• maria91

Om jag blir nekad snitt vad gör jag då? :((

Leola skrev 2013-06-16 14:02:43 följande:
    Åh okej.. vad synd att du inte fick det, dock är jag övertygad om att du kommer ta dig igenom din förlossning på ett bra sätt. Kan som sagt rekommendera att läsa om dyktekniken, finns flera trådar på familjeliv den. Men eftersom jag själv inte har fött barn än (har bf imorgon så det dröjer ju inte länge till :) ) så kan jag ju inte ge några direkta tips innan förlossningen. Det jag har hört från folk som har fött barn är dock att avslappning är det viktigaste, om man spänner sig så kan det göra mer ont och ta längre tid, så träna avslappning redan innan förlossningen är nog mitt bästa tips.. Hoppas det kommer gå bra! 

Ååh bf i morgon! Spännande!! :) Ja man lär ju ha den inställningen att de kommer gå bra! Min syster gick de hur bra som helst för å min mamma hade inge problem men någon av oss alla fyra. Så jag försöker att se de så att de kommer gå lika bra för mig oxå! Ska kolla upp de SJ tipsa å läsa lite om de! :)
  • maria91
    Curlie skrev 2013-06-16 14:05:33 följande:
    Tänk vad olika det kan vara. För mig är kejsarsnitt min största skräck. Det finns inget som skrämmer mig så... Hoppas TS får hjälp med sin rädsla och får göra ett KS.

Ja de kan ju vara riktigt olika de där med rädsla.. men men! Tyvärr så blir det ju inget snitt om de nu inte skulle bli "akut" men de vill jag ju inte! Får försöka klara mig igenom en vanlig förlossning å jag tror jag fixar de, är bara grymt rädd för förlossningsdepretion...men har världen bästa sambo som stöttar mig till 110%!
  • maria91
    Leola skrev 2013-06-16 22:30:27 följande:
    Ja det är spännande, men har inga känningar alls så det kan nog dröja några dagar hehe.. :) Vad bra att din syster och mamma har haft bra upplevelser, det är nog bra för dig att prata med dem så de kan peppa dig inför förlossningen.. Sen får man vara beredd på att det kommer göra ont, men det onda gör ju att man får träffa sin bebis som man längtat efter i minst 9 månader   Ja kolla lite på de, och lycka till :D 

Ja de är ju bra att man har några som kan berätta nå bra om sina förlossningar! Annars är de så lätt å komma in på allt de hemska sim händer alla har på fm.. men jag hoppas att de kommer gå bra å jag vet att de kommer göra ont, tycker de är lite svårt att veta vilken slags smärtlindring som passar just på mig.. önskar man kunde ta fram sånt i förväg :p haha! Men men! Önskar dig lycka till å att du inte går allt för länge över! :)
  • maria91
    kampfisken skrev 2013-06-16 22:31:03 följande:
    Förlossningsdepprition kan du få även vid ett snitt! Tråkigt att du blivit nekad snitt, lider verkligen med dig men jag tror du fixar detta endå! Skriv ner exakt vad du är rädd för, och vad som kan lindra din oro! Se till att skriva ett tydligt förlossningsbrev med alla önskemål!
    besök gärna min blogg. kampfisken.bloggplatsen.se/

Jo de klart men känns värre nu eftersom jag nästa blir "tvingad" till detta. Vore ju så mkt lättare om man fick som man ville men allt har väl sin mening De konstiga är att jag vet inte exakt vad ja är rädd för, att tappa kontrollen över mig själv å göra "fel". Men de allra flesta kvinnor klarar att föda vaginalt så varför skulle inte jag klara det? :)
  • maria91
    kampfisken skrev 2013-06-17 12:41:29 följande:
    Tror absolut att du fixar det med BRA stöd, och det stödet bör du gå redan nu! Kanske en igångdättning på planerat BF kan göra dig lugnare! Att du får extra stöd på förlossningen iform av extra koller av bm. Tänk exakt vad du är rädd för vad det värsta som kan hända, sätt ord på det få det på pränt så du planerar så mycket som möjligt av förlossningen själv! Plugga in olika smärtlindringae och lägg upp en plsn även där.

Ja en igång sättning på bf vore kanske inte så dumt! :o smart! Jag har vart iväg på lite extra koll för min mage växer inte enligt kurvan, den här stått stilla på 33cm tre mätningar irad så fick göra ett ultraljud men allt såg bra ut! En liten bebis vägde ca 2700 å jag är i vecka 38. Men som sagt ska prata med min bm på onsdag å då ska vi skriva klart förlossningsbrevet å lite sådär.. Ja vet inte vad jag är mest rädd för, att jag på något vis ska kunna skada barnet under förlossningen. Att den kanske fastar eller så.. är räds för sugklockan :/
  • maria91
    Stinsen skrev 2013-06-18 15:47:35 följande:
    Mitt råd är att du skriver ett förlossningsbrev där du berättar ALLT som du känner och är rädd för osv! Det gjorde jag och det var de bästa jag gjort. Jag skrev bla att jag INTE tillät dem använda varken tång eller sugklocka OM det inte var fara för barnets liv. Jag hade en fantastisk förlossning och kan lugnt säga att det är MYCKET lättare att föda ett litet barn än ett stort :D Nova-Li vägde 2930 och det var stor skillnad smärtmässigt än med grabbarna som vägt över 4 kg :D Stort lycka till <3 

nej men precis, om de gäller barnets liv får dem självklart göra vad de vill å kan men vill gärna hålla den borta!! Ja ska skriva brev med min bm i morgon . ska bli spännande å se vad vk får ihop. önskar att lustgas skulle funka på mig så ja skulle kunna få slippa alla andra medicinska smärtlindringar. . va kul att din lilla tjej heter nova-Li, om de är en liten tjej vi har ska hon heta Nora-Li :)
  • maria91
    kampfisken skrev 2013-07-02 14:25:29 följande:
    Hur går det för dig Maria? Kommit någon bebis ännu!

Nej ingen bebis ännu! BF idag så bara väntar å väntar ^^
  • maria91
    kampfisken skrev 2013-07-03 10:26:42 följande:
    Spännande att det är riktigt nära nu!
    besök gärna min blogg. kampfisken.bloggplatsen.se/

Jag de är riktigt spännande, vet bara inte hur jag ska få dagarna att gå :p ligger just nu i sängen å känner å ser hur den lilla rör sig därinne ;p att den inte vill komma ut snart!!! :D
  • maria91
    flena skrev 2013-07-03 10:52:10 följande:
    Lycka till. Jag tyckte att det var viktigt att vara mentalt inläst på vad som händer i alla faser. Att verkligen vila mellan värkarna. Har du lärt dig någon speciell andning? Jag hade gått en andningskurs innan. Den gick ut på att verkligen syresätta kroppen och livmodern så att den skulle fungera bra. Att andas in djupt för syresättning, och andas ut allt så att du får ut så mycket koldioxid som möjligt. För att sedan andas in så mycket nytt och fräsht syre igen. Det som var skönt med att andas så genom hela förlossningen var att jag hade något att fokusera på. Mitt "jobb" blev att "hjälpa" kroppen med andningen. För att föda barn och för att få en bra upplevelse handlar mycket om att vara fokuserad, och inte gå in i en panikkänsla. Då är det bra att fokusera på andningen. Om man vet att livmodern mår bra av att bli syresatt så kan man slappna av när livmodern slappnar av ( men fortsätta andas djupt, oh andas ut all koldioxid) och man kan lättare kämpa när livmodern kämpar. För man vet alltid att med en värk följer en stund av avslappning. När jag kräktes så hade jag innan läst att man kräktes när barnet kom förbi ett ben i bäckenet. Och jag tyckte det var skönt att veta varför jag kräktes därför var jag bara glad att jag hade kommit förbi den punkten i bäckenet. Det jag vill få fram med mitt inlägg är att det är så bra att vara med mentalt. Att veta så mycket som möjligt, för då kommer man inte in i en panikkänsla, utan man kan vara lugnare. Jag slår ett extra slag för att vara medveten om din andning. Det hjälper din kropp. Stort lycka till. Kram

Har ju hört lite om andningen å sådär men inget som min barnmorska talat nå extra om. hade som sagt ingen aning om att de skulle vara åå pass viktigt som du beskriver nu i din text. ska försöka å tänka på de, att andas! långa å djupa andetag å jag tror att jag kommer vara rätt avslappnad, är rätt avslappnad som person! Hoppas de kan ha nå nytta i detta sammanhang :) Tack så mkt för tipsen! :)
  • maria91
    flena skrev 2013-07-10 15:21:40 följande:
    Hej Maria! Nu måste jag ju fråga av nyfikenhet hur din förlossning funkade. Hoppas att du mår bra.

Kul att du frågar! :) Jodå, på fredagen den fem börja jag känna lite värkar, de blev mer å mer under kvällen men bestämde mig för att vara kvar hemma så länge de gick, lördag å de avtog lite tills kl fyra då åkte vi in till BB i Karlskoga. Var öppen fyra cm å jag hade värkar men inte så farligt. På kvällen vid 10 stanna de upp mig för de ville ja skulle sova ja var för trött för att ha värkar rn hel natt till. Så nästa dag (söndag) fick vi åka hem. Söndag vid 14 fick ja mer värkar kl 22 var dem väldigt intensiva å jag började ha svårt att andas igenom dem. Kl 00:30 ringde vi bb Örebro denna gång närmar å bättre väg under natten vi fick komma in. Fick dropp å de börja fixa å greja kl 09:10 måndag morgon är Lill killen ute
  • maria91
    Leola skrev 2013-07-15 14:20:03 följande:
    Vet inte varför det blev ett frågetecken i mitt inlägg, haha. Hon kom den 3/7, utan frågetecken hehe

Åå de lät mindre roligt med en sån lång förlossning! :( Skönt att de gick bra iaf å att ni fick en liten tjej! Jag tänker ifa inte göra om detta! Fick de finaste i världen men smärta var oändlig!
Svar på tråden Om jag blir nekad snitt vad gör jag då? :((