Inlägg från: RöttÄrSött |Visa alla inlägg
  • RöttÄrSött

    Sen utveckling eller bara nojjig?

    Som någon ovan skrev så kan stödtecken vara ett jättebra hjälpmedel. Då pratar du som vanligt och tecknar det betydelsebärande ordet. Du kan säga: "kom så ska vi läsa en bok" men du tecknar bara "bok" då det kommer.

    Börja med fem tecken och öva hela familjen en vecka, sedan utökar ni. Frukter är en bra start Då kan du lägga fram tre frukter och säger namnen medan du tecknar, sedan då barnet pekat ut vilken den vill ha så gör du tecknet igen.

    Googla stödtecken eller TAKK (tecken som alternativ och kompletterande kommunikation) så får du fram massor av kort du kan skriva ut själv.

    Prata med förskolan och hör om de jobbar med tecken redan idag, annars är det en bra idé att börja med! Alla barn kan gynnas av tecken i den tidiga kommunikationen, det är lättare att teckna än att tala. Man brukar likna tecken med att ha krypträning; normala barn som tränar sig på att krypa kommer aldrig att fastna där utan de lär sig gå. De barn som däremot har någon försening och inte lär sig att gå - de gynnas ju verkligen av att ha fått krypträning och kunna krypa bra!

    www.teckna.se/varfor_teckna.htm

  • RöttÄrSött

    K girl: jag kanske var otydlig men tecknen ska såklart användas i vardagen. Exemplet med frukterna var bara en aktivitet då man nöter in just de tecknen. Sedan använder man tecknet för äpple/frukt vare gång man i vardagen pratar om det.

Svar på tråden Sen utveckling eller bara nojjig?