Inlägg från: Midsommarflickan |Visa alla inlägg
  • Midsommarflickan

Första barnet - BF januari 2014

vilja89 skrev 2013-08-25 18:42:45 följande:
    Det brukar vara moderkakan som ligger i framvägg eller bakvägg av livmodern. :) Har jag fattat det som.

Jag tyckte det lät rätt i mina öron för livmodern kan vara bakåtlutad (mest vanligt är att den ligger frammåt) och det kan eventuellt också påverka när magen kommer, formen och kanske när man känner rörelser, vem vet? Fast blev lite förvirrad över "ligger på sidan"
  • Midsommarflickan
    FaN skrev 2013-08-26 08:44:14 följande:
    Jag har en fundering. Jag har fått mer ont i min rygg och svank och funderar på massage. (Jag brukar ha problem med ryggen men är för snål för att onna mig massage). Nu känner ajg att det förmodligen hade kunnat lätta lite på smärtan om man mjukade upp muskulaturen. Men är det igentligen så bra att ligga på mage? Måste man redan nu sikta på sittande eller massage liggande på sidan? Jag har även läst lite om akupunktur. Är det någon som har erfarenhet av något av detta? Det är ju flera här som har mer ont än vad jag har... Får man leta efter och lösa detta själv eller kontaktar man sin BM?

Gör du några ryggövningar för din svank/bäcken/länd? Jag har också en tendens att bli trött/få ont i ryggen och letade upp några "gravidövningar" som jag kör då och då och de är förvånadsvärt bra smärtlindring. Tar på precis rätta ställena. Man kan/bör göra övningarna 2-5ggr i veckan men jag gör dem mest när jag känner mig stel och öm och det blir genast bättre...
  • Midsommarflickan
    Lövings skrev 2013-08-28 16:55:19 följande:
    Idag har vi varit på RUL och allt såg jättebra ut med fostret ;) vi väntar antagligen en pojke, vilket jag har varit tvärsäker på att det varit, ända sedan början.
    Kommer dock att behöva gå på ett extra UL då min livmoder låg väldigt långt ner. Precis det ni pratade om. Ligger den kvar så när jag är i v32 så blir det antagligen snitt vilket inte alls känns kul!
    Men men, firar pojken och att jag går in i v 20 idag.

Grattis till fint RUL! 

Du menar nog att moderkakan låg långt ner i Livmodern?! Jag fick också förklarat för mig att om den låg långt ner kan man behöva lite extra koll inför förlossning och eventuellt kejsarsnitt då den ju faktiskt kan ligga ivägen för passagen ut men min låg jättelångt upp. Vid mitt  första VUL i v8 beklagade sig den läkaren lite över det eftersom det var svårare att se embryot och dess hjärta då. Moderkakan kan migrera lite grann men inte jättelånga sträckor som jag förstår det så jag hade ingen risk för komplikationer på den fronten sa min BM eller vad hon nu var som gjorde mitt RUL.
  • Midsommarflickan

Här har vi lyxiga 7km till sjukhuset och två alternativa vägar om det skulle vara dåligt röjt eller någon olycka. Så det oroar mig inte. Är mer oroad över att få nån surtant till bm på förlossningen som jag inte kommer överens med. Man vill ju att det ska bli en bra upplevelse...

• Midsommarflickan
    Smulan 82 skrev 2013-08-31 17:19:14 följande:
    Ledsen idag det gick skit på jobbet efter två timmar så hade jag så ont igen att jag ville gå hem men då berättade chefen för mig att gör jag det så riskerar jag att förlora mamma ledigheten för i England har man 6 månader ledig så blir jag sjukskriven nu så är det min mamma ledighet som startar Nu. Alltså så skulle jag bara få två månader och två veckor med henne hemma är så himla ledsen och förtvivlad och så har jag så ont på det vet inte alls vad jag skall göra. Och inte vill jag juh gå hemma heller för det är verkligen inget jag trivs med så känns som jag sitter i en rävsax. Älskar redan mitt barn så jag vill ju ge henne det bästa och då borde juh det innebära en mamma som kan röra sig även efter att hon är född så jag inte skadar min kropp. Men hon behöver ju även andra saker så som kläder och mat. Suck idag känns allt nattsvart och as jobbigt :( förlåt att jag klagar men vet verkligen inte vad jag skall göra och då är det skönt att bara få ur sig det!

Men usch så tråkigt att höra och vad orättvist det verkar?! På min arbetsplats som ju styrs från england måste företaget göra en risk assessment och anpassa mina arbetsuppgifter så att jag kan fortsätta jobba så länge som möjligt. I mitt fall innebär det att jag inte får hantera vissa kemikalier, reserestriktioner för flyg så småningom och för bil mot slutet. Finns det inga liknande "krav" på din arbetsgivare att hjälpa till/anpassa?!
  • Midsommarflickan

Smulan, har du någon semester du kan ta ut kanske? Eller några rättigheter/möjligheter att gå ner i tid kraftigt som du kanske skulle kunna överleva med hjälpmedel såsom bälte osv?

• Midsommarflickan

Jag tyckte det tog ganska lång tid innan man var säker på att det var liten man kände och inte bara matsmältnings-"skrammel". De första rörelserna är ju rätt diffusa. Nu är de mer tydliga. Känner mest när jag sitter och då oftast där magen är lite ihopklämd. Antingen är det väl protester mot just det eller så är det lättare att känna igenom mitt hull med lite mothåll?!

• Midsommarflickan
    tröttismamma skrev 2013-09-01 14:03:51 följande:
    Jag är i vecka 19 nu och har också moderkakan i framvägg. Jag har inte heller känt så mycket ännu. Jag har känt några små puffar vid något tillfälle, men blir alltid osäker på om det är bebisen eller något annat. Jag har iofs inte känt så innan jag blev gravid, så det borde ju ha någonting med barnet att göra tycker jag. Runt vecka 16 kände jag vid något tillfälle några fladdringar när jag låg ner på sidan och tryckte handen mot magen. Sedan har jag dessa kittlingar på magen som kommer då och då. Det känns som om det är i huden och som om någon skulle dra med en fjäder eller nåt uppifrån och ner över magen på olika ställen. Det brukar hålla på en liten stund och sedan försvinner det. Är det huden som töjer sig som jag känner, eller vad är det som kittlas?

Kan det vara när bebisen vänder sig och "stryker" längs insidan och därmed töjer huden lokalt på nåt ställe?
  • Midsommarflickan
    lalala emma skrev 2013-09-01 17:06:22 följande:
    Har ni börjat köpa saker till bebisen än?

Efter RUL när vi fick veta att allt såg bra ut med vår lillaFLICKA, kunde jag inte hålla mig.

Barnvagn är beställt och nu är även lite kläder inhandlade.

Försöker ni vänta med alla inköp eller är ni liga otåliga som oss?

Man vill ju kunna njuta och ej oroa sig nu (v20) men det är svårt.       

Jag är i v22 och har köpt ett lakanset hittills men jag har fått och kommer att få ärva nästan all större utrustning såsom vagn, skötbord, spjälsäng osv. Jag har inte velat köpa tidigare i fall det skulle gå snett och jag känner fortfarande lite så. Sen vill jag gärna gå och mysköpa sånt där senare när det börjar bli tråkigt att vänta...
  • Midsommarflickan
    Midsommarflickan skrev 2013-09-01 17:56:21 följande:
    Jag är i v22 och har köpt ett lakanset hittills men jag har fått och kommer att få ärva nästan all större utrustning såsom vagn, skötbord, spjälsäng osv. Jag har inte velat köpa tidigare i fall det skulle gå snett och jag känner fortfarande lite så. Sen vill jag gärna gå och mysköpa sånt där senare när det börjar bli tråkigt att vänta...

Och vad det gäller kläder har jag flera lådor från tre olika håll att vänta så jag tänkte kika igenom sånt först och se vad som behöver kompletteras.
Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014