Hur tänker ni som inte tar med er bonusbarn på semester?
e1977 skrev 2013-05-17 12:44:56 följande:
Jag har två bonusar, 6 och 9 år. Jag har bott med dem och deras pappa i några år och vi har samma upplägg som vilken "riktig" familj som helst. Jag tar ansvar, kramas och tröstar, sätter gränser osv. Jag delar rakt av kostnaderna gällande dem såsom presenter, kläder, mat, fritidsavgiter osv.Jag kommer snart att föda vårt gemensamma barn och iom det dyker vissa funderingar upp. En sak gäller det med semester. Barnens mamma åker utomlands med dem i år, vilket blir deras andra resa med henne på solsemester. Det är något hon har valt att prioritera, det här med resor. Vi har lagt fokus på ett nytt hus där barnen har varsitt rum, uteleksaker i en stor härlig trädgård att vara i. Vi tänker att Hemmet är viktigast att kunna känna trivsel och glädje i året runt. Inget fel i hur man väljer, bara olika prion.
Vi kommer inte att ha råd att åka utomlands med tre barn på många år framöver, då vi hellre kanske lägger det på hemmet. Men om vi nu vill åka en vecka med det lilla barnet i framtiden, är det verkligen helt fel att göra det? Jag känner olika och tycker själv att det inte finns bara ett svar som är det rätta. För de andra barnen kommer ev åka utomlands en gång per år med sin mamma, men vårt gemensamma kommer inte att komma iväg på resa pga att det då skulle bli orättvist?
Man oroar sig mkt över dessa bonusbarn, men jag tänker att om man drar allt längre så blir saker orättvisa för ett "nytt" barn också. Bonusar har ofta dubbel uppsättning av allt. Hur ska jag förklara det för mitt barn i framtiden? Vad händer med orättvisorna där?
Vad säger ni?
Jag är själv bonusbarn. I en VÄLDIGT välfungerande familj, så jag har aldrig varit i den sitsen. Men tanken på att min mamma och hennes man (som varit min bonuspappa så länge jag kan minnas) skulle åka iväg på semester med min lillasyster (visst, hon är bara min halvsyster, men så känns det ju inte för mig, vi är syskon helt enkelt) utan att jag fick följa med... usch, det ger mig ont i magen :(
Personligen tycker jag det är jätteviktigt att man är rättvis inom sin egen familj, det spelar ingen roll om några i familjen har varit på resa med någon annan innan.
Tänk på följande exempel:
Säg att ni får ytterligare ett gemensamt barn i framtiden. Ett av era barn blir en gång medbjuden på semester med sin bästa kompis. Ska det barnet då få stanna hemma från er gemensamma semester för att det ska bli rättvist?
Eller säg att din man varit på en utlandsresa med jobbet. Ska du då åka ensam med barnen för att alla ska få en utlandsresa var? Det blir ju billigare så...
Lite överdrivet, jag vet. Men ändå inte helt orelevant...