Inlägg från: Anonym (ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ts)

Hur vet man när det är dags? Döende i cancer.

Min man är döende i cancer. Han har blivit mycket sämre så det är inte långt kvar så mycket vet vi.

Men hur vet man när det är dags? Vet man alltid innan att nu, de närmaste dagarna kommer det ske? Min värsta mardröm är att han dör i sömnen bredvid mig.

• Svar på tråden Hur vet man när det är dags? Döende i cancer.
  • Anonym (ts)

Men hur?

• Anonym (ts)
    Anonym (ts) skrev 2013-04-01 23:29:12 följande:
    Men hur?

Det var till "avstängd".
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2013-04-01 23:28:58 följande:
    Beklagar! Har hört att man ofta kan se på benen. Cirkulationen lägger av och benen blir blåa. Beklagar igen.

Okej, det är ju något jag kan hålla koll på utan problem iaf.
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2013-04-01 23:39:12 följande:
    Ja, så blev det med min pappa och jag har hört flera säga samma sak. Näringsintaget slutar också. De får inte i sig näring helt enkelt.

Menar du att man förlorar aptiten? Klarar inte av att äta?
  • Anonym (ts)
    Felizia skrev 2013-04-01 23:46:01 följande:
    Jag är inte ssk/läkare men rekommenderar dig att se till att ni har vårdpersonal hemma och på plats om han inte är på hospice. Då får du hjälp och stöd av dem. Du ska inte vara ensam med denna börda, ts!

Det kommer distriktsköterskor dagligen för att kolla hans pump, så helt ensamma är vi inte.
  • Anonym (ts)

Tack för alla svar! Det är fruktansvärt jobbigt just nu att gå och vänta och t.o.m. hoppas att det ska hända snart. Han har så ont och hans kropp är så trasig nu.

Nu har han inte ätit sen i söndags och han dricker dåligt. Hans ansikte har sjuknat ihop och väcker vi honom inte eller är väldigt högljudda så skulle han sova jämt. Han var vaken sammanlagt ca 1½h igår och blir svagare och svagare för varje dag som går, sen blir han piggare ett tag innan nästa kommer.

Läkaren sa i januari att nu verkar det som han är inne i slutet men han piggade på sig. När jag frågar hur det kan bli så får jag bara svaret att han inte kommer bli bättre. Så mycket har jag liksom redan förstått. 

• Anonym (ts)
    ex ungue leonem skrev 2013-04-02 11:33:13 följande:
    Vad säger behandlande läkare och övrig personal?
    Att han inte kommer bli bättre. Det är väl det jag får ut av dem.
  • Anonym (ts)
    Anonym (J) skrev 2013-04-02 11:55:03 följande:
    Min pappa dog i cancer för 11 år sedan, så jag förstår att du har en jobbig tid just nu... :( Kram. 

Får din man dropp just nu? 

Läkarna brukar märka när det närmar sig slutet och de patienter som får dropp brukar de stänga av droppet för när det är nära - detta för att de inte ska kvävas till döds. Ett tips är att ni ställer fram droppställningen och maskerar avstängningen för din man, det är jobbigt nog ändå för honom. Iaf: När droppet är avstängt är det väldigt, väldigt nära. 
    Nej, han får inget dropp. Däremot har han en morfinpump.
Svar på tråden Hur vet man när det är dags? Döende i cancer.