Sen utveckling eller bara nojjig?
Vi har en liten pojke som nu är 2 år och 3 månader gammal som ja...ger mig lite huvudbry.
Han är inte riktigt som andra barn i samma ålder...
Han pratar inte utan har bara ljud för sig. Säger inte ens mamma eller pappa. Med talet har vi fått tid till logoped och hörseltest, så det är under utredning.
Men sen det här med att peka ut kroppsdelar, han kan inte det. Vi kan prata om näsan i flera dagar men frågar vi "var är näsan" sträcker han fram en bil eller annat. Inte näsan. Samma om vi läser böcker "var är hunden?" eller "var är bollen?" är helt meningslösa frågor.
Däremot kan han kroppsdelar tillsammans med annat. Håller man tex i en strumpa och ber om foten så får man foten. Men frågar man honom utan strumpan var foten är händer ingenting.
Han är annars en go och glad liten kille som älskar livet och som upptäckt 2-års trotset...precis som det ska vara. Men det oroar mig att han inte kan mycket av det som 1.5-2 åringar ska kunna. Han hade flera andningsuppehåll som bebis (ett blev ambulans in) så jag oroar mig nog mest att han fick någon hjärnskada då...kan en hjärnskada yttra sig såhär? Han är min nummer 5 av 6 barn och ingen av mina andra barn har varit såhär...sena?
Ni andra med barn i samma ålder...skulle ni oroa er eller tycker ni han låter som han fortfarande är innom det normala? Det har varit så mycket kring hans hälsa hela hans liv att jag vet inte om jag kanske är lite hönsig vad gäller honom...