Inlägg från: weasley |Visa alla inlägg
  • weasley

Sluta delamma, hur gör jag?

Vår dotter är 7½ vecka och sedan förlossningen har vi haft stora problem med amningen. Från början kom knappt något, men nu har vi lyckats kämpa oss upp till ungefär 50 ml bröstmjölk (detta är alltså ungefär 25 ml per bröst mitt på dagen då jag producerar som mest, på kvällarna verkar det vara mycket mindre).

En stor bedrift på ett sätt, men nu märker jag att vi måste öka och öka ersättningsmängden eftersom att hon blir hungrigare och hungrigare ju äldre hon blir. Jag inser att vi inte kommer hinna ikapp hennes behov med enbart bröstmjölk, och jag tycker det är alldeles för stressigt att delamma. Jag har alltså beslutat mig för att sluta amma och övergå helt till ersättning, men hur gör man på bästa sätt? Kan man bara lägga av från en dag till en annan eller är det något annat jag måste tänka på?

• Svar på tråden Sluta delamma, hur gör jag?
  • weasley

Jag har funderat länge på det här och det krävs alldels för mycket mental energi för att orka fortsätta som vi gör nu. Jag känner att det tar mer tid och energi att fortsätta kivas, bli arg och ha för lite mjölk än att avsluta och ge ersättning. Det blir ju folk av ersättningsbarn också :)

Men tack för uppmuntran i alla fall. 

• weasley

Funderade i dessa banor också, att man ska ta det över en vecka eller två om inte annat.
    När jag pumpar så är det max vad jag fått ut, och det stämmer ganska bra med hur mycket ersättning hon får efteråt för att bli "nöjd", så det ligger däromkring i alla fall. 

• weasley

Oavsett så har jag inte tillräckligt med mjölk, för hade jag det skulle vi ju inte behöva ge henne 30-60 ml ersättning varje gång vi ammat. För vissa kanske pumpande funkar, andra inte. Jag upplever att jag får ut allt av pumpning, det känns liksom "tomt" och när jag börjar rinner det som attan!

Vi ökar amningen hela tiden, men jag känner enorm stress av att sitta och amma en gång i timmen till varannan timme. Man kan ju inte planera sitt liv och göra något annat, och trots all denna amning har det inte ökat speciellt mycket alls ändå. Nu behöver hon dessutom mer och mer men min mjölk ökar liksom inte markant.

Jag uppskattar att ni försöker peppa mig, men det här beslutet har varit jättejobbigt för mig att ta redan som det är, så jag skulle vilka att fortsatta inlägg handlar om hur jag bäst avslutar min amning istället för att jag borde kämpa på mer, öka amningen etc :)

Svar på tråden Sluta delamma, hur gör jag?