• Milo78

Bil utan isofix, vilken bältesstol bör jag välja?

Har en bil utan isofix-fästen. Bilbarnstolen som sitter i är en äldre, dock fortfarande godkänd, bilbarnstol som bara räcker upp till 18 kg. Har använt en annan bil i huvudsak och haft denna bil avställd. Nu kommer jag att ställa på bilen igen och börja använda den. Nu till min fråga: vad är säkrast 1. Köra bakåtvänd bilbarnstol trots äldre modell och dottern närmar sig maxvikt? 2. Byta till bältesstol? Ska såklart fråga i en barnbutik men tänkte om någon kanske kan hinta lite innan? Om jag bör byta till bältesstol vilken av Britax modeller är att föredra? (Gillar deras stolar) den lättaste modellen Adventure eller Kid plus/sict som är tyngre men har bättre sidoskydd och är mer "ombonade" så ett mindre barn inte far runt så mycket? Vill helst inte köpa en till bakåtvänd bilstol som har högre maxvikt för att om ett år köpa en bältesstol, men gör självklart detta om det inte finns något annat bra alternativ. Tack för ev svar!

• Svar på tråden Bil utan isofix, vilken bältesstol bör jag välja?
  • Lena

Är barnet under fyra år ska du självklart följa rekomendationen och köpa en bakåtvänd

• Milo78

Åh det kanske jag borde nämna. Hon fyller fyra om 2 månader och är 102 cm lång, väger 17 kg. Ok, om hon åker bakåtvänd till maxvikten är uppnådd, vad bör jag göra sen? Lätt bältesstol eller bäktesstol med mer avancerat sidoskydd? Utan isofixfästen.

• Lena

Du behöver inte bry dig om isofix eller ej då isofix bara gör att bältesstolen sitter fast om barnet inte sitter där

• Sisisisi

Jag skulle definitivt köpt en till bakåtvänd stol! Hon borde kunna ha den minst två år till! För inte växer hon 20 cm och går upp 8 kg på ett år?

Det är helt enkelt mycket säkrare och minskar risken för skador.

• Milo78

I en barnaffär sa de att har bilen inte isofix bör man välja en stol utan isofix. Glömde fråga varför tyvärr. Kan det ha att göra med att isofixstolarna är tyngre?

• Lena

Bälten håller över 100kg, isofix är godkänt för 18kg. Ser inte hur det påverkar alls.

• Hannathu
    Milo78 skrev 2013-04-15 22:42:45 följande:
    Åh det kanske jag borde nämna. Hon fyller fyra om 2 månader och är 102 cm lång, väger 17 kg. Ok, om hon åker bakåtvänd till maxvikten är uppnådd, vad bör jag göra sen? Lätt bältesstol eller bäktesstol med mer avancerat sidoskydd? Utan isofixfästen.

så länge överkanten av öronen inte sticker över kanten på stolen så hade jag kör vidare på den bakåtvända ni har
  • Sisisisi
    Milo78 skrev 2013-04-17 12:37:20 följande:
    Har kollat med en annan affär nu. De tyckte att jag bör välja den dyrare Britax kid plus istället för Adventure som hon ansåg passade bättre som extrastol. Däremot hade isofix inget med saken att göra utan jag kunde även välja en isofixstol. Men jag kör nog på bakåtvänd tills viktgränsen är uppnådd och köper en kidplus.

Det är ju inte lång tid kvar då som hon kan åka bakåtvänd, för jag antar att du menar att hon ska åka bakåt tills viktgränsen på den stol hon har nu är uppnådd. Enligt min mening är det väldigt onödigt att vända ett barn framåt när den faktiskt inte är för stor för en bakåtvänd stol. NTF har i dagarna skrivit en artikel om att man måste inse riskerna med att fyraåringar åker framåtvända och att det är mer än dubbelt så många 4-6 åringar som skadas i bilolyckor jämfört med 0-3 åringar. http://www.ntf.se/Tidning/default49278.asp Det bästa och säkraste alternativet är då såklart en bakåtvänd stol till 25 kg. Bältesstol är såklart bekvämt men jag anser inte att bekvämligheten väger upp riskerna.
Svar på tråden Bil utan isofix, vilken bältesstol bör jag välja?