• Sisisisi

Bil utan isofix, vilken bältesstol bör jag välja?

Jag skulle definitivt köpt en till bakåtvänd stol! Hon borde kunna ha den minst två år till! För inte växer hon 20 cm och går upp 8 kg på ett år?

Det är helt enkelt mycket säkrare och minskar risken för skador.

• Sisisisi
    Milo78 skrev 2013-04-17 12:37:20 följande:
    Har kollat med en annan affär nu. De tyckte att jag bör välja den dyrare Britax kid plus istället för Adventure som hon ansåg passade bättre som extrastol. Däremot hade isofix inget med saken att göra utan jag kunde även välja en isofixstol. Men jag kör nog på bakåtvänd tills viktgränsen är uppnådd och köper en kidplus.

Det är ju inte lång tid kvar då som hon kan åka bakåtvänd, för jag antar att du menar att hon ska åka bakåt tills viktgränsen på den stol hon har nu är uppnådd. Enligt min mening är det väldigt onödigt att vända ett barn framåt när den faktiskt inte är för stor för en bakåtvänd stol. NTF har i dagarna skrivit en artikel om att man måste inse riskerna med att fyraåringar åker framåtvända och att det är mer än dubbelt så många 4-6 åringar som skadas i bilolyckor jämfört med 0-3 åringar. http://www.ntf.se/Tidning/default49278.asp Det bästa och säkraste alternativet är då såklart en bakåtvänd stol till 25 kg. Bältesstol är såklart bekvämt men jag anser inte att bekvämligheten väger upp riskerna.
Svar på tråden Bil utan isofix, vilken bältesstol bör jag välja?