• Odetta

    Sen utveckling eller bara nojjig?

    Vi har en liten pojke som nu är 2 år och 3 månader gammal som ja...ger mig lite huvudbry.

    Han är inte riktigt som andra barn i samma ålder...

    Han pratar inte utan har bara ljud för sig. Säger inte ens mamma eller pappa. Med talet har vi fått tid till logoped och hörseltest, så det är under utredning.

    Men sen det här med att peka ut kroppsdelar, han kan inte det. Vi kan prata om näsan i flera dagar men frågar vi "var är näsan" sträcker han fram en bil eller annat. Inte näsan. Samma om vi läser böcker "var är hunden?" eller "var är bollen?" är helt meningslösa frågor.

    Däremot kan han kroppsdelar tillsammans med annat. Håller man tex i en strumpa och ber om foten så får man foten. Men frågar man honom utan strumpan var foten är händer ingenting.

    Han är annars en go och glad liten kille som älskar livet och som upptäckt 2-års trotset...precis som det ska vara. Men det oroar mig att han inte kan mycket av det som 1.5-2 åringar ska kunna. Han hade flera andningsuppehåll som bebis (ett blev ambulans in) så jag oroar mig nog mest att han fick någon hjärnskada då...kan en hjärnskada yttra sig såhär? Han är min nummer 5 av 6 barn och ingen av mina andra barn har varit såhär...sena?

    Ni andra med barn i samma ålder...skulle ni oroa er eller tycker ni han låter som han fortfarande är innom det normala? Det har varit så mycket kring hans hälsa hela hans liv att jag vet inte om jag kanske är lite hönsig vad gäller honom...


    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ www.mindoula.nu
  • Svar på tråden Sen utveckling eller bara nojjig?
  • Nape

    Jag hade oroat mig. Självklart hoppas man att det "inte är något", men det är otroligt bra att ta tag i saker tidigt.

    Kan det inte vara hörseln då? Han är ju smart nog att para ihop fot och strumpa. Det är ju mer avancerat än att peka på foten (tycker jag). Har ni provat hörseln litegrann, hemma alltså? Någon klappar händerna i ett annat rum, prata till honom när han inte ser osv. Tycker han om leksaker som låter? Reagerar han när telefonen ringer?

  • BeanBag

    Hos logopeden kollar de upp bland annat ordförståelsen så där kommer ni att få svar. Om det anses att han har en språkstörning så betyder ju inte det att han inte kan komma ikapp sina jämnåriga med mycket stöd från hemmet, förskola och skola. Ni kan kontakta BVC för råd och höra ved de tycker.
    Går han på förskola och i så fall vad säger personalen?

  • Flisan79

    Av din beskrivning låter det ju som att han ev hör just dåligt så det är ju bra att ni ska kolla det. Just det där med strumpan, eftersom att det är något han ser. Om ni ber honom hämta något, gör han det då?

    I övrigt så vet jag inte, låter ju lite sent om det visar sig att han hör bra. Min yngsta är 18 månader och jämfört med hennes systrar tycker jag hon är sen i talet. Men hon kan alla kroppsdelar och förstår det mesta som man säger. Hon kan även hämta saker som man ber om tex sin blöja, sina skor osv.

  • HEARM

    jag tycker ni bör vara "oroliga" eller det är fel ord. ni bör vara uppmärksamma. Bra att ni har tid till hörseltest.Redan innan det tycker jag att ni kan börja med tecken som stöd. Prata med förskolan de borde ha koll på det. :) Tckna bara de viktigaste bitrna och prata samtidigt. Frågar ni var är foten så tecknar ni fot och sen pekar på er egen fot. elerr vill du ha mjölk? så tecknar ni mjölk och sen visar mjölkpaketet.

  • Odetta

    Ja vi har funderat på hörseln...det känns som hellre en hörselskada än en hjärnskada liksom

    Det som också talar för hörseln är att han själv är väldigt högljudd av sig i sina ljud han har för sig. Samtidigt har han reagerat om man pratar till honom utan att han ser. Men jag kanske inte pratade tillräckligt tyst?

    Han hämtar inte saker man ber honom om men lägger saker på sin plats som man ger honom...åh hoppas att det är hörseln om det nu ska vara nått


    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ www.mindoula.nu
  • Flisan79

    Han kan ju mycket väl höra ljud men att det blir som "gröt". Svårt att uttyda skillnader. Håller tummarna att det "bara" är hörseln.

  • RöttÄrSött

    Som någon ovan skrev så kan stödtecken vara ett jättebra hjälpmedel. Då pratar du som vanligt och tecknar det betydelsebärande ordet. Du kan säga: "kom så ska vi läsa en bok" men du tecknar bara "bok" då det kommer.

    Börja med fem tecken och öva hela familjen en vecka, sedan utökar ni. Frukter är en bra start Då kan du lägga fram tre frukter och säger namnen medan du tecknar, sedan då barnet pekat ut vilken den vill ha så gör du tecknet igen.

    Googla stödtecken eller TAKK (tecken som alternativ och kompletterande kommunikation) så får du fram massor av kort du kan skriva ut själv.

    Prata med förskolan och hör om de jobbar med tecken redan idag, annars är det en bra idé att börja med! Alla barn kan gynnas av tecken i den tidiga kommunikationen, det är lättare att teckna än att tala. Man brukar likna tecken med att ha krypträning; normala barn som tränar sig på att krypa kommer aldrig att fastna där utan de lär sig gå. De barn som däremot har någon försening och inte lär sig att gå - de gynnas ju verkligen av att ha fått krypträning och kunna krypa bra!

    www.teckna.se/varfor_teckna.htm

  • k girl

    När vi var hos logopeden för en första bedömning med vår son (som har en expressiv språkstörning, dvs att det bara är hans språkproduktion som är påverkat) förklarade hon att barn kan förstå en hel del av sammanhanget, även om de inte förstår språkets innehåll i sig. Så det kan ju vara så att han har kopplat ihop kroppsdelen med en strumpa och ser signalen "ta på strumpa" men inte hör eller förstår orden "kan jag få foten?". 

    Jag skulle också rekommendera stödtecken, det har varit till stor hjälp för vår son som är tre år idag. Vi började med tecken som vi tyckte kändes essentiella att han kunde: förutom äta och dricka t ex banan, mjölk, bajsa och kissa (han pottränades i samma veva). Han var inte intresserad av modellen som RöttÄrSött ger exempel på, utan vi vuxna lärde oss tecknen och så använde vi dem i vardagen. 

  • RöttÄrSött

    K girl: jag kanske var otydlig men tecknen ska såklart användas i vardagen. Exemplet med frukterna var bara en aktivitet då man nöter in just de tecknen. Sedan använder man tecknet för äpple/frukt vare gång man i vardagen pratar om det.

  • k girl

    Jo, jag förstod det. ;) Jag menade bara att min son inte var intresserad av att sitta och öva tecken på det sättet, utan bara lärde sig av att vi använde tecknen.

Svar på tråden Sen utveckling eller bara nojjig?