Midsommarflickan

Ni som har hundproblematik: Min syrra hade alltid hunden (en stor) lös bredvid barnvagn och annat som spärrades så det inte kunde åka på hunden och sen ett sånt där galler mellan bagage och baksäte? Är det en rimlig lösning kanske? Tänker att hunden/hundarna kanske är något mindre och mer flexibla än burarna? Fast är inte hundägare själv så vet inte om man kan ha två hundar tillsammans så eller om det finns någon annan problematik?!

• Midsommarflickan

Måste också tillägga att jag såg världens mest välpackade bil i somras... I en mellanstor icke-kombi hade mina vänner som besökte oss packat in 3 veckors packning i klädväg och annat för två vuxna och två barn en tvillingvagn, två resesängar med alla tillbehör, täcke kudde osv och två ikea barnstolar + diverse såsom strandleksaker, kameraväskor, sagoböcker osv. Hög densitet i den bagagen!

• Midsommarflickan
    FaN skrev 2013-08-07 11:54:24 följande:

Hej alla!

Jag ska vara i vecka 17 eller 18 (Det råder delade meningar om detta.) Jag känner inte något från den i magen. Däremot om jag ligger ner och trycker lite nätt på magen så känner jag hur det pulserar. Med andra ord hur pulese slår. och det känns jättemycket! Konstigt, men som jag förstod det så är det fler som känt så.

Sen har jag en rätt privat fråga. Igår kväll "myste" sambon och jag till det lite. (Det blir tyvärr inte så ofta för tillfället då jag har problem med klåda och sprickor). Direkt efter jag kommit så blev den nedre delen av magen (från bäcken och upp till navel ungefär) stenhård och jag fick jätteont. Den riktiga smärtan höll i sig i en kvart ungefär och efter det övergick det mer till molvärk eller något liknande. Är det någon annan som känt av något sånt? 

Sambon blev rädd och ledsen. Det var ju inte direkt hans avsikt att jag skulle få ont.

Svar på privat fråga: Det är en sammandragning du känner. Det händer mig varje gång vi myser och jag har läst mig till att det är en normal och mycket vanlig reaktion på sex/orgasm. Det är bland annat den effekten som gör att man rekommenderar folk att ha sex om man vill ha igång förlossningen. Dock sitter mina sammandragningar inte i längre än 1-2 minuter. Och sammandragningar ska i regel inte vara smärtsamma. Mina känns mer som ett kraftigt sug. Livmodern blir som sagt stenhård. Min sambo blev också förskräckt första gången jag visade honom vad som händer...

Ring din BM om du känner dig orolig och kanske fråga om just längden och intensiteten på din sammandragning.
  • Midsommarflickan

RUL i morgon förmiddag. Har ju sett sprattel innan men vi känner oss ändå som dagen innan julafton!

Har fått mig en slev av de berömda "kommentera magen"-kommentarerna på ett icke positivt utan förebrående/förmanande sätt och är lite nere och irriterad....blääk! Försöker att inte ta åt mig.

• Midsommarflickan

Lilla/lille sprattel gick igenom RUL-besiktningen utan anmärkning. Mer stillsam och sammarbetsvillig än sist och visade välvilligt upp hjärta, hjärna, lårben av rätt mått osv. Det enda sprattel inte visade var om h*n skulle bli en liten kille eller tjej så det blir en överraskning. Inga förflyttningar frammåt eller bakåt..

• Midsommarflickan
    Litchie skrev 2013-08-08 23:31:49 följande:
    Jag har samma tankar. Inte tagit nåt senaste åren för det funkar helt enkelt inte med min kropp, men vette tusan hur jag gör sen! Vi har kört avbrutet och kondom vid ägglossning och klarat oss länge på det, men jag har också förstått att man är väldigt "öppen" och mottaglig efter en förlossning..

Öppen rent fysiskt ja, men samtidigt har man ett visst hormonellt skydd så länge man ammar. Det är dock inte 100% säkert men i kombination med viss avhållsamhet borde det funka. Är ni hemskt oregelbundna? Annars kan man ju köpa ägglossningstester billigt på nätet och följa sin cykel. Jag skulle inte lita på tempen då det är mycket små skillnader det rör sig om och minsta lilla feber vid förkylning kommer sätta den metoden ur spel...
  • Midsommarflickan
    annadenise skrev 2013-08-09 11:28:13 följande:
    alla som jag pratat med, säger att man är inte alls skydda av amning. har två kompisar som vart gravida medan de ammade,då de trodde att de var skyddade. Att ta temp, är inget jag skulle lita på. Min bm sa till mig att så fort vi börjar mysa efter bebis kommit så måste vi hitta ett skydd som passar oss.
    Nej, som sagt inte 100% skydd men visst skydd har det förutsatt att kroppen svarar på hormonbalansen med att inte ägglossa och menstruera. Förutsätter dock att man ammar tillräckligt ofta. Var tredje timme har jag hört. Jag har blivit rekommenderad att upprätthålla denna hormonstatus av andra medicinska skäl av läkaren på MVC då ägglossning och tillväxt av endometriet förvärrar mitt tillstånd, så den läkaren verkar ju tror att den hormonella responsen finns i alla fall. Men som sagt, inte 100% och funkar säkert inte för alla.  

Här finns lite info om det och flera andra preventivmetoder.
    http://www.preventivmedel.com/preventivmetoder/lam-metoden/

Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014