• Anonym (ts)

Hur vet man när det är dags? Döende i cancer.

Min man är döende i cancer. Han har blivit mycket sämre så det är inte långt kvar så mycket vet vi.

Men hur vet man när det är dags? Vet man alltid innan att nu, de närmaste dagarna kommer det ske? Min värsta mardröm är att han dör i sömnen bredvid mig.

• Svar på tråden Hur vet man när det är dags? Döende i cancer.
  • Anonym (ts)
    ex ungue leonem skrev 2013-04-02 11:33:13 följande:
    Vad säger behandlande läkare och övrig personal?
    Att han inte kommer bli bättre. Det är väl det jag får ut av dem.
  • ex ungue leonem
    Anonym (ts) skrev 2013-04-02 11:44:46 följande:
    Att han inte kommer bli bättre. Det är väl det jag får ut av dem.

Vad jag skulle ha haft med var detta med marmorering av huden som någon skrev om. Min far dog ca 2 tim. efter att hans hud hade börjat marmorera
    Vill du läsa min blogg?
  • Anonym (J)

Min pappa dog i cancer för 11 år sedan, så jag förstår att du har en jobbig tid just nu... :( Kram. 

Får din man dropp just nu? 

Läkarna brukar märka när det närmar sig slutet och de patienter som får dropp brukar de stänga av droppet för när det är nära - detta för att de inte ska kvävas till döds. Ett tips är att ni ställer fram droppställningen och maskerar avstängningen för din man, det är jobbigt nog ändå för honom. Iaf: När droppet är avstängt är det väldigt, väldigt nära. 

• Anonym (ts)
    Anonym (J) skrev 2013-04-02 11:55:03 följande:
    Min pappa dog i cancer för 11 år sedan, så jag förstår att du har en jobbig tid just nu... :( Kram. 

Får din man dropp just nu? 

Läkarna brukar märka när det närmar sig slutet och de patienter som får dropp brukar de stänga av droppet för när det är nära - detta för att de inte ska kvävas till döds. Ett tips är att ni ställer fram droppställningen och maskerar avstängningen för din man, det är jobbigt nog ändå för honom. Iaf: När droppet är avstängt är det väldigt, väldigt nära. 
    Nej, han får inget dropp. Däremot har han en morfinpump.
  • Äppelkaka

Beklagar verkligen att ni måste gå igenom det här.

För några pr sedan vårdade jag min mormor under hennes cancersjukom och fram till dödsdagen. I hennes fall gick det till så att hon sov mer och mer och ca två dagar innan hon dog så åt hon inte eller ville ta emot någon dryck. Sista dygnet var hon inte vaken utan den sista kontakten vi hade var en svag handdtryckning. Kvällen innan hon dog kan jag inte beskriva bättre än att det kändes som om det endast var en skör tråd som fortfarande höll henne vid liv. Hon var liksom nästan helt borta. Nästa morgon började hon rossla väldigt när hon andades (väldigt obehagligt att lyssna och se på) och inom några timmar så blev allt bara stilla och tyst istället och hon hade gått bort.

• Jultomte

Beklagar ts! Vad har han för cancer och hur gammal är han?

• Anonym

Kanske ingen tröst för dig Ts, men döden kommer när den kommer.

• Mabaja

Min mamma fick sitt besked om "året ut" i augusti. Midsommar året efter lades hon in på sjukhus. Samma dag som hon dog (2 v efter att hon blev inlagd) skulle de planera hennes sista tid i hemmet för mamma ville dö hemma. Så där blev de rätt tagna på sängen...

• Anonym
    Anonym (ts) skrev 2013-04-02 12:02:45 följande:
    Nej, han får inget dropp. Däremot har han en morfinpump.
    Av egen erfarenhet så vet jag att när det "bara" är morfinpump så handlar det oftast om att lindra smärtor och sluten är då nära.
  • eec82
    Anonym skrev 2013-04-02 15:09:26 följande:
    Av egen erfarenhet så vet jag att när det "bara" är morfinpump så handlar det oftast om att lindra smärtor och sluten är då nära.
    mm min syster fick pump samma dag som hon gick bort. Men hon behandlades på sjukhus så är annorlunda. Hade det varit  hemmet kanske hon hade haft den tidigare. Men tror med du har rätt där. Så som TS beskrivit med hur han inte äter och knappt dricker... så hemsk att fler går igenom detta. 
Svar på tråden Hur vet man när det är dags? Döende i cancer.