weasley skrev 2013-04-27 10:23:16 följande:
Oavsett så har jag inte tillräckligt med mjölk, för hade jag det skulle vi ju inte behöva ge henne 30-60 ml ersättning varje gång vi ammat. För vissa kanske pumpande funkar, andra inte. Jag upplever att jag får ut allt av pumpning, det känns liksom "tomt" och när jag börjar rinner det som attan!
Vi ökar amningen hela tiden, men jag känner enorm stress av att sitta och amma en gång i timmen till varannan timme. Man kan ju inte planera sitt liv och göra något annat, och trots all denna amning har det inte ökat speciellt mycket alls ändå. Nu behöver hon dessutom mer och mer men min mjölk ökar liksom inte markant.
Jag uppskattar att ni försöker peppa mig, men det här beslutet har varit jättejobbigt för mig att ta redan som det är, så jag skulle vilka att fortsatta inlägg handlar om hur jag bäst avslutar min amning istället för att jag borde kämpa på mer, öka amningen etc :)
Jag förstår att det känns jobbigt att välja att sluta, och om det är rätt eller fel beslut vet bara du själv. Våga lita på att det beslut du tagit är det som är bäst för er oavsett vilket det är. Som jag skrev ovan, försök fasa ut amningen så långsamt det går, det är bäst för er bägge.
Om man vill, jag säger inte det för att övertala dig utan för att en del inte vet, kan man hobbyamma, dvs man ger bröstet till barnet för att det är mysigt och ni kan ha trevligt tillsammans men 'maten' kommer från ersättning. Då sitter ni kanske och ammar en gång om dagen och har det trevligt men du behöver inte känna någon press att det ska ge din dotter någon mat utan bara mys och närhet. Eftersom du inte främst vill sluta pga problem och sår kan ju en sådan lösning faktiskt vara en möjlighet för er. Som sagt, detta är en upplysning om en möjlighet, inte ett försök att tvinga dig att amma, jag vill inte att du ska känna det alls.
Orsaken att folk vill påpeka att man inte kan mäta hur mycket mjölk man har genom att pumpa ut eller genom hur mycket ersättning barnet äter efteråt är bara för att vi inte vill sprida sådana falska påståenden vidare, man kan inte mäta hur mycket mjölk man har på det sättet. Inte heller säger det faktum att dina bröst känns tomma att mjölken är slut, vi producerar mer mjölk när barnet suger även om bröstet känns som ett frimärke, jag vet för jag har gett slappa mjuka bröst till min dotter många gånger och hon ligger där och ivrigt sväljer fast de ser ut att inte kunna göra något alls. Många av oss som är intresserade av amning vill nämligen att alla ska kunna sluta när de vill men inte att de ska sluta för att de fått dålig information. När andra läser din tråd kan de nämligen tro att pumpning eller mjuka bröst är tecken på för lite mjölk och det måste det inte vara så vi vill bara att de kan se att de inte måste sluta.