Mamtilda skrev 2013-04-07 20:07:53 följande:
Hur du väljer att se på det jag skriver är helt upp till dig, och din kunskap vet jag inget om och är för mig oväsentlig eftersom jag som du inter ger mig.
Jag kan ge mig i diskussionen, men min åsikt står ajg fast vid. Sätter punkt här. Återkommer om jag lyckas hitta ett bra sätt att övertyga dig ;)
men måste ändå det sista, om vi nu hela tiden har bakterien i huden/på oss, betyder det att alla har vi alltid en svampinfektion? eller hur menar du?
-...andra förändringar i underlivet.
kan då inte värme och fukt vara en sådan förändring?!
Jag kan, till skillnad från dig, stödja mig på källor. Du hävdar din position genom "det här kan alla räkna ut". Varför skulle jag "lita" på dig och det bristfälliga resonemang du presenterar när allt jag läser säger emot det?
Jag ger mig, omedelbart, om övertygande belägg presenteras. Jag ogillar visserligen att ha fel men jag hatar att fortsätta ha fel, därför ger jag mig när jag blir överbevisad. Att "inte ge sig" är en fruktansvärd svaghet, en sådan position är rationellt ogrundad, logisk ohållbar och framförallt intellektuellt ohederlig. Jag accepterar däremot inte bristfälliga resonemang och "det vet alla"-argumentation, någonsin.
Nej, det menar jag verkligen inte. För det första så är inte bakterier svampar och svampar är inte bakterier, det ena förvandlas inte till det andra.
Både svampar och bakterier finns naturligt på och i kroppen, det är inget problem eftersom vårt immunförsvar ser till att de uppför sig. När det blir en obalans så kan både bakterier och svampar börja föröka sig okontrollerat, det får negativa effekter för värden. Jämför med en djurart som hålls i schack av rovdjur, exempelvis harar och rävar/lodjur/vargar/etc. När det finns tillräckligt mycket rovdjur så hålls beståndet av harar nere men om rovdjuren av någon anledning skulle försvinna så kommer hararna att föröka sig, mer och mer för varje generation, en "infektion".
Fukt och värme kan vara en faktor i obalansen, det kan leda till en tillväxt av svampar. Inget konstigt med det, men det handlar om en inre miljö och den påverkas inte så mycket av utsidan. Dessutom var det UVI som diskuterades, inte svampinfektion. Det är två helt olika saker.