Anonym (???) skrev 2013-04-11 11:00:38 följande:
Han har vårdnaden pga att jag fick en förlossningsdepression och försökte ta mitt liv. Fick bo på psyk först och sedan behandlingshem. Träffade dock sonen då varje månad! Sonen är 4 år.
Jag började må dåligt igen och då träffade jag ej sonen på några månader men sedan jag började må bra så började vi ses varje månad (pappan valde att flytta 60 mil bort) men sedan när han träffade en ny kvinna så började han att bråka om umgänget. Han fick vårdnaden pga mitt mående, att jag inte VAR kapabel att ta beslut kring sonen.
Ska ringa familjerätten på en gång.
Först vill jag säga att du inte skall ta illa upp över det jag skriver, det är inte menat som påhopp på dig, utan enbart en tanke på hur pappan kan tänka i dte här läget.
Självklart måste du få träffa barnet, så länge du inte utgör ngn fara för barnet.
En tanke bara, utifrån vad du skriver har du kommit och gått en del i sonens liv det sista?
Haft regelbundet umgänge, mått dåligt och slutat med umgänget, tagit upp umgänge igen, mått dåligt och slutat med det ännu en gång..
Du har självklart "rätt" att må dåligt, man kan inte ansvara för att man får en depression, men om man ser det från barnets håll, som inte har denna vetskap om hur man som vuxen kan må, och att depression är en sjukdom man behöver tillfriskna från, så måste det ha varit väldigt tufft för barnet.
Jag har läst i trådar där mammor får rådet att ställa in umgänge då barnet mått dåligt av att pappan kommit och gått som de velat i barnets liv.
Jag vet att så inte är fallet för dig, MEN - det kan inte vara så att pappan, som bor med barnet på heltid och ser hur barnet mått även EFTER umgänget (alltså ser mer än det du ser, att barnet blir glad och kramar dig) ser hur barnet reagerar på att det ställts in, ser oron för att du skall försvinna igen, vill försäkra sig om att du denna gång kommer att fortsätta må bra och vara en del av barnets liv?
För den tanken kan jag förstå....
Hur elakt det än låter är pappan skyldig att sätta barnets bästa främst, och om det är att försäkra sig om att du verkligen kommer att fortsätta finnas - regelbundet - i barnets liv, så är det så pappan måste agera..
Hur länge sedan är det du ville ta upp umgänget?
Hur länge var du frånvarande?
Hur länge pågick umgänget senaste omgången?
Än en gång, detta är INTE menat som påhopp på dig, utan en synvinkel ingen annan verkar se..
Men som är viktig att tänka på..