• Anonym

Är den japanska anime-kulturen farlig?

Det finns mycket skit i Japan som vi i Sverige oftast slipper se. Men med globalisering kommer kulturer närmare varandra, och då är det frågan om vilka som är direkt farliga och skadliga.

Ta en titt på denna video mellan 19:00-21:00:

Denna serie finns även på svenska, den har alltså fått säljas här (den är ganska gammal, typ drygt 10 år, men iaf). Det som händer i videon är att en lärare smiskar sina kvinnliga högstadieelever på rumpan, klär sedan av dem till trosorna och tar foton på dem. Ingen i Sverige kan försvara ett sådant beteende, och det man ser blir man påverkad av.

Denna serie heter GTO och är snarare en regel än ett undantag då det gäller japansk anime-kultur. Så försök inte påstå att detta är en tillfällighet, för liknande scener finns överallt.

Det handlar om perversa gubbar som gör tonårsflickor till sexsymboler och behandlar dem på ett extremt antifeministiskt sätt. I Norge är det nu på G med en lag som ska förbjuda antifeministiska uttalanden, men sådan här dynga från Japan kan påverka vårt svenska samhälle i fel riktning.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är den japanska anime-kulturen farlig?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-02 04:56:52 följande:
    Stoppa denna japanska skitkultur innan den får verkligt genomslag hos den yngre generationen!
    Håller med!
  • Madeleine de Scudéry

Det är bara för att svenskar inte fattar att det inte är för barn.

• Anonym
    PumpkinQueen skrev 2013-04-01 22:54:04 följande:
    Det finns ju både bra och dåliga saker i alla kulturer. Om vi tittar på den amerikanska kulturen, som vi ju är lite mera vana vid, så finns ju mycket som är galet. Till exempel att de har dödsstraff i flera stater, att de glatt blandar religion och politik, att de producerar filmer och dataspel som förhärligar våld och objektifierar kvinnor, och så vidare. Betyder det att den amerikanska kulturen är farlig för våra ungdomar? Det var det säkert många som tyckte på 50-talet. På samma sätt finns det människor som blir upprörda av den japanska kulturen idag, för det är något "nytt" som vi inte är vana vid. Det är den gamla generationens uppgift att förfäras över ungdomskulturen.
    Har TS skrivit att han/hon tycker att det här som du nämner är bra? Bara för att han/hon tycker att den japanska kulturen är farlig, betyder det att han/hon tycker att den amerikanska är bra eller bättre??

För övrigt håller jag med TS, jag kollade inte hela klippet men just mellan 19:00 - 21:00, och jag tycker det är helt sjukt, oavsett om serien är avsedd för barn eller vuxna. Varför i helvete måste det alltid vara kvinnan som blir utsatt?????????? Kolla tex hur kvinnliga karaktärer ser ut i dataspel, med trådsmal midja och stora silikonpattar, urringat osv, jag själv spelar LoL tex, skulle man klä sig så om man ska ut i krig i verkligheten? Nu är det visserligen bara fantasy och allt måste inte vara så verklighetstroget, men varför måste kvinnan alltid framställas som ett sexobjekt för att tillfredsställa männens sjuka fantasier??????????????????????????????? Kan man göra vad som helst för att sedan skylla på att det är ju "bara ett spel", det är "bara tecknat", osv osv, alltid "bara" och "bara", men samtidigt är det också alltid bara kvinnor som förlöjligas!!!!!!!!!!!!!! Om detta inte stämmer, så vill jag ha tips på spel eller serier, tecknade eller vanliga, där män förnedras!!!! För jag vill spela sånt och titta på sånt som en motvikt till allt annat som man matas med så fort man öppnar datorn eller spelar ett spel!

Det är väl fan inte konstigt att man blir manshatare för varför tror alla män att kvinnor finns till för deras skull??????????????????? Alla kvinnor borde bli lesbiska så får männen sitta ensamma vid datorn och runka till tecknade japanska småflickor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!   
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-02 14:14:55 följande:
    Har TS skrivit att han/hon tycker att det här som du nämner är bra? Bara för att han/hon tycker att den japanska kulturen är farlig, betyder det att han/hon tycker att den amerikanska är bra eller bättre??

För övrigt håller jag med TS, jag kollade inte hela klippet men just mellan 19:00 - 21:00, och jag tycker det är helt sjukt, oavsett om serien är avsedd för barn eller vuxna. Varför i helvete måste det alltid vara kvinnan som blir utsatt?????????? Kolla tex hur kvinnliga karaktärer ser ut i dataspel, med trådsmal midja och stora silikonpattar, urringat osv, jag själv spelar LoL tex, skulle man klä sig så om man ska ut i krig i verkligheten? Nu är det visserligen bara fantasy och allt måste inte vara så verklighetstroget, men varför måste kvinnan alltid framställas som ett sexobjekt för att tillfredsställa männens sjuka fantasier??????????????????????????????? Kan man göra vad som helst för att sedan skylla på att det är ju "bara ett spel", det är "bara tecknat", osv osv, alltid "bara" och "bara", men samtidigt är det också alltid bara kvinnor som förlöjligas!!!!!!!!!!!!!! Om detta inte stämmer, så vill jag ha tips på spel eller serier, tecknade eller vanliga, där män förnedras!!!! För jag vill spela sånt och titta på sånt som en motvikt till allt annat som man matas med så fort man öppnar datorn eller spelar ett spel!

Det är väl fan inte konstigt att man blir manshatare för varför tror alla män att kvinnor finns till för deras skull??????????????????? Alla kvinnor borde bli lesbiska så får männen sitta ensamma vid datorn och runka till tecknade japanska småflickor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!   
    Tjejerna som fick smisk i videon hade förnedrat en svag kille genom att klä av honom naken och satt trosor på hans huvud och sedan fotat honom och sparat fysiska bilder. Visst, det är hemskt och tjejerna var inte snälla, men det finns fortfarande ingen ursäkt för att en LÄRARE ska bete sig på det sättet som skedde 19:00-21:00.
  • Madeleine de Scudéry
    Anonym skrev 2013-04-02 17:33:22 följande:
    Tjejerna som fick smisk i videon hade förnedrat en svag kille genom att klä av honom naken och satt trosor på hans huvud och sedan fotat honom och sparat fysiska bilder. Visst, det är hemskt och tjejerna var inte snälla, men det finns fortfarande ingen ursäkt för att en LÄRARE ska bete sig på det sättet som skedde 19:00-21:00.
    Då är det väl tur att ingen lärare har betet sig på det viset.
  • Anonym (fd manganörd)
    Anonym skrev 2013-04-02 04:56:52 följande:
    GTO är inte hentai, inte ens i närheten. GTO var jättepopulär när det begav sig och manga såldes helt öppet till barn och ungdomar i Sverige översatt till svenska. Så jo, svenska barn har visst läst det där. Scenen i animen är hämtad från mangan.

Vad tror du en mainstream-serie som GTO skickar för signaler till svenska barn och ungdomar? Det är fritt fram att förnedra tonårsflickor för det är ju bara på skoj?

Stoppa denna japanska skitkultur innan den får verkligt genomslag hos den yngre generationen!
    Fakum är att  (även om det inte står på wikipedia) så skulle GTO räknas som ecchi, d.v.s. "snusk. Den gavs först ut i den svenska mangaserien Manga Mania där i princip alla serier var lite småsnuskiga (naket hit, naket dit). Jag läste dessa serier under högstadiet. Min kusin som gick i låg/mellanstiadiet ville också läsa dom, men då hänvisade jag honom till tidningen Shonen Jump som var med inriktad åt yngre barn.
    GTO är inte gjord för barn, snarare ungdomar. Precis som det sitter 20-åringar som inte fattat grejen med att Naruto är en serie för 11-åringar så finns det 11-åringar som inte fattar att vissa serier är för äldre personer. 

Tycker PumpkinQueenTexasthecat och Madeleine de Scudéry kommer bra med synpunkter med.
  • Lufsan
    Anonym (meme) skrev 2013-04-01 21:49:34 följande:
    Anime= all tecknad film, från dansande rosa nallebjörnar till Sailor Moon, Escaflowne, Slayers och för all del även Neon Genesis Evangelion och mindre barnvänliga saker.

Hentai= erotisk/porrig tecknad film, och det är en kategori för sig.

Din frågeställning är därför lika dum som att fråga om man ska förbjuda all film för att det ligger porrfilmer på Youtube.

Och svaret måste bli: Nej, man ska inte förbjuda kameror för att vissa gillar att plåta uppbundna kvinnor, man ska inte förbjuda Disneyfilm för att det finns porrfilm och man ska inte förbjuda anime för att vissa använder det som sexuellt utlopp.
    En dag i sänder.
  • Anonym
    Madeleine de Scudéry skrev 2013-04-02 17:41:34 följande:
    Då är det väl tur att ingen lärare har betet sig på det viset.
    Han i videon är deras lärare...
  • Madeleine de Scudéry
    Anonym skrev 2013-04-02 21:26:21 följande:
    Du behöver gå till en optiker om du inte ser att personen är tecknad.
  • Lufsan
    Anonym skrev 2013-04-02 21:26:21 följande:
    Det är TECKNAT= inte på riktigt!
    En dag i sänder.
Svar på tråden Är den japanska anime-kulturen farlig?