• cosinus

Min 10-månader gamla dotter kräks av fast mat - vad göra?

Mina har aldrig fixat att bli matade med bitar. Det har fått rejäla kväljningar av det.

Om de däremot fått stoppa in små bitar själv har det efter ett tag gått bra men då har de varit äldre än ditt barn.

Vi har fått mixa allt de matats med till 12 månader. Sen har de självmant gått över på att äta vår mat och då själv för annars har det inte funkat. De har alla 4 bara vänt över dagen och sen aldrig sett åt slät barnmat som vi matar med efter det men då å andra sidan alltid ätit själv efter det.

Vi har gjort egen barnmat men ofta fått blanda ut den 50/50 med Hipps helt släta 6-mån-burkar för att det ska gå ner. Vi har om vi inte gjort egen barnmat mixat barnmat för äldre barn också och blandat ut med slät barnmat för att få mer variation på intaget för barnet.

Sen har pulvergröt funkat (inte allt för tjock) med slät fruktpure. Det kan föresten vara ett tips. Det fanns iaf förr om åren en 8-mån-fruktburk som hette djungeldesert som var små bitar i och som var så god att barnen hade motivation att träna på bitar. Men även den gav kväljningar ibland.

• cosinus
    Flickan och kråkan skrev 2013-04-05 13:57:52 följande:
    De börjar ofta med att just suga . Tipsar fortfarande om att inte ge bananbitar utan att lägga en hel skalad banan framför henne. Vanligtvis grabbar de tag i den på tvären när intresset faller på och då får de inte i sig bitar som utgör någon kvävningsrisk.
    Min erfarenhet är liknande med äpple. Skalat äpple typ finriver de med de små tänderna framtill och mina har iaf inte fått i sig stora bitar. Fast jag har suttit bredvid och haft koll.

Om man däremot skalar och delar äpplet då får de loss större bitar som kan vara farliga.
Svar på tråden Min 10-månader gamla dotter kräks av fast mat - vad göra?