Sven Erik Johansson skrev 2013-04-15 10:32:17 följande:
Tycker det är viktigt att kaninerna inte är i en bur hela tiden! En del av min dagliga tillsyn,och det funkar ju inte om han är själv en vecka, för kaninen Poppe brukar vara att låta honom vara lös en stund i ett rum där jag själv är med så han får springa, och hoppa omkring ett tag. Vi har just flyttat och har inte packat upp ännu och han har brukat hoppa upp på lådor och plastsäckar, fara runt ett tag, och sedan ta paus liggandes på en öppen kartong med lakan. Jag tror han har börjat knyta an till mig. När jag satt mig en bit ifrån och tittat på honom så har han börjat komma till mig. Häromdagen fick jag typ en "kaninpuss". Han satte sin blöta nos mot mitt ansikte. Förut hade vi honom ute i löplina och sele , men då får man kolla så han inte trasslar in sig och så inget rovdjur kommer. Förra veckan var min flickvän borta bara några minuter och vår andra kanin , Chaplin, dödades av en främmande katt.
Håller med. Det måste vara gräsligt tråkigt för de kaninerna som sitter i en liten bur hela tiden.
Jag skulle dock aldrig våga låta någon av våra kaniner springa i löplina. Risken är för stor för att de skulle trassla in sig, eller krångla sig ur sina selen. Vi håller i kopplet när de är ute, så att vi har koll hela tiden.
Dock om det gäller kaninvakt, som i denna frågan, så vill jag inte att någon annan än vi i familjen tar ut kaninerna och skuttar dem. Kanske är en annan sak om man har en innekanin dock. Våra kaniner bor konstant på en yta på ca 5 m2 med sitthyllor och tunnlar och annat att roa sig med. Aktiva är dem, så lite motion får de iallafall.