CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-04-07 19:10:47 följande:
Det kan bli värre ja, det innebär dock inte att det orsakas av kyla. Det är lite samma sak som att man blir förkyld av kyla, man märker tydligare av förkylningssymtom.
Jag förringar inte dina/era upplevelser men man får skilja på subjektiva upplevelser och på objektiva orsaker som kan kartläggas. Det finns, som jag skrev tidigare, inga belägg för att kyla leder till infektion. Därför kan man inte heller säga "kyla leder till UVI", det är felaktigt.
Det är väl ändå inte bakterier som introducerar svamp? Det är ju candida som av någon anledning får fäste, den finns naturligt i och på kroppen.
Vad gäller uvi, det är ingen teori jag komemr med det är sånt man kan räkna ut själv om man har lite kunskap om bakterier och celler... Har nämligen haft denna diskussion tidigare med en hel klass och några lärare som alla hävdar att uvi kan vara kopplat till kyla, alltså inte orsakad av, utan indirekt relaterad till. kylan påverkar hur bakterierna förökar sig. man kan inte läsa sig till detta på wikipedia eller fass. För antar att du sitter och googlar, och skulle jag göra det så får jag upp samma resultat som du, men det krävs som sagt lite nämre kunskap i ämnet för att se kopplingen.
Vad gällde svampinfektionen så sa jag inte att bakterier introducerar svamp. Men att de bakterier vi har, som du själv säger, växer och orsakar svamp om området (nu underlivet) är avrmt och gärna fuktigt. Det är allmänt känt och känns som det mest självklara att veta som vuxen.
Det är liksom något man bara vet, och vet man det inte så får man veta det någon gång!
Alltså, bakterier trivs varmt och fuktigt, där förökar de sig snabbare och blir alltså till slut svampinfektion (som däremot inte alltid är candida).