Anonym skrev 2013-04-03 23:11:26 följande:
Ja, fast där håller jag med. Det var lite så jag menade alltså. Att det är stereotypa könsroller där dom manliga karaktärerna har stora muskler typ alfa-hane och dom kvinnliga har stora pattar, urringat, långa ögonfransar osv.
Jag spelar mest LoL eftersom det är det enda online-spelet som jag hittils fastnat för. Där har man färdiga figurer att välja på. Man kan även välja skin på dom men annars kan man inte påverka deras utseende särskilt mycket.
Tips om några spel som inte är så stereotypa eller som inte objektifierar kvinnan? :)
Nej, jag tror inte heller att man kan välja sexuell läggning. Jag var lite upprörd när jag skrev inlägget. ;)
Själv spelar jag Lord of the Rings Online just nu (det är ett MMO vilket tydligen LoL också är -har aldrig provat just LoL), och kan verkligen rekommendera det. Det är en enormt trevlig atmosfär, inte alls som WoW, utan folk är väldigt öppna och snälla mot varandra. Om man dessutom läst/sett Sagan om Ringen blir det extra roligt, det finns något speciellt med att springa genom the Shire som hobbit.
Annars, om du inte vill spela med andra utan föredrar att vara solo, kan jag rekommendera Fallout (alla versioner), Silent Hill (kanske lite gammalt, men jag älskade verkligen att man kunde ställa in gåtorna på en nivå och "action/skjuta på saker"-nivån på en annan), Penumbra (om man vill slippa slåss, bara köra "överlevnad" och lösa problem), Stalker (väldigt lite fokus på utseendet på karaktären, enbart på att bli duktig) eller varför inte Elder Scrolls (Oblivion/Skyrim). Ett annat spel som har några år på nacken, men är väldigt kul -funkar även bra att spela tillsammans framför datorn- är Myst (väldigt gamla spel [där man enbart går runt och löser kluriga problem], men jag tror att de går att få igång på en modern dator fortfarande).
Alla är fokuserade på en handling, inte på att den ska springa runt och se snygg ut i olika kameravinklar. Där det är möjligt brukar jag testa alla spel genom att först köra som kill-karaktär och sedan som tjej, bara för att se om där finns någon skillnad.
Man kan ju även välja att spela ett online-spel som har dessa könsbegränsningar, men att
gå helt emot dem. Min "main" (den jag huvudsakligen spelar med) i Lord of the Rings Online är en elva (tjej) som spelar "tank", alltså tung rustning och försvar -vilket ju inte är vad man väntar sig av vare sig en bräcklig älva eller en tjej! Men folk bryr sig inte, för jag är duktig på det jag gör.
Om du är intresserad av att börja köra Lord of the Rings så skicka mig ett mail så kan jag berätta vilken server jag finns på, så kan vi spela tillsammans.