• Iam

En frånvarande pappa

Nummer ett: 
    Klart du är en bra mamma och att du gör rätt som främjar din sons relation med sin pappa!

Kontentan är att det enda du kan göra är att vara den bästa mamman.... Du kan inte bli pappa oxå.. och du kan inte väga upp för hans misstag. Du kan bara vara du och göra det du känner är rätt och bra för din son.

så här skulle jag svara Om vi tar frågorna som du listade:

- mamma varför vill pappa inte ha mig? 
    Pappa ville verkligen ha dig. Han var jätteglad när vi fick veta att du låg i mammas mage. 
    Varför han inte träffar dig så ofta nu vet mamma faktiskt inte, men det kan då rakt inte bero på dig.. för du är ju världens bästa, eller hur? 

- är hans barn mina syskon? 
    Ja, hans barn är dina syskon, precis som om mamma får ett barn till så är det dina syskon. 

-Varför får jag inte träffa dem? 
    Jag vet faktiskt inte, men jag förstår om du tycker det är tråkigt. 

- pappa är inte dum, han jobbar bara mycket eller hur? 
    Nej, pappa menar inte att vara dum, men det är ok om du ibland känner att pappa kanske är dum för att han inte träffar dig så ofta.. Precis som du tycker mamma är dum när du inte får lördagsgodis på en tisdag. 

- kommer jag bli kort som du mamma eftersom du finns här eller kan jag bli lång som pappa för de vill jag nog. 
    Du är ju en del av pappa och en del av mig, och det kan aldrig ändras. Så visst kan du bli lång som pappa.. Men det är inget vi kan bestämma.. det får man se när man blir vuxen.

Och hela tiden låta glad och snäll.. Inte släta över pappans beteende, men ändå inte snacka skit heller.
    Det är en svår balansgång, och jag säger inte att jag har rätt i frågan.. Men det är så jag skulle göra.. tror jag.. eller hoppas jag.  

Svar på tråden En frånvarande pappa