marilin skrev 2013-04-12 13:29:42 följande:
Har en dotter som älskar djur och som längtat i flera år efter att ha ett eget djur att ta hand om. Jag är själv en stor djurvän och har haft både katt, hund och kanin som barn och vill gärna att hon ska få uppleva den glädjen. Problemet är att vi varje sommar åker bort, både till Finland där sambons familj har släkt och sommarstuga och till småland där min familj bor och frågan är, vad gör man då? Kan man ta kaninen med sig, åtminståne till småland? Det är en 6 timmars bilresa..
Känns som man måste lösa dessa bekymmer innan kaninen införskaffas..
Hur länge klarar en kanin sig själv? Om man åker bort tex en vecka hur ofta behöver den kollas till och få fräscht i buren, ny mat och dricka? Varje dag? Varannan?
marilin skrev 2013-04-12 13:29:42 följande:
Har en dotter som älskar djur och som längtat i flera år efter att ha ett eget djur att ta hand om. Jag är själv en stor djurvän och har haft både katt, hund och kanin som barn och vill gärna att hon ska få uppleva den glädjen. Problemet är att vi varje sommar åker bort, både till Finland där sambons familj har släkt och sommarstuga och till småland där min familj bor och frågan är, vad gör man då? Kan man ta kaninen med sig, åtminståne till småland? Det är en 6 timmars bilresa..
Känns som man måste lösa dessa bekymmer innan kaninen införskaffas..
Hur länge klarar en kanin sig själv? Om man åker bort tex en vecka hur ofta behöver den kollas till och få fräscht i buren, ny mat och dricka? Varje dag? Varannan?
Jag är lite osäker vad gäller 6 timmars resa. Vi flyttade nyligen och tog med de två kaninerna, men bara en halvmil dock och det fungerade ju. Jag är inte säker på att kaninen klarar 6 timmars bilresa så bra.Jag brukar vara noga med att kaninen skall ha tillgång till friskt vatten varje dag. Jag skulle verkligen inte inte våga lämna en kanin utan tillsyn i en vecka. ( Nu har vi bara en av de två kvar för en främmmande katt dödade den ena förra veckan.) Kaninpellets och hö håller sig nog ett tag i o för sig , men jag vet inte hur bra kaninen är på att fördela maten över veckan. Sedan gilllar de ju variation i kosten. Vi har brukat ge dem en tex moröter, sallad, äpplen, bröd osv osv
Finns det ingen vän/släkting eller granne som kan se till den dagligen. om du har kanin och reser bort?
För motionens/fysiska hälsans skull skull och också för kaninernas mentala mående har vi strävat efter att de skall få springa/hoppa fritt ett tag varje dag. Vi har haft dem ute i löplinor och selar och de har också fått springa inne en stund varje dag .(Bajsar de är det ändå ofta bara torra kulor att sopa upp.) Just nu har vi inte den kvarvarande ute i löplina utan jag brukar ta in honom ett tag varje dag-kul att s honom skutta omkring o resa sig på bakbenen o nyfiket undersöka saker o nosa. Efter katt-attacken vågar jag inte ha honom på tomten i fall ingen av oss har honom under uppsikt hela tiden. Våra katter egna katter har dock gått bra ihop med kaninerna ett tag.