Hej ts!
Jag beklagar verkligen din mans sjukdom. Det är alltid svårt när någon nära anhörig står inför slutet på det här sättet, inte minst när man befinner sig hemma och kanske har mindre stöd i sjukvården än man skulle önska.
Jag arbetar som sjuksköterska på en avdelning som behandlar cancerpatienter (primärt leukemier och andra blodsjukdomar), och ganska ofta har vi patienter som kommer in till oss för att avlida, eller blir så svårt sjuka under/efter behandling att vi inte kan göra något.
Det är som din läkare säger omöjligt att veta riktigt hur fort det går, och ibland kan man, som med din man, se en förbättring under en tid innan personen tacklar av ordentligt. Det finns inget riktigt svar på varför, men det är relativt vanligt. Jag hoppas ni kunde ta tillvara på den tiden, den brukar kännas värdefull i efterhand.
Du har fått många "bra" tecken att vara uppmärksam på här i tråden redan. Det vi ofta uppmärksammar är att fötter, ben och händer blir kallare. Ofta blir de också lite bleka och blåa i hudtonen i främst ben och får en lite marmorerad struktur (blodkärlen träder fram mot den bleka huden). Andningen brukar bli tyngre och långsammare. Ibland upplever den döende ångest, och då märks det om personen är vaken på osammanhängande mummel eller tal, eller på motorisk orolighet. Den döendes utsöndring av urin och avföring brukar också sluta en kort tid innan döden inträffar, något dygn innan ofta. Man kan också märka att den döende är varm, har feber. Aptiten och lusten att äta och dricka brukar också försvinna några dagar innan. Ibland önskar anhöriga då att näringsdropp eller vätskedropp tillförs, men den döendes kropp kan sällan tillgodogöra sig det och därför brukar man ofta undvika att ge sådant i det absoluta slutskedet. Däremot kan man utföra munvård, med vatten, mjuka tussar och saliversättningsspray, vilket ofta ökar välbefinnandet mycket!