Inlägg från: hejblåbär |Visa alla inlägg
  • hejblåbär

Hur få i mig mindre fett och mer protein och kolhydrater?

Ägg är INTE det nyttigaste man kan äta - Grönkål är.

Ät mindre fisk, kött, ägg, matolja/matfett och mejeriprodukter. Ät mer grönsaker, baljväxter (ärtor, bönor av alla slag, linser), fullkorn (råris, havregryn, bovete, fullkornspasta, fullkornsbröd - inte för mycket bröd dock), och frukt (max 3 per dag). 

Du kommer gå ner i vikt. 

• hejblåbär

Förövrigt är du inte vegetarian om du äter fisk. Du är pescetarian. Och oroa dig inte om protein - du får i dig tillräckligt så till vidare du inte lever på enbart frukt.

• hejblåbär
    Biffus skrev 2013-06-05 15:36:57 följande:

Man får i sig nog mycket även om man enbart lever på frukt. Ända sättet att ite få i sig nog med protein är att endast äta raffinerat fett (dvs olja och smör ex) och raffinerade kolhydrater (ex vitt socker)
    Där håller jag inte med. Frukt innehåller generellt sett inte tillräckligt mycket protein för att enbart leva på. Däremot om man äter andra grönsaker som är högre i protein, som gröna blad, broccoli, groddar, så kan man enkelt få i sig tillräckligt. Jag säger inte att det inte GÅR att få i sig tillräckligt på bara frukt, men det är svårt, och man riskerar även andra bristsjukdommar. 

Hoppas att du tar din B12 tablett Biffus. 
  • hejblåbär
    Biffus skrev 2013-06-06 05:43:36 följande:

Om man äter extremt ensidigt eller för lite av någon extremt proteinfattig frukt så lär man få brist. Dock har jag sett bevis på många människor som endast ätit bananer i några månader utan att få brist på något. Dock kanske man inte bara ska äta dadlar, men om man äter någorlunda vettigt så går det bra. Grönsaker är däremot att rekommendera, helt klart.
    Biffus skrev 2013-06-06 05:45:59 följande:

Om du får i dig 10E% protein så är det tillräckligt (källa: WHO). Forskningen som är gjord på råttor är lite smått värdelös, WHO har forskat på människor.
    Jo fast äter man bara bananer lär man får brist på massor av andra saker. Jag själv åt inte alls på en månad och fick inte heller brist på något - men långsiktigt är det inte nyttigt. Två år brukar det ta för frukterianer att utveckla bristsymtom.

Sen får man inte i sig 10 E% protein om man bara äter bananer. Banan innehåller 385 kJ/100 gram varav 23,8 kJ from protein (1,4 g * 17 kJ/g), dvs 6% (Källa: http://www.foodstandards.gov.au). Så du motbevisade just dig själv angående dina banankompisar.

MEN jag håller med dig i att människor inte behöver så mycket protein som de tror, och äter man bara allsidigt och tillräckligt många kJ per dag så är det i princip omöjligt att få proteinbrist. Men som sagt monodieter är inte att föredra, av flera olika skäl =).

• hejblåbär
    Biffus skrev 2013-06-06 10:51:12 följande:

Sedan är ju grejen det att WHO rekommenderar 5E%, så man får i sig nog från bananer (jag menade inte att WHO rekommenderar 10E%, men det brukar vara en mer välkänd siffra). Forskningen visade på 2,5E%, men de dubbade det "för säkerhets skull". Om du hittar en frukt med mindre än 2,5E% protein så skulle jag starkt avråda en kost på enbart den frukten...
    Ja men dåså. 
    Som sagt - det är oftast inte proteinbrist man dör av på en monodiet, utan brist på andra näringsämnen. 
Svar på tråden Hur få i mig mindre fett och mer protein och kolhydrater?