Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vilka trosor är lämpligast på en förskollärare/barnskötare?

Det beror på, är de på förskolan och jobbar så kan de ha vad som helst. Jag förutsätter att de har andra kläder över.

Ligger hon i min säng halvnaken är det ju en helt annan fråga.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Deelicious skrev 2013-04-07 15:00:05 följande:
    Nej men jag förutsätter att man ej använder puch up bh på dagis utan att man har en ordentlig sport-bh
    Är inte det lite jobbigt att ta en sådan position när det är så subjektivt vad som är sexigt?

Det finns ju folk som tycker att sportbh och "rejäla bomullstrosor" är bra mycket sexigare än push up och stringtrosor. Vems mall ska man använda för att vara säker på att man inte är sexig?

Relaterad fråga: Vad gäller för män som arbetar inom barnomsorgen, vilken sorts trosor bör de ha om de nu önskar bära trosor?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lattjo skrev 2013-04-07 15:05:01 följande:
    Jag satt just och tänkte på vad den snygga 20-åriga praktikanten har för kalsonger på sig när han jobbar Oskyldig
    Enbart för att jag vet att det skulle få TS och likasinnade att gå i taket hoppas jag att han hade ordentliga bomullstrosor på sig.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lotten93 skrev 2013-04-07 17:14:24 följande:
    För att jag tycker inte att barn ska ha string förrän de är tonåringar. Och om de då ser någon som de ser upp till använda det så kommer de själva också att vilja ha det. Kläder har man ju alltid på sig på dagarna, men naken är man bara då man duschar badar eller bastar. Förutom på badhus då man har baddräkt då man badar. Barn ska ju ha på sig åldersanpassade kläder och om ett barn har på sig string och sedan är ute och leker och sätter sig ner någonstans så kan han/hon få urinvägsinfektion eller annat om de blir kall om stjärten. Av den anledningen så ska personal som byter om med barnen ha vettiga underkläder på sig. Annars får de väl ha precis vad fan de vill.
    1. Man får inte urinvägsinfektioner av kyla.
    2. Att de vill ha samma kläder som vuxna gäller för allt men ändå skriver du att barn ska ha på sig åldersanpassade kläder. Vilket må vara sant men då är vuxnas kläder inte särskilt viktiga.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Mamtilda skrev 2013-04-07 18:10:27 följande:
    Morsanheladagen: Man får faktiskt uvi av kyla, indirekt. eftersom kyla ger en speciell miljö där bakterierna trivs och faktiskt överlever så ger det till slut uvi. såklart orsakad av bakterier men relaterat till kylan! ;)
    Stämmer inte. Det finns inga vetenskapliga belägg för att så är fallet.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Mamtilda skrev 2013-04-07 18:54:17 följande:

Nej det finns inga veteskapliga bevis för att man får uvi av kyla. Men kylan kan vara relaterad till utlöst uvi. alltså inte riktigt samma sak.
    Kyla kan vara en utlösande faktor då den vanligaste uvi-bakterien är e-coli och kan överleva extrema temperaturer. E-coli har du (om du inte visste) mängder av i i din normala tarmflora, exempelvis, och iom att dessa bakterier väldigt lätt tasr sig till urinvägar kan det ge uvi, vissa känenr du inte av, men kylan kan däremot göra att bakterierna påverkas på det sätt att de kyls ner, överlever (uppenbarligen) och frodas på nytt när du sen igen blir varm.

Skulle du däremot äta livsmedel med e-coli, skulle du bli sjuk. Värmer du mat som varit kyld kan du bli sjuk. för detta krävs att maten såklart varit nedkyld mer än en gång, elelr att bakterien redan finns i livsmedlet. Men, i teorin stämmer detta!   
    Vems teori är det här och vilka belägg finns för den?

Vad jag vet så är den enda kopplingen till kyla att en del kvinnor får liknande trängningar i samband med kyla, om en UVI utvecklas i samband kan det verka som att kylan utlöste den. Jag vet också att det finns en hypotes om att slemhinnorna blir mer känsliga vid kyla och att det skulle kunna leda till att bakterier lättare får fäste men mig veterligen har det aldrig kunna beläggas.

E-coli överlever dessutom inte extrema temperaturer utan dör vid omkring 70 grader Celsius, i gott sällskap med en stor mängd andra bakterier.

Din sista mening förstår jag inget av, måste finnas i livsmedlet från första början eller introduceras under kylning/uppvärmning. Faran med kylning/uppvärmning/kylning osv. är att livsmedlet då når optimal temperatur för tillväxt av E. Coli.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Flisan79 skrev 2013-04-07 18:54:23 följande:
    Lotten: ja du baserar alla barns på ditt eget beteende då antar jag? Jag själv och mina systrar växte upp med en mamma som inte hymlade med att hon hade string. Ingen av oss skaffade det förrän tidigast i gymnasieåldern. Jag själv har det och mina tre döttrar har aldrig ens kommenterat dem.

Ang UVI kan jag meddela att det absolut blir värre av kyla. Precis som någon skrev krävs givetvis en redan existerande bakterie och jag vet inte på vilket sett kylan eg påverkar men efter att ha haft uvi ca 1 gg/mån under 10 år så har jag lärt mig vad som bör undvikas. Tex, sitta på en kall bänk, bada i kallt vatten eller bli kall av våta badkläder, ha lång jacka så att det inte blåser kallt i den regionen. Av andra drabbade kan jag ge samma reflektion.

Däremot har string inget med saken att göra. Om man inte använder boxermodell av fleece ist. Annars gör det lilla tyget över baken ingen skillnad.
    Det kan bli värre ja, det innebär dock inte att det orsakas av kyla. Det är lite samma sak som att man blir förkyld av kyla, man märker tydligare av förkylningssymtom.

Jag förringar inte dina/era upplevelser men man får skilja på subjektiva upplevelser och på objektiva orsaker som kan kartläggas. Det finns, som jag skrev tidigare, inga belägg för att kyla leder till infektion. Därför kan man inte heller säga "kyla leder till UVI", det är felaktigt.
    Mamtilda skrev 2013-04-07 18:58:58 följande:

:)

Nej string ger inte uvi. Däremot kan man få svamp av det eftersom underlivet då inte får tillräckligt med (luft), det blir varm och riktigt behagligt för svamp-batkerierna. Alltså fritt fram för bakterierna att ge oss lite svamp! :) 
    Det är väl ändå inte bakterier som introducerar svamp? Det är ju candida som av någon anledning får fäste, den finns naturligt i och på kroppen.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    The past is now skrev 2013-04-07 19:16:57 följande:
    Möjligen kan man få blåskatarr av att sitta på tex en kall sten men inte en uvi.
    Är inte blåskatarr synonymt med UVI i urinblåsan?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Mamtilda skrev 2013-04-07 19:35:05 följande:
    Vad gäller uvi, det är ingen teori jag komemr med det är sånt man kan räkna ut själv om man har lite kunskap om bakterier och celler... Har nämligen haft denna diskussion tidigare med en hel klass och några lärare som alla hävdar att uvi kan vara kopplat till kyla, alltså inte orsakad av, utan indirekt relaterad till. kylan påverkar hur bakterierna förökar sig. man kan inte läsa sig till detta på wikipedia eller fass. För antar att du sitter och googlar, och skulle jag göra det så får jag upp samma resultat som du, men det krävs som sagt lite nämre kunskap i ämnet för att se kopplingen.
    Jaha, det är sånt man får räkna ut själv! Så smidigt, då behöver man inte ha några vetenskapliga rapporter att stödja sig på. Då kan man ju hitta på lite som man själv vill. Och nej, jag googlar inte, jag läser på myndigheters sidor och jag läser studier på ämnet. Inget av det ger stöd för det du påstår, tvärtom poängteras överallt att det inte finns några belägg för kopplingen mellan kyla och UVI. Jag har också betydligt större kunskap om mikrobiologi och fysiologi än vad du verkar tro. Jag har även full tillgång till alla stora databaser kring medicin, fysiologi och patofysiologi som finns i världen. Allt du behöver göra är att ge mig en hänvisning som ger stöd åt det du påstår.

Det du sitter och säger går emot det jag kan hitta och du hävdar att du har rätt eftersom "man kan själv räkna ut det". Det är ungefär samma sak som att säga "det är så här för det vet jag". Kan du inte styrka det med källor så kommer jag helt enkelt avfärda det som skräp.

Varför finns inte den här kunskapen i några böcker, i några studier eller på myndigheters webbsidor om det nu är så?
    Mamtilda skrev 2013-04-07 19:35:05 följande:
    Vad gällde svampinfektionen så sa jag inte att bakterier introducerar svamp. Men att de bakterier vi har, som du själv säger, växer och orsakar svamp om området (nu underlivet) är avrmt och gärna fuktigt. Det är allmänt känt och känns som det mest självklara att veta som vuxen.
    Det är liksom något man bara vet, och vet man det inte så får man veta det någon gång!

Alltså, bakterier trivs varmt och fuktigt, där förökar de sig snabbare och blir alltså till slut svampinfektion (som däremot inte alltid är candida).
    Nej.

Bara nej. Bakterier utvecklas inte till en svampinfektion. Du visar här tydligt på hur din kunskap kring ämnet är begränsad, bakterier är bakterier och oavsett hur många gånger de förökar sig så kommer det inte leda till en svampinfektion. Svampinfektioner kan uppkomma vid en rubbad normalflora av bakterier eller vid andra förändringar i underlivet. Men bakterier blir inte till slut en svampinfektion.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Mamtilda skrev 2013-04-07 20:07:53 följande:
    Hur du väljer att se på det jag skriver är helt upp till dig, och din kunskap vet jag inget om och är för mig oväsentlig eftersom jag som du inter ger mig.
    Jag kan ge mig i diskussionen, men min åsikt står ajg fast vid. Sätter punkt här. Återkommer om jag lyckas hitta ett bra sätt att övertyga dig  ;) 

men måste ändå det sista, om vi nu hela tiden har bakterien i huden/på oss, betyder det att alla har vi alltid en svampinfektion? eller hur menar du?
    -...andra förändringar i underlivet.
    kan då inte värme och fukt vara en sådan förändring?!  
    Jag kan, till skillnad från dig, stödja mig på källor. Du hävdar din position genom "det här kan alla räkna ut". Varför skulle jag "lita" på dig och det bristfälliga resonemang du presenterar när allt jag läser säger emot det?

Jag ger mig, omedelbart, om övertygande belägg presenteras. Jag ogillar visserligen att ha fel men jag hatar att fortsätta ha fel, därför ger jag mig när jag blir överbevisad. Att "inte ge sig" är en fruktansvärd svaghet, en sådan position är rationellt ogrundad, logisk ohållbar och framförallt intellektuellt ohederlig. Jag accepterar däremot inte bristfälliga resonemang och "det vet alla"-argumentation, någonsin.

Nej, det menar jag verkligen inte. För det första så är inte bakterier svampar och svampar är inte bakterier, det ena förvandlas inte till det andra.

Både svampar och bakterier finns naturligt på och i kroppen, det är inget problem eftersom vårt immunförsvar ser till att de uppför sig. När det blir en obalans så kan både bakterier och svampar börja föröka sig okontrollerat, det får negativa effekter för värden. Jämför med en djurart som hålls i schack av rovdjur, exempelvis harar och rävar/lodjur/vargar/etc. När det finns tillräckligt mycket rovdjur så hålls beståndet av harar nere men om rovdjuren av någon anledning skulle försvinna så kommer hararna att föröka sig, mer och mer för varje generation, en "infektion".

Fukt och värme kan vara en faktor i obalansen, det kan leda till en tillväxt av svampar. Inget konstigt med det, men det handlar om en inre miljö och den påverkas inte så mycket av utsidan. Dessutom var det UVI som diskuterades, inte svampinfektion. Det är två helt olika saker.
Svar på tråden Vilka trosor är lämpligast på en förskollärare/barnskötare?