• Anonym

Jämkning av särskilt förmånstagande. Små barn.

Om pappans bror står som förmånstagare så är det han som har rätt till pengarna. Det är därför det är viktigt att ha koll på sina papper.

• Anonym
    lillajag82 skrev 2013-04-16 17:25:25 följande:
    Och som barn har man rätt och jämka...
    Vilken tur va?
    Vad är då problemet?
  • Anonym

Kontakta Konsumenternas försäkringsbyrå och fråga dem.

• Anonym

Farbrodern vill kanske förvalta pengarna själv och ge dem till barnen? Eller så vill han behålla pengarna som han faktiskt har rätt till?

Efterlämnade pappan inga andra försäkringar till barnen?

• Anonym
    lillajag82 skrev 2013-04-16 17:56:23 följande:
    Pffft... han har varken brytt sig om sin bror eller några barn öht... han vill ha pengarna själv helt enkelt... 
    Ganska egoistiskt att ta pengar som egentligen barnen skulle haft om inte kontraktet skrevs för 21 år sedan...  

Det är ju så att bröstarvingar får försäkringspengar först.. finns inga barn så är det en annan sak...
    Han ville inte avstå...  
    De har fått ärva först. Försäkringar är en annan sak än det man äger.
  • Anonym
    lillajag82 skrev 2013-04-16 17:56:23 följande:
    Pffft... han har varken brytt sig om sin bror eller några barn öht... han vill ha pengarna själv helt enkelt... 
    Ganska egoistiskt att ta pengar som egentligen barnen skulle haft om inte kontraktet skrevs för 21 år sedan...  

Det är ju så att bröstarvingar får försäkringspengar först.. finns inga barn så är det en annan sak...
    Han ville inte avstå...  
    Men du skrev ju att "man har ju rätt och jämka", så att det skulle fixa sig ändå. Så vad är problemet?
  • Anonym

Fast set faktiskt inte barnens pengar. Du kanske tycker att det borde vara så men faktum är att barnens pappa har skrivit ett papper som säger att du har fel... Tyvärr.

• Anonym
    lillajag82 skrev 2013-04-16 18:01:53 följande:
    Skriv inte saker som du inte vet något om.....försäkringspengar går alltid till barn...varför tror du annars mina barn kan stämma honom?  
    Om pengarna alltid går till barnen, så behöver du inte stämma honom. 
  • Anonym
    lillajag82 skrev 2013-04-16 18:01:53 följande:
    Skriv inte saker som du inte vet något om.....försäkringspengar går alltid till barn...varför tror du annars mina barn kan stämma honom?  
    Vet mer än du någonsin kan tro. Det är inte barnens försäkringspengar.

Exempel: www.svd.se/naringsliv/se-upp-med-livforsakringen_6222645.svd
  • Anonym
    lillajag82 skrev 2013-04-16 18:10:56 följande:

"Praxis är att förmånstagare är make eller sambo, följt av arvingar. Vi ger informationen en gång när man tecknar försäkringen, sedan informerar vi också när det sker ändringar. Man har ett ansvar att titta på försäkringsbeskedet, men visst vet jag att det händer att man lägger informationen åt sidan."

Detta står i samma länk du visade... Först maka eller sambo...sedan barn... kan inte missförstås..

Återigen....Mina barn har möjligheten att jämka...det är inte det som är problemet.. vi ska upp i Maj i tingsrätten...
    Jag efterökte om det fanns fler som varit i samma sits och om hur det föll ut i tingsrätten  

Det betyder att det är praxis att man väljer make eller sambo osv. Men din man har inte följt praxis, han valde sin bror. Om det redan fanns regler om vem som ska få ut på försäkringen, behöver man ju inte välja någon. Du har missförstått texten.
Svar på tråden Jämkning av särskilt förmånstagande. Små barn.