• alynda

Elektrisk bröstpump-rekommendationer o erfarenheter?

Väntar andra barnet och om amningen blir som med första barnet kommer jag att behöva en bröstpump. Jag pumpade 2-4 dagar/vecka  de första månaderna, dels p g a såriga bröstvårtor, dels p g a Reynauds syndrom (kärlkarmp i blodkärlen i bröstet), som periodvis gjorde för ont för amning.
    Denna gång vill jag ha en elektrisk pump, det var alldeles för tidskrävande och ineffektivt med den manuella i längden.

Har ni som del-pumpat rekommendationer på el-pump som funkat bra? Är även intreserad av hur lätta/svåra de var att rengöra. 
    .

• Svar på tråden Elektrisk bröstpump-rekommendationer o erfarenheter?
  • straw2008

Jag fick oxå ut absolut mest med Apotekets rör. Fick nästan inget med den vi hyrde från bb.

I kinamockaskogen.....
  • Plopps80
    straw2008 skrev 2013-04-14 21:56:30 följande:
    Jag fick oxå ut absolut mest med Apotekets rör. Fick nästan inget med den vi hyrde från bb.
    I kinamockaskogen.....

straw2008 skrev 2013-04-14 21:56:30 följande:
    I kinamockaskogen.....

Ja att den pumpen från bb är helt kass. Fanns ju ingen kraft! Röret är grymt. Man håller och mjölken sprutar.
  • Cmittliv

Jag hyrde elektrisk pump från danderyds sjukhus. De verkar lite snåla med att hyra ut så man får vara lite på! Och billigt var det oxå! Den va skitbra dessutom...

• straw2008
    Cmittliv skrev 2013-04-14 23:40:06 följande:
    Jag hyrde elektrisk pump från danderyds sjukhus. De verkar lite snåla med att hyra ut så man får vara lite på! Och billigt var det oxå! Den va skitbra dessutom...

Den jag hyrde från danderyds kostade som sagt 8o kr om dagen. Fick tjata något fruktansvärt för att få den (fick den då jag hotade md att gå över till ersättning helt, då kom de springande som om det brann). Kommer bara köra apotekets "rör" nästa gång, mehöver mkt mkt mer kraft än medelas (som jag hyrde på danderyds) för att få ut någon mjölk.
    I kinamockaskogen.....
  • alynda

Oj oj, jag blir nästan ännu mer förvirrad av all råd här :S Nu kommer jag antagligen att föda på BB Sthlm, så då borde man kunna hyra från Danderyd (ligger i samma hus), men 80kr/dygn funkar ju inte i när man behöver den i flera månader månader. Blir nog till att köpa i så fall.

Apotekets rör verkar det ju vara flera som har bra erfarenhet av, men jag undrar om den verkligen stimulerar mjölkproduktionen? Den verkar vara avsedd för mer tillfällig användning och kräver att man håller i den. Den går nog i alla fall inte att använda samtidigt som man hanterar bebis, och det är det som är främsta orsaken till att jag behöver en elektrisk. Men bra alternativ när man är på språng eller  på jobbet kanske.

• straw2008
    alynda skrev 2013-04-15 10:59:26 följande:
    Oj oj, jag blir nästan ännu mer förvirrad av all råd här :S Nu kommer jag antagligen att föda på BB Sthlm, så då borde man kunna hyra från Danderyd (ligger i samma hus), men 80kr/dygn funkar ju inte i när man behöver den i flera månader månader. Blir nog till att köpa i så fall.Apotekets rör verkar det ju vara flera som har bra erfarenhet av, men jag undrar om den verkligen stimulerar mjölkproduktionen? Den verkar vara avsedd för mer tillfällig användning och kräver att man håller i den. Den går nog i alla fall inte att använda samtidigt som man hanterar bebis, och det är det som är främsta orsaken till att jag behöver en elektrisk. Men bra alternativ när man är på språng eller  på jobbet kanske.

Ok ska försöka bena ut. Du kommer ALDRIG kunna hålla på med ditt barn samtidigt som du kör med elektrisk heller. Du måste liksom hålla trattarna mot brösten. O för mig arbetade den inte tillräckligt "hårt" med mina bröst så inget kom ut. Med tratten tömde jag mina förråd så ny mjölk kunde fyllas på (det är väl så det blir mjölk vad jag vet). Men om du känner att du vill kan du väl ge anledningen till varför du vill pumpa ? Är det för att du ska ha tvillingar eller så ? För som sagt, du kan INTE hålla på med ett barn samtidigt som du pumpar. Pupmen har en sladd som sitter i väggen så du måste sitta vid ett uttag, sen långa sladdar till trattarna som babyn o du trasslar in er i.... aparaten i sig är som en STOR vattenmelon i storlek o vikt. Sen har du sladdat som går från munstyckena ner till flaskorna som liksom dinglar.... Tratten är bara en tratt som sitter i en annan tratt, man drar o så kommer det mjölk. inga sladdar eller så. Jg kunde bara pumpa då jag var helt själv, kände mig så otroligt ful hahahah
    I kinamockaskogen.....
  • Annelie 76
    alynda skrev 2013-04-15 10:59:26 följande:
    Oj oj, jag blir nästan ännu mer förvirrad av all råd här :S Nu kommer jag antagligen att föda på BB Sthlm, så då borde man kunna hyra från Danderyd (ligger i samma hus), men 80kr/dygn funkar ju inte i när man behöver den i flera månader månader. Blir nog till att köpa i så fall.

Apotekets rör verkar det ju vara flera som har bra erfarenhet av, men jag undrar om den verkligen stimulerar mjölkproduktionen? Den verkar vara avsedd för mer tillfällig användning och kräver att man håller i den. Den går nog i alla fall inte att använda samtidigt som man hanterar bebis, och det är det som är främsta orsaken till att jag behöver en elektrisk. Men bra alternativ när man är på språng eller  på jobbet kanske.
     Jag tyckte att pumpen från BB var alldeles för otymplig och DYR att ha och göra med så jag köpte en pump istället. En Medela freestyle som jag kunde pumpa båda brösten samtidigt med. Sparade mycket tid på det viset. När jag började jobba efter 4 månader kunde jag pumpa på lunchen och sen transportera mjölken i den medföljande kylväskan. Jag köpte den begagnad på Blocket, använde den i 6 månader (pumpade bara) och kunde sen sälja den vidare till en mycket tacksam tjej.
  • straw2008

Ja exakt den man hyr är som en moviebox med 17 olika sladdar flaskor o rör... Komplicerad o dyr ! Köp en på tradera.

I kinamockaskogen.....
  • Annelie 76

Så här är det tänkt att man ska kunna göra med freestyle:

Men jag fick det aldrig att funka så bra (har nog för stora bröst, E-kupa). Dock kunde jag spänna fast på ena bröstet och hålla i tratten på den andra. Då hade jag iaf en hand fri så jag antingen kunde grejja lite med bebisen bredvid mig eller bläddra i en bok. Läste en hel del böcker medan jag pumpade :) 
  • straw2008

Hahhahah jag DÖR !! Man får inte med den där bhn när man hyr. O nää det där är vad det ser ut, inte riktigt verkligheten.

I kinamockaskogen.....
  • Plopps80

Herregud jag låg över pumpen och svettades i förtvivlan det kom inte ut något alls. Så där snygg var jag inte med en stor fet sladdrig mage och nättrosor med blöja heller

• alynda

Det finns bröstpumpar som man kan spänna på sig så att man inte behöver hålla i "tratten" när den väl är på plats. Då kan man amma samtidigt på andra bröstet, eller tömma båda samtidigt och ha händerna fria, även om man måste sitta stilla.

När min sambo var hemma samtidigt o jag pumpade manuellt gick det hjälpligt med hans assistans. Ammar o pumpar man samtidigt hjälper amningen till att stimulera även det andra bröstet. Det ska dessutom vara en viss och varierande rytm på pumpandet för att stimulera mjölkproduktionen bäst. Det är svårt att öka produktionen om man bara tömmer, o då måste man dessutom göra det mycket oftare, jämfört med om bröstet stimuleras samtidigt.
    Sitter man vid pumpen upp till 6h/dag totalt som det var för mig ibland, måste man helt enkelt kunna hålla sin bebis samtidigt om ingen annan vuxen är hemma.

Jag vill inte alls behöva pumpa eg, men som jag skrev i trådstarten har jag problem med brösten, bl a Reynauds syndrom, o "Rusty Pipes". Det är ofta alltså för smärtsamt att amma på det ena eller båda brösten, och inte bara de första månaderna. Men när det funkar så är det toppen, och därför är amning ändå mitta 1.a handsval.

• Annelie 76
    straw2008 skrev 2013-04-15 11:41:55 följande:
    Hahhahah jag DÖR !! Man får inte med den där bhn när man hyr. O nää det där är vad det ser ut, inte riktigt verkligheten.
    Det är nästan riktigt (men bilden är extremt rolig Tungan ute). BHn är en vanlig amningsbh med lucka, det behöver bara vara en hake upptill. Det köpte jag på HM... Som sagt så kunde jag bara spänna fast på ena bröstet och sen fick jag hålla i på det andra. Men det vara iaf praktiskt att pumpa båda brösten samtidigt så jag rekommenderar verkligen pumpen Medela Freestyle.
  • Plopps80

Jag skulle aldrig kunnat hålla min bebis när jag pumpade med den elektriska pumpen, den var så otymplig. Röret gick ju så jäkla fort det bara sprutade ut mjölk. Det främjar mjölproduktionen lika bra som något annat pump som pump. Jag hade så mycket mjölk att det aldrig tog slut och har fortfarande mjölk kvar dottern är 5 år. Helt sjukt.

• Öppna och vädra

Röret från Apoteket funkade aldrig för mig. En nätt elektrisk pump är min rekommendation.

Men, som andra sagt: du kan inte göra annat samtidigt. Man sitter vid köksbordet och får mjölken sugen ur sig.

Sen där bilden, förresten.... Hahaha priceless!! Vilket önsketänkande! Vilken försköning av en oglamorös verklighet. Bruden på bilden ser ju ut att vara på cocktail-party. :)) LOL

• alynda

Anneli76: TACK!! Både för den underbara bilden (dina inlägg syntes inte ännu när jag skrev mitt senaste), och det konkreta tipset på Medela freestyle, precis vad jag var ute efter!

Nu vet jag vad jag ska  hålla koll efter på Blocket.

• 2013

Jag har använt Medela Freestyle under två amningsperioder och jag är jättenöjd. Jag har visserligen aldrig testat att spänna fast den som på bilden, men så behöver jag inte pumpa mer än en kvart för att fylla två flaskor så bebisen har kunnat ligga på golvet framför mig och prata lite medan jag har pumpat.

• alynda
    2013 skrev 2013-04-19 10:46:16 följande:
    Jag har använt Medela Freestyle under två amningsperioder och jag är jättenöjd. Jag har visserligen aldrig testat att spänna fast den som på bilden, men så behöver jag inte pumpa mer än en kvart för att fylla två flaskor så bebisen har kunnat ligga på golvet framför mig och prata lite medan jag har pumpat.
  • ansof

Va kostar det OM man vill hyra från bb? Får alla hyra om man vill?

Svar på tråden Elektrisk bröstpump-rekommendationer o erfarenheter?