• Alessandra

Hur få i mig mindre fett och mer protein och kolhydrater?

Är vegetarian, äter dock t.ex. fisk, ost, fil osv. Jag använder appen "ShapeUp" då jag vill gå ner några kilo men jag reagerar på att jag ALLTID överskrider fettintaget med mååånga gram men aldrig kommer upp i rätt protein eller kolhydratintag. Jag kan säga helt ärligt att jag inte vet vad jag ska äta för att få i mig mer protein?! Även bra kolhydrater?

Kan absolut inget om kost så snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Hur få i mig mindre fett och mer protein och kolhydrater?
  • Perpen

Äter du ägg? Det innehåller ju en hel del proteiner. 

• Lena

Jag gissar på för mycket mjölkprodukter och för lite baljväxter

• Alessandra
    Perpen skrev 2013-04-23 19:20:53 följande:
    Äter du ägg? Det innehåller ju en hel del proteiner. 
     Äter 1 ägg/ dag ungefär och kanske 2 dl keso, har läst att man inte ska äta mer än 1 ägg eftersom kolesterolvärdena annars blir för höga.
  • Alessandra
    Lena skrev 2013-04-23 19:36:49 följande:
    Jag gissar på för mycket mjölkprodukter och för lite baljväxter
    Äter ägg och keso varje dag, 70% smör till smörgåsar (struntar i ost för det snabbt blir för många kalorier), älskar sås... tyvärr
  • Annelie 76
    Alessandra skrev 2013-04-23 19:40:37 följande:
     Äter 1 ägg/ dag ungefär och kanske 2 dl keso, har läst att man inte ska äta mer än 1 ägg eftersom kolesterolvärdena annars blir för höga.

Ägg höjer inte kolesterolet (kolhydrater gör det däremot): http://www.matvett.se/myten-om-kolesterol-och-agg/

Ägg är det nyttigaste man kan äta. Dessutom behöver du som kvinna inte oroa dig över kolesterolet. Som ung öht inte och som äldre är det bara bra att ha högt kolesterol då äldre kvinnor med högt kolesterol lever längre och är friskare än kvinnor med lågt... 
  • Biffus
    Annelie 76 skrev 2013-05-22 11:49:50 följande:
    Ägg höjer inte kolesterolet (kolhydrater gör det däremot): www.matvett.se/myten-om-kolesterol-och-agg/

Ägg är det nyttigaste man kan äta. Dessutom behöver du som kvinna inte oroa dig över kolesterolet. Som ung öht inte och som äldre är det bara bra att ha högt kolesterol då äldre kvinnor med högt kolesterol lever längre och är friskare än kvinnor med lågt... 

Om kolhydrater höjer kolesterolet, hur kommer det sig att jag, som äter minst 500g kolhydrater/dag har perfekta kolesterolvärden? De var för övrigt dåliga när jag åt lchf...
  • EmeelieeA

Det kanske tar ett tag innan kolestrolvärdena blir sämre? :) jag vet inte.
    Men att man bara ska äta ett ägg pga kolesterolet stämmer iaf inte! Sköldkörteln eller vad de nu hette reglerar de där själv beroende på hur mycket, tex ägg, du stoppar i dig.

Jag använder också shapeup o har som mål att ligga på 176g protein o 85g kolhydrater o fett. Kommer sällan upp i de två sista.

• hejblåbär

Ägg är INTE det nyttigaste man kan äta - Grönkål är.

Ät mindre fisk, kött, ägg, matolja/matfett och mejeriprodukter. Ät mer grönsaker, baljväxter (ärtor, bönor av alla slag, linser), fullkorn (råris, havregryn, bovete, fullkornspasta, fullkornsbröd - inte för mycket bröd dock), och frukt (max 3 per dag). 

Du kommer gå ner i vikt. 

Svar på tråden Hur få i mig mindre fett och mer protein och kolhydrater?