Är proteinbars onyggiga?
Hej!
Har precis ätit en gainomax proteinbar blueberry flavour med hoppet att den ska vara mycket bättre än godis, men är den det?? Smakar ju precis som godis, kan den verkligen vara nyttig? Någon som vet?
Hej!
Har precis ätit en gainomax proteinbar blueberry flavour med hoppet att den ska vara mycket bättre än godis, men är den det?? Smakar ju precis som godis, kan den verkligen vara nyttig? Någon som vet?
onyttiga ska det stå i trådstarten :)
Den är nyttigare än godis allafall....
Proteinbars är ingenting man ska äta om man är ute efter att äta nyttigt i alla fall. Det är mer när man ska få i sig en massa energi snabbt som de är bra. Om jag skulle kategorisera in det i ett fack så skulle de definitivt hamna i samma fack som godis.
Gainomax-baren är i princip godis men med mycket protein.
Protein 33%
Socker 30% (alltså är i princip en tredjedel av baren rent socker)
Utöver det innehåller baren massor av konstgjorda ämnen, exempelvis:
emulgeringsmedel, konstgjorda aromer, fuktighetsbevarande medel, emulgeringsmedel...
Jag skulle inte kalla den nyttig på något sätt och vis, inte ens värdig människoföda.
Nyttigt å nyttigt.....!
Perfekt med ett glas mjölk direkt efter ett träningspass på gymmet iaf, ger, med mjölken då, 25-30 gram protein och 30-35 gram kolhydrater, samt litta flott. Enkelt å bra. Å smidigt. Mycket människovärdigt.
Jag skulle satsa på ett glas mjölk och en banan efter träningen istället. Sådana där bars innehåller nästan bara socker och konstgjorda ämnen. Vanligtvis innehåller de ungefär lika mycket kalorier som godis också.
Tror det är bättre med barsen från allevo eller mutrilett som inriktar sig på viktnedgång. Ginomax är bra för de som bygger muskler och tränar hårt men hjälper dem knappast att hålla vikten!