hejblåbär skrev 2013-06-06 10:23:57 följande:
Jo fast äter man bara bananer lär man får brist på massor av andra saker. Jag själv åt inte alls på en månad och fick inte heller brist på något - men långsiktigt är det inte nyttigt. Två år brukar det ta för frukterianer att utveckla bristsymtom.
Sen får man inte i sig 10 E% protein om man bara äter bananer. Banan innehåller 385 kJ/100 gram varav 23,8 kJ from protein (1,4 g * 17 kJ/g), dvs 6% (Källa:
www.foodstandards.gov.au). Så du motbevisade just dig själv angående dina banankompisar.
MEN jag håller med dig i att människor inte behöver så mycket protein som de tror, och äter man bara allsidigt och tillräckligt många kJ per dag så är det i princip omöjligt att få proteinbrist. Men som sagt monodieter är inte att föredra, av flera olika skäl =).
Sedan är ju grejen det att WHO rekommenderar 5E%, så man får i sig nog från bananer (jag menade inte att WHO rekommenderar 10E%, men det brukar vara en mer välkänd siffra). Forskningen visade på 2,5E%, men de dubbade det "för säkerhets skull". Om du hittar en frukt med mindre än 2,5E% protein så skulle jag starkt avråda en kost på enbart den frukten...