Inlägg från: Anonym (???) |Visa alla inlägg
  • Anonym (???)

Har man som umgängesförälder inget att säga till om?

Orkar inte gå in på hela historian men jag har nu inte träffat min son på ett år. I juni förra året skulle jag träffa honom men var tvungen att ställa in det för att jag höll på att föda och då tyckte pappan att jag kunde kontakta advokat och gud vet vad. Nu får jag inte träffa sonen och har har verkligen rätt att neka mig det? Har pratat med familjerätten men dom gör ju inget. Nu ska jag kontakta igen för ett umgängesschema. Men trots att vi inte har något schema, har han rätt att neka mig att träffa sonen? Han har ju vårdnaden!

Kan pappan neka att min man följer med när jag träffar min son? Vi är gifta och har ett barn ihop. Tacksam för svar!! Han är en helt vanlig kille (Inte våldsam eller drogperson)

• Svar på tråden Har man som umgängesförälder inget att säga till om?
  • Anonym (???)

Han har vårdnaden pga att jag fick en förlossningsdepression och försökte ta mitt liv. Fick bo på psyk först och sedan behandlingshem. Träffade dock sonen då varje månad! Sonen är 4 år.
    Jag började må dåligt igen och då träffade jag ej sonen på några månader men sedan jag började må bra så började vi ses varje månad (pappan valde att flytta 60 mil bort) men sedan när han träffade en ny kvinna så började han att bråka om umgänget. Han fick vårdnaden pga mitt mående, att jag inte VAR kapabel att ta beslut kring sonen.

Ska ringa familjerätten på en gång.

• Anonym (???)
    Hannah76 skrev 2013-04-11 12:52:57 följande:
    Tror de att det finns någon fara för barnet att träffa dig ensamt?
    Hur känner barnet inför att träffa dig? 

Låter somom du borde ta till hjälp med detta. och att både du och sonen behöver hjälp att finna varann igen. 
    Familjerätten har aldrig nekat mig att träffat sonen, inte rätten heller som delade vårdnaden till honom. Anledningen att pappan fick vårdnaden var egentligen det formella, jag var inte kapabel att ta några beslut kring sonen så som förskola osv. Jag mådde för dåligt. Jag har ju aldrig skadat sonen eller betett mig illa mot honom.

Jag tror nog att han vill träffa mig. När vi har träffats så är han väldigt nära, kramar, pussas och vill sitta i knä och är mammig så nog tror jag allt att han vill träffa mig.

Jag ringde familjerätten idag men min kontaktperson var inte inne så lämnade ett medelande så jag hoppas att jag snart får träffa min son igen så vi kan lära känna varann på nytt. Dessutom har han ju ett lillasyskon som han aldrig har fått träffa. Jätteviktigt att dom får en relation med varann också!
  • Anonym (???)

Varför håller du på och harvar med familjerätten? De kan inte göra någonting, inte ta beslut eller något. Det du borde gjort för längesen är att skicka in en stämning på umgänget till tingsrätten, det är bara de som kan tvinga pappan att ge dig umgänge. Sålänge du låter bli att stämma honom kan han komma undan med vad som. 

Svar på tråden Har man som umgängesförälder inget att säga till om?