• Valkyria75

Hur tänker ni som inte tar med er bonusbarn på semester?

e1977 skrev 2013-05-17 12:44:56 följande:
    Jag har två bonusar, 6 och 9 år. Jag har bott med dem och deras pappa i några år och vi har samma upplägg som vilken "riktig" familj som helst. Jag tar ansvar, kramas och tröstar, sätter gränser osv. Jag delar rakt av kostnaderna gällande dem såsom presenter, kläder, mat, fritidsavgiter osv.

Jag kommer snart att föda vårt gemensamma barn och iom det dyker vissa funderingar upp. En sak gäller det med semester. Barnens mamma åker utomlands med dem i år, vilket blir deras andra resa med henne på solsemester. Det är något hon har valt att prioritera, det här med resor. Vi har lagt fokus på ett nytt hus där barnen har varsitt rum, uteleksaker i en stor härlig trädgård att vara i. Vi tänker att Hemmet är viktigast att kunna känna trivsel och glädje i året runt. Inget fel i hur man väljer, bara olika prion.

Vi kommer inte att ha råd att åka utomlands med tre barn på många år framöver, då vi hellre kanske lägger det på hemmet. Men om vi nu vill åka en vecka med det lilla barnet i framtiden, är det verkligen helt fel att göra det? Jag känner olika och tycker själv att det inte finns bara ett svar som är det rätta. För de andra barnen kommer ev åka utomlands en gång per år med sin mamma, men vårt gemensamma kommer inte att komma iväg på resa pga att det då skulle bli orättvist?

Man oroar sig mkt över dessa bonusbarn, men jag tänker att om man drar allt längre så blir saker orättvisa för ett "nytt" barn också. Bonusar har ofta dubbel uppsättning av allt. Hur ska jag förklara det för mitt barn i framtiden? Vad händer med orättvisorna där?

Vad säger ni?
    Tänk bara på att det är inte resan i sig som är viktigast, det är att vara tillsammans! Det spelar ingen roll hur många resor dina bonusar får med sin mamma. Om ni reser utan dem så har ni ändå valt att utesluta dem.
    Jag är själv bonusbarn. I en VÄLDIGT välfungerande familj, så jag har aldrig varit i den sitsen. Men tanken på att min mamma och hennes man (som varit min bonuspappa så länge jag kan minnas) skulle åka iväg på semester med min lillasyster (visst, hon är bara min halvsyster, men så känns det ju inte för mig, vi är syskon helt enkelt) utan att jag fick följa med... usch, det ger mig ont i magen :(

Personligen tycker jag det är jätteviktigt att man är rättvis inom sin egen familj, det spelar ingen roll om några i familjen har varit på resa med någon annan innan.
    Tänk på följande exempel:
    Säg att ni får ytterligare ett gemensamt barn i framtiden. Ett av era barn blir en gång medbjuden på semester med sin bästa kompis. Ska det barnet då få stanna hemma från er gemensamma semester för att det ska bli rättvist?
    Eller säg att din man varit på en utlandsresa med jobbet. Ska du då åka ensam med barnen för att alla ska få en utlandsresa var? Det blir ju billigare så...

Lite överdrivet, jag vet. Men ändå inte helt orelevant...
  • Valkyria75
    ica skrev 2013-05-17 15:05:21 följande:
    Klockrent! Varför ska de med skilda föräldrar få dubbelt av allt?
    Man får inte dubbelt av allt...
    Och som sagt, att man får något eller får göra något med sin mamma kan aldrig väga upp att man blir utesluten av sin pappa, eller tvärtom.
    Ett barn bryr sig inte om antalet semestrar. Ett barn vill bara känna sig delaktig i båda sina familjer. Känna att man är lika mycket värd som de gemensamma barnen i respektive familj.
    Jag tror inte folk förstår hur det känns. Hur skulle du känna dig om din pappa och dina syskon ALDRIG ville ha med dig på familjesemester med argumentet att du har ju redan varit på semester med någon annan...
    Semesterresor är ju att skapa minnen tillsammans som familj. Att uppleva något tillsammans. Det är ju knappast så att ett barn absolut behöver en veckas avslappning på Mallorca om året för att klara av resten av året. Då kan man ju lika bra ha semester hemma. Så bara för att man fått åka med en förälder någonstans så betyder inte det att man inte behöver få följa med när den andra föräldern åker med sin nya familj.
  • Valkyria75
    ica skrev 2013-05-18 12:01:37 följande:
    Men just när det gäller semester så kan ju barnet vara hos den andre föräldern den veckan. Ska då övriga familjen stanna hemma i stan och inte göra nånting kul då? De flesta separerade försöker vara rättvisa. Men pusslet går inte alltid ihop. Mina föräldrar är inte skilda. Men jag har varit på läger och övriga familjen var på semester. Och nåt problem var det inte.

Det är en sak om man inte kan följa med av någon anledning, men hade varit välkommen om man hade kunnat/velat. Och om den andra föräldern inte låter barnet åka eller försvårar med byte av ug dagar så att det inte går att följa med så tycker jag det iofs är tragiskt, men barnet i fråga vet förmodligen att det är välkommet åtminstone.

Jag tycker också det är skillnad på saker man gör hyfsat ofta, kortare resor, bio, gå ut och äta osv. Då kanske bonusbarnet är med ena gången men sen inte nästa. Även ett barn förstår att familjen inte bara sitter hemma och lever på vatten och bröd den tiden man inte är där.

Det jag opponerar mig är när man planerar något som uppenbarligen är väldigt speciellt, som man kanske bara gör en gång på flera år. Att då uttryckligen säga att bonusbarnet inte är välkommet, det tycker jag verkligen inte är snällt.

Att som barn förstå att tex pappa kämpar nu i två år för att spara pengar till något han verkligen vill göra, något han väntat så länge på, något som han ser så mycket fram emot: att få resa utomlands med sin familj!! Oj, ja just det ja, DU får tyvärr inte följa med... Vi hade bara råd att köpa resa för tre personer och då är det ju klart att det blir DU som får stanna hemma, det förstår du väl? Men jag lovar att skicka ett vykort. Och visa foton när vi kommer hem. Och du kommer ju säkert att hitta på något kul med mamma...
  • Valkyria75
    e1977 skrev 2013-05-19 00:05:34 följande:
    Jag tänker verkligen inte känna mig som en elak person för att jag har de funderingar jag har. Jag är inte elak eller ego. Jag är bara människa jag med. Jag anser inte att mina bonusar är några att tycka synd om pga att de inte valt att bli skilsmässobarn. I många fall kan det ju faktiskt vara så att de mår bättre av att föräldrarna inte bor med varann.

Man kan vinkla allt till elakheter, men jag tror att man kanske inte ska analysera sönder allt. Kanske jag inte är elak för att jag vill ta en ensam utflykt med mitt bio-barn? Kanske jag bara för en gång skull känner att jag vill göra något för mig? Jag som bonusmamma räknas ju trots allt inte helt och fullt när allt ställs på sin spets. Inga rättigheter till egentligen nånting förutom just det ekonomiska bidraget. Jag har ju känslor även fast jag är vuxen. Nåja det är inte det och mig detta handlar om, så någon elak kommentar om mig som person behövs inte.

Jag tänker en del på hur jag i framtiden förklarar orättvisor som dyker upp mellan vårt gemensamma barn och bonusarna. Varför de får dubbla kalas, dubbla uppsättningar surfplattor, kalas, resor, rum osv. Materialistiska saker visst, men barn ser sånt. Ska jag då säga att det är så himla synd om bonusbarnen? Nä tänker absolut inte klä dem i någon offerkofta när det i detta fallet inte är berättigat.

Om du syftar på mitt inlägg så menar jag inte alls att du skulle vara elak. Jag kan tycka att det är synd att du inte ser din mans barn som en del av er familj på riktigt. Men relationer och kärlek går inte att tvinga fram så det betyder inte att man är elak, inte alls.

Däremot tycker jag att din man gör fel om han väljer att göra något så stort och så speciellt med bara ett av sina barn. Då tycker jag det är bättre att ni väntar tills ni har råd att åka allihopa så att din man man kan dela upplevelsen med ALLA sina barn. Du, din man och ert gemensamma barn kommer säkert att få många underbara minnen tillsammans ändå genom åren.
  • Valkyria75
    e1977 skrev 2013-05-19 10:44:22 följande:
    Jag ser dem som en del i vår familj, på riktigt. Men visst jag kommer säkert att känna extra mkt för mitt egna barn som jag burit i 9 månader. Konstigt? Nej. Kommer jag att visa det? Nej, jag är vuxen.

Jag får helt enkelt säga att det är synd om bonusarna den dagen mitt barn ifrågasätter saken. Och att barnet får va nöjd över att sitta hemma när syskonen drar till mallis, för han bor ju tillsammans med båda sina föräldrar. Överdrivet, ja kanske. Självklart finns det lösningar på både förklaringar och hur man väljer att åka på semester. Jag ser inga jätteproblem men det hade varit kul med förslag och olika vinklingar.

Mina föräldrar har också tagit barnen till sig på alla sätt och vis. Om de vill åka på resa med sitt biobarnbarn, ska de få det? Eller är det då också fel? Helt ärligt tror jag att det är de vuxna som skapar problemen rätt ofta. Och vad min man anser om allt det här är inget som är relevant här, för det här är mina funderingar.

Trevlig söndag :)

Klart att det inte är konstigt om du känner extra för ditt eget barn. Inget fel i det. Men man får ju hoppas att din man känner lika mycket för alla sina barn. Och att det är viktigt för honom att få dela en speciell semesterresa med dem alla.

Och givetvis gör dina föräldrar precis som de vill.

Jag tror du missuppfattar mig lite. Jag tycker inte att det automatiskt är synd om bonusbarn. Det som är viktigt är att föräldrar alltid gör sitt bästa för att behandla ALLA sina barn lika. Oavsett om man är skild eller inte. Inte skulle en kärnfamilj lämna ett barn hemma från en resa till mallis bara för att det barnet tidigare fick följa med bästisens familj på semester, med motiveringen att du redan har haft den upplevelsen. Man vill väl dela en sådan upplevelse med hela sin familj?!

Det hade varit skillnad i en familj där man kanske åker utomlands tex 3 gånger om året. Då är det kanske inte hela världen om någon inte följer med nån gång, för de följer med nästa gång istället. Men när det handlar om att behöva spara i tre år och åka utan bonusar eller i fyra år för att åka alla, ja då tycker jag man väljer det sista alternativet.

Och jag tror inte att ett barn ser det som orättvist att halvsyskonen gör något med sin mamma när de inte är hos er. Den inställningen tror jag kommer från föräldrarna i så fall.
  • Valkyria75
    Brumma skrev 2013-05-19 12:53:52 följande:
    Valkyria75, jo, så görs även med helsyskon..

Dock gäller det inte en kärnfamilj men min bonus mamma åker på EN utomlandssemester om året, med sitt ena barn.. Sitt andra barn lämnar hon hemma eftersom det barnet åker utomlands med sin pappa (barnen har olika pappor)...

Oj det kan jag verkligen inte förstå!!!

Det förvånar mig att så många värderar en upplevelse i sig högre än att få uppleva det tillsammans. Mycket märkligt tycker jag...
  • Valkyria75
    slutatsnusa skrev 2013-05-19 13:06:57 följande:
    jag tänker att det är helt upp till bioföräldern att ta det beslutet

varför lägga ansvaret på bonusföräldern?

Nä men det är ju det jag försöker säga...
  • Valkyria75
    Brumma skrev 2013-05-19 13:59:15 följande:
    Valkyria75 - nej jag har oxå väldigt svårt att förstå det...

Själva åker vi väldigt sällan utomlands men försöker semestra i Sverige (o Danmark/Norge).

Kan vi så tar vi med hela familjen - o till familjen hör självklart bonus, men det är faktiskt inte alltid det fungerar.

Vi har några veckor på sommaren som är "våra", och det är inte alltid vi kan anpassa resan efter de veckorna.

Förra året tex så skulle vi resa på en längre bilsrmester med några nära vänner, samt bo hos släktingar. Det gick bara att göra vissa veckor på semestern o då vi frågade om att få bonus just de veckorna så gick det inte.

Resultatet blir ju då att antingen ställa in resan helt eller åka utan bonus.

I det läget väljer vi att åka utan, eftersom vi inte kan planera hela livet efter ett barn som vi inte lever med hela tiden.

Vi FÖRSÖKER planera så mkt som möjligt efter våra helger (har vh) samt veckorna på sommaren, men även de gemensamma barnen förtjänar att ha ett normalt liv - även om det innebär att bonus inte kan vara med på allt. Livet står liksom inte o håller andan resten av dagarna..

Men läser jag dina inlägg rätt så har du full förståelse för det, bara att man planerar in de lite "extra" sakerna så att bonus är med?

Som sagt, vi försöker, men OM det inte går så får man köra på ändå..

Nä, men hade ni fått lov att ha bonusen de veckorna så förmodar jag att han hade varit välkommen att följa med. Och det är där hela skillnaden ligger. Även om han tyckte det var synd att han inte kunde följa med så tror jag de flesta barn förstår alldeles utmärkt att det inte alltid går att fixa. Och ett skilsmässobarn är givetvis medveten om att man missar saker hos den andra föräldern när man inte är där, som tex fredagsmys, bio, gå ut och äta, badhus, lekplatser eller vad det nu kan vara. Men samtidigt upplever man ju andra saker där man är istället. Jag tror, åtminstone med rätt inställning/vägledning från föräldrarna, att de flesta barn inte har några problem att acceptera detta. Utan problemen uppstår när det är uppenbart att ena familjen medvetet väljer att utesluta bonusen på något som den kanske aldrig får chansen att vara med på igen.

Om man ska ta ett exempel på lite lägre nivå: en familj går på bio varje lördag då bonusen inte är där. När bonusen frågar om de inte kan gå på bio när han kan följa med en gång så blir svaret att nä, då måste vi låta bli att gå utan dug en gång för att ha råd. Och det vill vi inte för vi har så mysigt... Och du kan väl gå på bio med din mamma istället...

I det fallet tror jag många skulle hålla med om att det inte är så snällt och att det är klart att familjen kan vänta en helg extra så att bonusen får följa med.

Annan prisnivå och annan tidsaspekt, men annars är principen densamma.
  • Valkyria75
    Oldie skrev 2013-05-20 05:51:05 följande:
    Zingoo, tråden handlar som du kan se inte om att inte vara en i familjen utan problematiken som kan uppstå i nya familjer. Eller i kärnfamiljer för den delen.
    Min mamma har åkt med ett av oss syskon ibland utan att vi andra har trott att hon inte älskade oss, det hände att mormor och morfar åkte iväg med ett barnbarn, ingen av oss som kände sig oälskad eller oönskad :)

E1977, vi åker vartannat år på sommarlovet alla, vartannat år när skolorna börjat, på en icke barnvecka och då utan skolbarn. Det året vi åker utan bonusarna åker de med sin mamma. Såklart är det helt okej.
    Mina bonusar tar absolut inte illa upp, de har ju varit på en annan semester med mamma, de är inte ego och missunnsamma barn och har ingen vuxen som planterar tankar om att de är oönskade i deras huvuden :)
    Men ett sådant upplägg tycker jag är helt ok. Missar man ett år så får man följa med nästa... Det tror jag de flesta barn kan acceptera utan problem. Som sagt så ligger det ju på föräldrarna hur detta läggs fram, det gäller ju att mamman inte säger till bonusarna typ 'usch vad elakt av er pappa att åka iväg utan er...' Men då har man nog andra problem än bara när det gäller semestrar. Men så länga alla vuxna är schyssta och samarbetar så tycker inte jag att det gör något att göra som ni gör.
Svar på tråden Hur tänker ni som inte tar med er bonusbarn på semester?