• myrans

Hjälp mig med barnets ålder

Jag behöver hjälp med en sak. Jag skriver en novell om en mycket elak mamma som bland annat inte ger sitt barn mat som straff. Jag vill inte avslöja för mycket men behöver er hjälp. Detta utspelar sig långt före DNA och datorer. Eftersom ett barn kan variera i längd och vikt så var det svårt att fastställa ålder på barnlik vid den tiden. Tror ni att ni kan gissa rätt ålder på barnet?

Barnet hittas död i slutet av novellen utan att polisen kan identifiera det. Det enda polisen vet är att barnet har alla sina mjölktänder och detta:
    Vikt: 13 kilo
    Längd: 102 cm
    Barnet var undernärt.

Jag skulle vilja veta om nu kan gissa vad jag har tänkt för ålder på barnet med denna vikt och längd?
    Jag har själv kommit på ett knep, som polisen i novellen ska använda sig av för att få fram rätt ålder, kan ni testa och se om ni kommer på hur gammalt barnet var?          

(Vikten, längden och att barnet var undernärd har jag "kopierat" ifrån andra fall jag läst om. Så den tänkta åldern på barnet är realistisk ihop med vikt och längd)  

• Svar på tråden Hjälp mig med barnets ålder
  • myrans
    Scratt skrev 2013-04-15 16:09:23 följande:
    15-16 kilo väger hon
    Okej. Tycker du hon ser smal ut, normal eller rund?
    Min son är nyss fyllda fem och väger 23 kilo och är 125 cm lång. Han föddes 50 cm och 3200 gram så det har skett endel sedan dess:P
  • Tjohalia

Oj vad svårt det här var... Mina barn har ju varit lite "stora" för sin ålder. Pojken vägde 16.6 kg till sina 103 cm när han var 3 år lite drygt, och han har ju alltid varit lång för åldern. Dottern var 103 cm när hon var 4 år. Vikten kan ju variera rätt mycket inom det normala med, mina barn skiljde det 2 kg i vikt på vid 103 cm längd, och dom vägde normalt både två (varken över- eller undervikt). Så längden är nog säkrare att gå på. Baserat på att undernärda barn inte växer som dom ska på längden heller samt att barnet har alla mjölktänder kvar så tror jag nog på minst 5 men max 6 år. Mjölktänderna börjar man ofta tappa vid 6 år, vissa tom lite tidigare. 

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • myrans
    Tjohalia skrev 2013-04-15 16:21:07 följande:
    Oj vad svårt det här var... Mina barn har ju varit lite "stora" för sin ålder. Pojken vägde 16.6 kg till sina 103 cm när han var 3 år lite drygt, och han har ju alltid varit lång för åldern. Dottern var 103 cm när hon var 4 år. Vikten kan ju variera rätt mycket inom det normala med, mina barn skiljde det 2 kg i vikt på vid 103 cm längd, och dom vägde normalt både två (varken över- eller undervikt). Så längden är nog säkrare att gå på. Baserat på att undernärda barn inte växer som dom ska på längden heller samt att barnet har alla mjölktänder kvar så tror jag nog på minst 5 men max 6 år. Mjölktänderna börjar man ofta tappa vid 6 år, vissa tom lite tidigare. 
    Vad kul att du hade lite att "jämföra med" när du skulle gissa.
    Det verkar som de flesta är inne på ca 5 år.

Min son har alltid legat på kurvan längst upp när det gäller längd och vikten har han vart normal på:)
    Han är lång för sin ålder men jag känner nästan inga med barn så jag tycker han känns liten, men jag har inte så mycket att jämföra med hehe.
  • myrans
    naughty skrev 2013-04-15 16:28:39 följande:
    4-5 år är min gissning också
    Det verkar vara vad de flesta tror.
  • Tjohalia
    myrans skrev 2013-04-15 16:50:52 följande:
    Det verkar vara vad de flesta tror.
    När får vi svaret då? Är ju nyfiken
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • glassen

Jag gissar också på 5 år. Min son är liten till växten och var väl ca den längden när han fyllde 5 år, men han vägde nog 16-17 kg i den åldern. I den åldern kan de ha kvar mjölktänderna också även om de flesta börjar tappa de första i 5-6 års åldern.

• sagoskog

Jättesvårt!

Mina tvillingar är 5,5 år och är ungefär 110 cm långa och väger 14 respektive 15 kg. Minsta ligger mellan sd-3 och -2 i vikten men är definitivt inte undernärd. Små händer, små fötter och liten i "benstrukturen" möjligtvis. Så jag skulle nog kunna gissa på att flickan i novellen är i deras ålder. Riktig undernäring hämmar även tillväxten på längden, så hon borde vara något kortare än jämnåriga.

Svar på tråden Hjälp mig med barnets ålder