• Anonym

    Är den japanska anime-kulturen farlig?

    Det finns mycket skit i Japan som vi i Sverige oftast slipper se. Men med globalisering kommer kulturer närmare varandra, och då är det frågan om vilka som är direkt farliga och skadliga.

    Ta en titt på denna video mellan 19:00-21:00:





    Denna serie finns även på svenska, den har alltså fått säljas här (den är ganska gammal, typ drygt 10 år, men iaf). Det som händer i videon är att en lärare smiskar sina kvinnliga högstadieelever på rumpan, klär sedan av dem till trosorna och tar foton på dem. Ingen i Sverige kan försvara ett sådant beteende, och det man ser blir man påverkad av.

    Denna serie heter GTO och är snarare en regel än ett undantag då det gäller japansk anime-kultur. Så försök inte påstå att detta är en tillfällighet, för liknande scener finns överallt.

    Det handlar om perversa gubbar som gör tonårsflickor till sexsymboler och behandlar dem på ett extremt antifeministiskt sätt. I Norge är det nu på G med en lag som ska förbjuda antifeministiska uttalanden, men sådan här dynga från Japan kan påverka vårt svenska samhälle i fel riktning.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är den japanska anime-kulturen farlig?
  • Anonym (meme)

    Anime= all tecknad film, från dansande rosa nallebjörnar till Sailor Moon, Escaflowne, Slayers och för all del även Neon Genesis Evangelion och mindre barnvänliga saker.

    Hentai= erotisk/porrig tecknad film, och det är en kategori för sig.

    Din frågeställning är därför lika dum som att fråga om man ska förbjuda all film för att det ligger porrfilmer på Youtube.

    Och svaret måste bli: Nej, man ska inte förbjuda kameror för att vissa gillar att plåta uppbundna kvinnor, man ska inte förbjuda Disneyfilm för att det finns porrfilm och man ska inte förbjuda anime för att vissa använder det som sexuellt utlopp.

  • Åsa

    meme skriver vad jag själv tänkte. Nej, detta är inte representativt för anime. Det existerar vare sig i tonårssåpor eller kvalitetsfilmer passande för barn som Miyazakis (vilka är de genrer jag själv sett). Visst existerar olika genrer inklusive vad de flesta skulle se som avarter, men så är det ju med vanlig film också. 

    Utan att ha brytt mig om att titta på youtubelänken (texten i trådstarten räckte), det är inte så att du har ekonomiska intressen i filmen du länkar till?  

  • nuharjagbytt

    Det är dags för svenskarna mfl att lära sig att allt tecknat inte är för barn! Det du länkar till är inte för barn men det finns mycket annat som är det.

    Vill även påpeka att jag håller med meme.

  • Alisa
    Anonym (meme) skrev 2013-04-01 21:49:34 följande:
    Anime= all tecknad film, från dansande rosa nallebjörnar till Sailor Moon, Escaflowne, Slayers och för all del även Neon Genesis Evangelion och mindre barnvänliga saker.

    Hentai= erotisk/porrig tecknad film, och det är en kategori för sig.

    Din frågeställning är därför lika dum som att fråga om man ska förbjuda all film för att det ligger porrfilmer på Youtube.

    Och svaret måste bli: Nej, man ska inte förbjuda kameror för att vissa gillar att plåta uppbundna kvinnor, man ska inte förbjuda Disneyfilm för att det finns porrfilm och man ska inte förbjuda anime för att vissa använder det som sexuellt utlopp.
  • PumpkinQueen

    Det finns ju både bra och dåliga saker i alla kulturer. Om vi tittar på den amerikanska kulturen, som vi ju är lite mera vana vid, så finns ju mycket som är galet. Till exempel att de har dödsstraff i flera stater, att de glatt blandar religion och politik, att de producerar filmer och dataspel som förhärligar våld och objektifierar kvinnor, och så vidare. Betyder det att den amerikanska kulturen är farlig för våra ungdomar? Det var det säkert många som tyckte på 50-talet. På samma sätt finns det människor som blir upprörda av den japanska kulturen idag, för det är något "nytt" som vi inte är vana vid. Det är den gamla generationens uppgift att förfäras över ungdomskulturen.

    Redan den gamle Sokrates dömdes till döden för att han ansågs "förleda ungdomarna". Så du är i gott sällskap, TS. Glad


    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    nuharjagbytt skrev 2013-04-01 22:39:29 följande:
    Det är dags för svenskarna mfl att lära sig att allt tecknat inte är för barn! Det du länkar till är inte för barn men det finns mycket annat som är det.

    Vill även påpeka att jag håller med meme.

    Precis. Kolla på South Park, eller till och med the Simpsons. Bara för att något är tecknat betyder det inte att målgruppen är barn.
    Ja, det är jag på bilden
  • Anonym
    Anonym (meme) skrev 2013-04-01 21:49:34 följande:
    Anime= all tecknad film, från dansande rosa nallebjörnar till Sailor Moon, Escaflowne, Slayers och för all del även Neon Genesis Evangelion och mindre barnvänliga saker.

    Hentai= erotisk/porrig tecknad film, och det är en kategori för sig.

    Din frågeställning är därför lika dum som att fråga om man ska förbjuda all film för att det ligger porrfilmer på Youtube.

    Och svaret måste bli: Nej, man ska inte förbjuda kameror för att vissa gillar att plåta uppbundna kvinnor, man ska inte förbjuda Disneyfilm för att det finns porrfilm och man ska inte förbjuda anime för att vissa använder det som sexuellt utlopp.
    GTO är inte hentai, inte ens i närheten. GTO var jättepopulär när det begav sig och manga såldes helt öppet till barn och ungdomar i Sverige översatt till svenska. Så jo, svenska barn har visst läst det där. Scenen i animen är hämtad från mangan.

    Vad tror du en mainstream-serie som GTO skickar för signaler till svenska barn och ungdomar? Det är fritt fram att förnedra tonårsflickor för det är ju bara på skoj?

    Stoppa denna japanska skitkultur innan den får verkligt genomslag hos den yngre generationen!
  • Texasthecat
    Anonym skrev 2013-04-02 04:56:52 följande:
    GTO är inte hentai, inte ens i närheten. GTO var jättepopulär när det begav sig och manga såldes helt öppet till barn och ungdomar i Sverige översatt till svenska. Så jo, svenska barn har visst läst det där. Scenen i animen är hämtad från mangan.

    Vad tror du en mainstream-serie som GTO skickar för signaler till svenska barn och ungdomar? Det är fritt fram att förnedra tonårsflickor för det är ju bara på skoj?

    Stoppa denna japanska skitkultur innan den får verkligt genomslag hos den yngre generationen!
    I Sverige har mycket manga/anime sålts och blivit riktat mot barn, trots att barn inte är den rätta målgruppen, bara för att det i Sverige har varit att tecknat = barn.
    Mina Älsklingar Haylie 20/9-10, Natahan 20/9-10, Lilfjutt BF 14/5-13 samt sambon Kenji...
  • poirot

    Jag tycker inte att man ska anpassa all kultur efter vad det passar sig för barn att kolla på, vi skulle bli otroligt kulturellt utarmade då.

Svar på tråden Är den japanska anime-kulturen farlig?