• solbacka11

Bonusbarn o matkrav

Jag har två egna barn 23 o 27 år gamla. De har båda eget boende. Nu bor jag tillsammans med en man. Han har tre barn mellan 18, 21 och 23 år. De två yngsta bor hemma. Jag och min sambo jobbar dagtid båda två. Jag kan aldrig planera en måltid förrens samma stund som maten ska lagas. Får sms kanske vid kl 16 att "idag äter jag hemma" eller kan det va att "idag ska jag inget ha". Jag känner väl att jag vill vara snäll o fixa men känner nu att i längden går inte det här. Har någon annan varit ute för ungefär detsamma och isf hur har ni löst det? Eller hur ska jag aggera. Kan tillägga att vi har ca 7 km till närmaste affär.

• Svar på tråden Bonusbarn o matkrav
  • Lena

Kan ni inte alltid laga fyra portioner så får ni matlådor till jobbet om barnen inte är där. Sen borde de laga mat en dag i veckan var.

• Elin 885

HAHA, kan inte barnen laga mat själva?
    när jag var i den åldern så betraktades jag som en inneboende när jag bodde hemma, dvs jag lagade min egen mat, tvättade min egen tvätt, handlade min egen mat osv.
    min mamma hade ALDRIG blivit accepterad att bli hunsad sådär när jag tonåring.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • solbacka11
    Lena skrev 2013-04-24 19:51:08 följande:
    Kan ni inte alltid laga fyra portioner så får ni matlådor till jobbet om barnen inte är där. Sen borde de laga mat en dag i veckan var.

Varken jag eller sambon har matlåda till jobbet. Vi har alltid mackor pga att vi har jobb så vi kan inte värma mat.
  • Coruscant

Men har ni 2/4 extra matlådor i frysen behöver ni bara laga er mat - och de stora barnen får värma om de vill äta.

• enlitenbitkaka

Sätt en gräns, ex att ni senast dagen innan måste veta om de äter hemma eller ej. De måste ju lära sig att planera och då får de ta ett beslut och stå för det - ångrar de sig får de fixa något själva.

Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på frokenrand.blogspot.com/
  • Oldie

Haha :)
    För bövelen, dom är vuxna människor :) kan de inte lämna besked i tid så får de väl laga sin egen mat?! Tycker även de ska laga mat till hela familjen några kvällar i veckan!
    Göra matlådor?! Till vuxna människor som inte orkar avisera sin eventuella närvaro i tid :) och curlandet fortsätter haha

När jag var 18 så gick jag i skolan, pluggade mycket, jobbade vissa kvällar och hjälpte till en hel del hemma.
    Hade jag bott hemma som 21 hade jag fått betala hem och göra lika mycket i hemmet som mina föräldrar.

Jobbar 21-åringen? Pluggar? Betalar hem?

• Oldie

:)
    Men innan du bodde där var det pappa som ordnade då? Låt honom göra det igen och stå för kostnaderna för sina barn själv.
    Att en 21-åring som jobbar heltid inte betalar hem och vad det verkar som tror att det är ett hotell, tycker jag är förkastligt :) hade det varit min bonus hade jag inte bidragit en krona om det var så pappan ville ha det, han hade fått stå för allt.
    Hade det varit mitt hem hade jag också sagt ifrån att det inte var någon hotellverksamhet ni bedrev, om det hade känts för hårt hade jag bara överlämnat ALLT till pappan igen:)
    Om han vill passa upp på sina "barn" (straffmyndiga vuxna!!! :) ), så fine! Men du verkar inte trivas som uppasserska :)

• BioBonus
    Oldie skrev 2013-04-29 13:29:14 följande:
    :)
    Men innan du bodde där var det pappa som ordnade då? Låt honom göra det igen och stå för kostnaderna för sina barn själv.
    Att en 21-åring som jobbar heltid inte betalar hem och vad det verkar som tror att det är ett hotell, tycker jag är förkastligt :) hade det varit min bonus hade jag inte bidragit en krona om det var så pappan ville ha det, han hade fått stå för allt.
    Hade det varit mitt hem hade jag också sagt ifrån att det inte var någon hotellverksamhet ni bedrev, om det hade känts för hårt hade jag bara överlämnat ALLT till pappan igen:)
    Om han vill passa upp på sina "barn" (straffmyndiga vuxna!!! :) ), så fine! Men du verkar inte trivas som uppasserska :)
  • Majsan70

Men alltså vad är problemet? Laga samma antal portioner oavsett o frys in o ät en annan dag om det inte går åt.

Mina barn äter inte alltid hemma de heller o inte sjutton kräver jag att de måste redovisa detta till mmig innan. Lika lite som de kräver det av mig om jag uteblir från en måltid de lagar.

• BioBonus
    Majsan70 skrev 2013-04-30 14:55:14 följande:

Men alltså vad är problemet? Laga samma antal portioner oavsett o frys in o ät en annan dag om det inte går åt.

Mina barn äter inte alltid hemma de heller o inte sjutton kräver jag att de måste redovisa detta till mmig innan. Lika lite som de kräver det av mig om jag uteblir från en måltid de lagar.

Jag förutsätter att mina barn talar om för mig huruvida de kommer hem till middag eller inte. På samma sätt som jag förutsätter att min man talar om för mig om han ska äta hemma eller inte. Det hör till vanligt hyfs anser jag, vare sig man är barn eller vuxen.

Att stå och laga mat och förbereda en middag där hälften av maten måste frysas in (om det går att frysa in) är inget som roar mig. Att laga mat och duka och förbereda en måltid för min familj och familjen inte behagar dyka upp roar mig inte heller.

Kräver jag att de ska äta hemma? Absolut inte. Kräver jag att de meddelar mig huruvida de kommer hem och äter eller inte? Absolut.
  • Majsan70
    BioBonus skrev 2013-04-30 15:51:28 följande:
    Jag förutsätter att mina barn talar om för mig huruvida de kommer hem till middag eller inte. På samma sätt som jag förutsätter att min man talar om för mig om han ska äta hemma eller inte. Det hör till vanligt hyfs anser jag, vare sig man är barn eller vuxen.

Att stå och laga mat och förbereda en middag där hälften av maten måste frysas in (om det går att frysa in) är inget som roar mig. Att laga mat och duka och förbereda en måltid för min familj och familjen inte behagar dyka upp roar mig inte heller.

Kräver jag att de ska äta hemma? Absolut inte. Kräver jag att de meddelar mig huruvida de kommer hem och äter eller inte? Absolut.

O jag tycker helt olika. Flexibilitet känns helt rätt i min värld. Jag tycker inte man skall behöva låsa upp sig för en sån sak. Jag lagar ingen mat som inte går att frysa eller äta ett par dagar efter.
  • BioBonus
    Majsan70 skrev 2013-04-30 19:35:35 följande:
    O jag tycker helt olika. Flexibilitet känns helt rätt i min värld. Jag tycker inte man skall behöva låsa upp sig för en sån sak. Jag lagar ingen mat som inte går att frysa eller äta ett par dagar efter.

De har all flexibilitet i världen. Men de har också lärt sig att man meddelar om man inte dyker upp på en
  • BioBonus
    Majsan70 skrev 2013-04-30 19:35:35 följande:

De har all flexibilitet i världen. Men de har också lärt sig att man meddelar om man inte dyker upp på en plats eller en tid man är förväntad att dyka upp :) alternativet, som också är helt ok för mig, är det motsatta; jag lagar inte mat till dem om de inte meddelat att de kommer hem och äter....
  • Ess

Laga bara mat till dig och din man. Sedan får hans barn antingen laga själva eller så får han laga till dem om dom bestämmer sig för att äta hos er.

Svar på tråden Bonusbarn o matkrav