• biecaust

Min 10-månader gamla dotter kräks av fast mat - vad göra?

Hej!

Min dotter är 10 månader och jag är orolig för hennes ätande. Hon kräks av allt som inte är mjölkersättning eller slät puré; vi har försökt med flera olika slags gröt och vällingar (både smaksatta och naturella), riven mat, mat (t ex gurka) i bitar, grövre puréer, mjukt bröd, knäckebröd... Så fort det når hennes hals spottar hon ut det och och får kväljningar, oftast slutar det med att hon spyr en hel del. När jag läser här på forumet verkar det som att andra barn glatt redan äter mackor och allt möjligt i hennes ålder!

Hon har sovit hela nätterna sen hon var fyra, fem månader, men nu har hon börjat vakna och gråta och vilja ha extra mjölk. Det kan förstås bero på något annat, men jag oroar mig för att det beror på att hon inte blir tillräckligt mätt under dagen/kvällen.

Är det någon som känner igen det här, eller har några goda råd? Jag är tacksam för alla tips jag kan få! 

• Svar på tråden Min 10-månader gamla dotter kräks av fast mat - vad göra?
  • Flickan och kråkan

Äter hon själv eller matar ni?

När de är redo för vanlig mat och hur de klarar bitar är väldigt individuellt. Min yngsta ammade i praktiken helt tills han var 8 månader. Därefter började han lite smått med plockmat och det gick jättefort. Min äldsta började med vanlig mat när han var 5 månader drygt, så långt före lillebror, men han hade däremot besvärligt med bitar länge...en bra bit över året.

Mitt tips är att låta henne sköta ätandet själv, alltså att hon själv får plocka och gnaga och suga för att lära känna konsistens, form etc.  

• Amidina

Låt henne ta det i sin takt, undvik att mata henne med fast föda. Lagom stora bitar som hon får kladda med själv, testa konsistens och liknande och vänja sig vid känslan att svälja annat än flytande.
    Annars kanske det kan vara en idé att kolla med bvc, vissa barn har problem invändigt med vissa organ och delar och det kan göra det svårt att behålla maten.  

• Whitetrash86

Så gjorde min son med.. slutade att ge tills han själv var redo att äta annat.

Började strax efter 1 år nu är han 14 månader och äter allt utan problem. 

• biecaust
    Flickan och kråkan: Vi matar. När brukar barn lära sig att äta själv? Det är mitt första barn, och ständigt dyker det upp nya frågor. :) Tack för ditt tips!

Amidina: Tack, jag ska höra på BVC!

Whitetrash86: Skönt att höra att det löst sig. Kanske dottern min bara behöver lite mer tid på sig. Tack för ditt svar!
  • biecaust

Oho, det där inlägget såg ju konstigt ut. (Jag är ny här på forumet.) All text tycktes inte komma med. Nytt försök:

Flickan och kråkan: Vi matar. När brukar barn lära sig att äta själv? Det är mitt första barn, och ständigt dyker det upp nya frågor. Tack för ditt tips!

Amidina: Tack, jag ska höra på BVC!

Whitetrash86: Skönt att höra att det löst sig. Kanske dottern min bara behöver lite mer tid på sig. Tack för ditt svar! 

• Flickan och kråkan
    biecaust skrev 2013-04-05 11:24:46 följande:
    Flickan och kråkan: Vi matar. När brukar barn lära sig att äta själv? Det är mitt första barn, och ständigt dyker det upp nya frågor. :) Tack för ditt tips!
    Det kan de göra från första start. Det är ofta det bästa för då tar de det i sin egen takt, känner konsistens etc. och mindre risk att de t.ex. sätter i halsen. Gör en smörgås av mjukt bröd och låt henne äta själv . Hon kommer förmodligen att suga och smågnaga i sig delar av den om hon har intresse i sin egen takt. I den ålder din dotter är brukar många lyckas få i sig kladdig mat med sked......delar av det i alla fall .
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2013-04-05 11:30:31 följande:
    Det kan de göra från första start. Det är ofta det bästa för då tar de det i sin egen takt, känner konsistens etc. och mindre risk att de t.ex. sätter i halsen. Gör en smörgås av mjukt bröd och låt henne äta själv . Hon kommer förmodligen att suga och smågnaga i sig delar av den om hon har intresse i sin egen takt. I den ålder din dotter är brukar många lyckas få i sig kladdig mat med sked......delar av det i alla fall .
    Oftast äter de ju med fingrarna så klart .
  • biecaust

Det ska jag testa! Det låter som något som skulle kunna vara roligt för henne också. :) Det där att hon ska sätta i halsen är jag jätterädd för. Särskilt då hon reagerat så dåligt på all fast mat tidigare.

• Flickan och kråkan
    biecaust skrev 2013-04-05 11:41:15 följande:
    Det ska jag testa! Det låter som något som skulle kunna vara roligt för henne också. :) Det där att hon ska sätta i halsen är jag jätterädd för. Särskilt då hon reagerat så dåligt på all fast mat tidigare.
    Mycket mindre risk om hon äter själv. Ge henne stora bitar som hon kan grabba tag med med hela handen och smågnaga på . Banan brukar de ofta hålla på tvären så det blir ju mest mos som åker in = ingen kvävningsrisk . Broccolibuketter är jättebra. De håller i skaftet och smaskar på "blom"-delen.
  • cosinus

Mina har aldrig fixat att bli matade med bitar. Det har fått rejäla kväljningar av det.

Om de däremot fått stoppa in små bitar själv har det efter ett tag gått bra men då har de varit äldre än ditt barn.

Vi har fått mixa allt de matats med till 12 månader. Sen har de självmant gått över på att äta vår mat och då själv för annars har det inte funkat. De har alla 4 bara vänt över dagen och sen aldrig sett åt slät barnmat som vi matar med efter det men då å andra sidan alltid ätit själv efter det.

Vi har gjort egen barnmat men ofta fått blanda ut den 50/50 med Hipps helt släta 6-mån-burkar för att det ska gå ner. Vi har om vi inte gjort egen barnmat mixat barnmat för äldre barn också och blandat ut med slät barnmat för att få mer variation på intaget för barnet.

Sen har pulvergröt funkat (inte allt för tjock) med slät fruktpure. Det kan föresten vara ett tips. Det fanns iaf förr om åren en 8-mån-fruktburk som hette djungeldesert som var små bitar i och som var så god att barnen hade motivation att träna på bitar. Men även den gav kväljningar ibland.

Svar på tråden Min 10-månader gamla dotter kräks av fast mat - vad göra?