Inlägg från: dumdummast |Visa alla inlägg
  • dumdummast

Ni med pco..

Jag rakar inte i ansiktet. Har bara undet hakan och det klipper jag. Får även runt bröstvårtorna och dom tar jag med pincett.

• dumdummast
    KEA skrev 2013-04-10 12:29:17 följande:
    Hej!

Man kan få hjälp via Landstinget till remitterad diatermibehandling.

Kolla med gynekologen som ni brukar gå till, de brukar skicka en remiss till en kurator som man får prata med om sin generande hårväxt (gäller bara den i ansiktet) och så får man en remiss och en lista med hudterapeuter som de rekommenderar.

//KEA

Hur fungerar det? Tycker att det börjar bli mer och mer.
  • dumdummast
    KEA skrev 2013-04-11 11:38:13 följande:
    Jag började med diatermi när jag var 20 år och hade precis fått veta att jag hade PCO, och höll på med det i 4-5 månader kanske. Då gick jag 2 ggr i veckan. Det gör ju väldigt ont, för man bränner roten på hårstrått och sen drar ut den med en pincett, men det växer ju ut efter ett tag igen. Den dör inte direkt.

Jag fick tyvärr fula märken under hakan och på överläppen så jag hoppade av behandlingen för jag orkade inte med smärtan och "brännskadorna" huden. Jag har fått veta (via hudterapeuten) att majoriteten som fullföljer hela behandlingen, är väldigt nöjda då håret försvinner helt.

Jag har precis fått en ny remiss till att träffa en hudterapeut för en konsultation, och idagsläget så erbjuder vissa hudterapeuter även behandling med IPL-laser i och med att landstinget börjar undersöka det alternativet också. Så jag hoppas på att få börja med laser istället.

Jag kan återkomma senare med eventuell åtgärd eller resultat om ni vill? 

Vad kostar det när man får remiss? Håren har som sagt börjat bli fler och fler. Så stör mig mer på det nu. Visste inte ens att man kunde få remiss
Svar på tråden Ni med pco..