Inlägg från: Anonym (insatt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (insatt)

Har man som umgängesförälder inget att säga till om?

Ja, det är nog tyvärr så att så länge du inte ens har ett avtal om umgänge så kan pappa göra lite som han vill .... och du kan inte hävda någon "RÄTT".
    Familjerätten kan hjälpa dig att motivera pappa till samarbetssamtal om du inte själv kan få dit honom. Går inte det stämmer du honom i tingsrätt på rimligt umgänge. Förmodligen kommer tingsrätten att skicka er på samarbetssamtal om de inte genomförts innan.

• Anonym (insatt)
    sirisdotter skrev 2013-04-11 17:10:42 följande:
    Även umgängesföräldern kan göra som den vill så länge det inte finns dom på ungänge;  behålla en ettåring som ammas en vecka efter att han fått  träffa sitt barn i pulkabacken en eftermiddag,   behålla en femåring 14 dagar efter ett veckoslutsumgänge...    Som ensam vårdnadshavare har man ingenting att komma med om man inte kan visa upp en dom på att inget umgänge är överenskommet aktuell tidsperiod.
    Fast har man inte del i vårdnaden och behåller barnet är det att betrakta som egenmäktigt förfarande.
  • Anonym (insatt)
    sirisdotter skrev 2013-04-11 17:20:17 följande:
    Visst,  det kan man ju tro som vanlig förälder.  Jag skaffade personbevis på att jag var ensam vårdnadshavare och visade upp.   Visst,  jag kunde ha begärt verkställighet av vårdnad via rätten -  det hade tagit minst en vecka,  snarare två,  fick jag reda på   av berörd instans.

Och sedan -  ytterst sällan ställer polis upp  och hämtar barn i liknande situationer...   

Kruxet var att  myndigheterna inte kunde veta vad vi kommit överens om;  jag kunde inte visa upp någon umgängesdom.
    Polisen hämtar inte barn med mindre än att det finns en dom om verkställighet ....
Svar på tråden Har man som umgängesförälder inget att säga till om?