• LFF

Jag är bonusmamman ni älskar att hata

Anonym (En mamma) skrev 2013-03-27 00:00:40 följande:
    Självklart skall barnen vara i fokus.   
    Min kusins dotter är ett sånt barn, som alltid stått i fokus... Jobbigare unge har man fått leta efter.
  • LFF
    MinaE skrev 2013-03-27 19:05:08 följande:
    Nä kanske skrev i fel då :) 

Nej men det är väl det som är den underförstådda känslan i ts om jag inte inbillar mig ?  Det är så jag uppfattar det iaf.
    Älskar inte.. Jobbiga. Vill vara ifred osv Det är väl känslosnålt och att tycka illa om nåt i mitt tycke. Inte särskilt varmhjärtat öppet och välkomnande iaf.
    Icke önskvärda barn mår inte bra, de känner det. :(  

Måste man älska någon annans ungar bara för att man älskar deras förälder? Kan man inte tycka att ungar man bor med är jobbiga mer än de är goa och ändå gilla dem skarpt? Kan man inte gilla ett barn utan att älska det? Och om man inte älskar barnet så är man per automatik känslokall och hatar det? Att de inte tillåter barnen i sovrummet betyder ju inte att barnen inte får trygghet från pappa när de är ledsna, drömt mardrömmar etc. Pappa kan ju faktiskt komma och lägga sig i det barnets säng istället. Det är också närhet.
  • LFF
    Anonym skrev 2013-03-28 08:52:29 följande:
    Ändå ska barnen skuldbeläggas och få veta att de kommer i andra hand.

Önska får man. Men nu har pappan inte klarat av grundläggande föräldraskap och valt att barnen ska stå utan kontaktnät. Hans val= han får ta konsekvenserna av det.

På vilket sätt skuldbeläggs barnen för att de helt plötsligt fått gränser i sitt liv? På vilket sätt är det dåligt med gränser? Som TS beskriver hur pappans och barnens liv var innan så verkade ju ingen må bra av det gränslösa heller, i synnerhet inte den vuxna personen (pappan).

Själv kommer jag ha samma syn på barnuppfostran som jag haft med uppfostran av min hund: Kärlek, tydlighet och konsekvens. Med skillnaden att barnen ska uppfostras till fritänkande, självständiga individer medan hunden inte ska bli det. Men grunden är den samma och det är något både barn och hund mår bra av.
  • LFF
    lightfish skrev 2013-03-28 08:59:47 följande:
    Sådana här trådar får mig att hoppas, önska och jobba för att min man och jag alltid ska vara tillsammans så mina barn inte får en så hemsk människa i sina liv!!! Fan, det gör till och med ont i hjärtat av empati för de stackars barnen!

Ja, stackars barn som fått gränser, som inte längre får bete sig hur som helst. Stackars barn som har en person som finns i deras liv och som stöttar deras pappa till att bli en stabil pappa som mår bra i sig själv också. Stackars barn som har en person som bryr sig om dem även om personen inte älskar dem (varför måste man älska en annan persons ungar bara för att man älskar deras förälder?).
  • LFF
    Anonym skrev 2013-03-28 09:04:19 följande:
    De har fått ett tungt första år efter att Ts kom in i bilden då de fick lära sig att de minsann inte är välkomna öht i pappans sovrum längre. De har ingen rätt att vara trygga i sitt eget hem. Mamma är psykiskt sjuk och pappas nya tycker väldigt illa om mamma för att hon är det och har gjort dumma saker när hon mått dåligt.

Pappan har inte ens klarat av att skapa ett fungerande kontaktnät kring barnen och Ts och pappan tycker att soc borde ställa upp med det.... Jag vill nog tycka att han inte är fullt så kompetent som förälder.

Enligt Ts mår inte pappan längre dåligt. Så varför han skulle behöva stöd från soc kan inte jag förstå.
    Varför är inte barnen trygga i sitt eget hem bara för att de inte får springa hur de vill i pappas sovrum? Jag förstår inte kopplingen. Snälla, förklara den för mig!
  • LFF
    Anonym skrev 2013-03-28 09:09:09 följande:
    Ja du. Barn i förskoleåldern som upplevt att mamma blivit psykiskt sjuk och gjort dumma saker, som i stort förlorat kontakten med henne, brukar ha ett stort behov av närhet och bekräftelse av den förälder som finns kvar. Men i detta fall orkade inte pappan med det, och sen när Ts kom in i bilden så löste hon problemet med att skuffa undan barnen och lära dem att de minsann inte är prio 1 utan de ska hålla sig i sina rum.

Barn kan ta det. Barn kan växa upp så. Men jag vågar sätta allt jag äger på att barnen kommer att må väldigt dåligt som tonåringar eller unga vuxna!

Och åter igen, man KAN ge trygghet på 2000 andra sätt än att barnen får fri tillgång till pappas sovrum. Behöver barnen närhet så kan pappa komma till barnets rum.

Själv tycker jag det verkar bra att barnen fått regler att förhålla sig, att nån bryr sig om att styra upp barnen eftersom ingen annan verkar ha haft orken att göra det. Och nej, TS har inte sagt att barnen bara ska hålla sig i sina rum, TS har sagt att man inte beter sig hur som helst i vardagsrummet och att pappas sovrum är pappas sovrum.

Men vi kan vara överens om att vi inte är överens helt enkelt. I min värld hänger inte barnens trygghet och bekräftelse på att de får göra som de vill.
  • LFF

Anonym (styvmor) skrev 2013-03-26 13:05:04 följande:
    1. När jag blev kär i min man, visste jag inte vad jag gav mig in på. Jag ville inte ha en man som redan tidigare hade två barn. Jag var inte redo, hade andra prioteringar och var inte alls intresserad av någons barn än min brorsdotter i små mängder.

2. Efter att vi vart tillsammans i knappt 3 veckor så träffade jag hans barn för första gången. Den äldsta älskade mig från första stund och var vid första anblick en glad sprallig kille som dock visade sig ha behov av uppmärksamhet konstant, medan den yngsta såg mest ut som ett argt troll. Jag kan inte på något sätt säga att jag tyckte om dem.

3. Barnens biomamma fick inte längre bestämma hur hon skulle ha barnen. Hon var inte längre välkommen hem till min man. Detta har garanterat resulterat i att hon träffar sina barn mindre.

4. Barnen stod i totalt fokus, Alla sov i samma säng, vardagsrummet var barnens klätterstuga, Vi möblerade snabbt om och alla fick ett eget rum med en egen säng och det blev förbud för barnen att sova i min mans säng eller ens vara i sovrummet där den stod.
    Det första året blev ett väldigt tufft år då barnen fick lära sig vilka regler som gällde i huset och de fick krav på sig att bete sig efter den åldern de faktiskt var hemma. Det fick olika uppgifter att göra för att hemmet skulle fungera bättre. Fokuset las om från att enbart handa om barnen till att handla om familjen där alla skulle må bra och trivas.

5. Det har gått två år nu och jag älskar fortfarande inte mina bonusar, jag längtar fortfarande efter mer egen tid med min man. Jag tycker fortfarande att bonusarna är skitjobbiga oftare än jag tycker att de är underbara.  

Så nu varsegoda att börja hata mig! 

Men innan ni gör det, så ha detta i åtanke:

1. Man väljer inte vem man blir kär i, man vet inte vad framtiden bär med sig. Kanske blir du sjuk, kanske blir han sjuk. Kanske lever ni lyckliga i alla era dar, trots två bonusbarn.

2. Kanske var det så att jag inte vill träffa barnen så tidigt som jag gjorde, men efter som deras biomamma vägrade att ta hand om sina egna barn och annan barnvakt inte fanns att tillgå så hade vi inget annat val.

3. Mamman är psykiskt sjuk, vilket i sig är jätte sorgligt. Det som är ännu mer sorgligt är att hon har gjort sina barn otroligt illa. Hon tycker alla ska rätta sig efter henne vilket innebär att hon inte går och hämtar sin barn på dagis om hon har lite feber. Hon tycker små barn är gulligare än stora vilket resulterat i att hon har tryckt ner sina barns utveckling. Hon är inte längre välkommen i det hus där hennes barn bor efter en rad olika incidenter som är polisanmälda.

4. När barnens enda vårdnadstagare håller på gå in i väggen för att han har levt för sina barn, då måste det ske drastiska förändringar. För vem kommer annars ta hand om barnen om även pappan skriver in sig på psyk?

5. Min man har barnen alla dagar i veckan, utan knappt någon avlastning från någon. När ekonomin tillåter det har vi barnvakt. Jag älskar inte mina bonusbarn, men det innebär inte att jag inte sätter dem i främsta rummet och ser till att de har det så bra de någonsin kan få det. De är bara barn och de har varken bett om att bli födda eller om att hamna i denna soppa.

...så nu, vasegoda!
    Till Anonym som inte tror att tex Iam inte har läst texten eftersom hon inte tycker att TS inte behandlar barnen illa:

Var i det understrukna finns det saker som säger att TS näst intill psykiskt misshandlar sina bonusbarn som vissa av er verkar tycka? I att barnen fått regler och måste bete sig efter sin ålder? Att fokuset på familjen var att ALLA skulle må bra? Att TS brydde sig om pappan så pass att hon insåg att om pappan också kraschar så kommer inte barnen ha någon alls? Att TS sätter barnen främst och ser till att de har det så bra de kan eftersom de inte valt att bli födda?

Vari hittar ni era fantasier om att TS hatar sina bonusbarn bara för att hon tycker de är mer jobbiga än underbara? Tycker ni att alla andra ungar är underbara jämt och ständigt? Barn ni inte fött själva? Eller kan ni tycka att de kan vara ena jävla "skitungar" ibland? Varför är det acceptabelt av en biomamma att tycka att barnen är skitjobbiga men inte för en bonusmamma som inte har nåt på myskontot att ta av?
  • LFF
    lightfish skrev 2013-03-28 09:19:52 följande:
    LFF
    Är du också "styvmor"?

Själv tror jag på samsovning som metod att ge barn närhet och trygghet. Särskilt om barnet/barnen varit med om svåra saker...
    Sen tycker jag att det är väldigt märkligt att barnen inte ska få leka i vardagsrummet...jag tycker det är super att ha en lekhörna här i vardagsrummet så att barnen kan vara där vi vuxna är.

Nej, jag är ett styvbarn. Ett barn med separerade föräldrar sen jag var 2. Ett barn där min mamma levt med samma man i 30+ år och där vi har haft otaliga konflikter han och jag eftersom jag aldrig sett honom som nåt annat än min mammas sambo trots att han kom in i mitt liv strax efter mina föräldrars separation. Ett barn som aldrig förstått varför jag ska lyssna på honom för fem öre. Ett rent ut sagt skitjobbigt styvbarn, i synnerhet efter jag fyllde 11-12 nånstans.

Varför måste samsovningen ske i föräldrarnas säng? Varför kan den inte ske i det berörda barnets säng? Det var där jag och mamma ofta sov, eller hon låg med tills jag somnat just eftersom jag var en väldigt rörlig sovare som tog väldigt stor plats. Dessutom var jag då, som nu, en veritabel kamin när jag sov. Inte speciellt skönt alla gånger.
  • LFF
    MinaE skrev 2013-03-28 10:13:14 följande:
    Jag har ju ingen aning om er uppväxt som tycker så här. Jag har inte följt tråden så särskilt för det är så mycket ordklyveri.

Personligen har jag en uppväxt präglad av densamma som ts barn

En styvmamma som som inte alls älskade mig, utan mest tyckte jag var ivägen och satt som en kloss mellan mig och pappa. En "växelhäxa" en sån där man måste passera via. Förvisso gjorde hon det hon bör, dvs, kläder, mat, osv rent praktiskt. Men ändock, jag var ivägen och en "utböling" Inte uttalat men väl en överförd känsla som knappast gick att misstolka.

En styvpappa som helst ville ha mamma själv, att hon helst inte skulle haft några barn. Som såg till att jag kom ur huset fortare än kvickt, dvs då jag var 16. Och som gjorde allt för att tala om för mig att det jag hittills vart uppfastrad till och lärt mig var fel. 

Ovanstående har sannerligen präglat precis hela mitt liv i form av:
    Jag vägrar inse att jag är älskad, och då för den jag är. Det går bara inte in.
    Mitt självförtroende och självbild är helt baserad på det jag gör, inte hur jag är.
    Jag saknar totalt grundtrygghet. Och litar mycket sällan på mig själv och mina reaktioner, känner ofta att de kanske inte "passar in"

Detta är konsekvensen av ett barn som är i vägen och inte älskat. Som inte får den trygghet det behöver utan lever på nåder i en familj som vill vara ifred.
    Som aldrig får sova i mammas eller pappas säng utan är hänvisad till sin egen ensamhet eftersom i sängen ligger en ny "främling" som tagit över barnets trygga punkt. 

Fast där är det ju dina föräldrar som gjort fel. I TS står det ju inget om hur pappan är nu med sina barn mer än att alla är gladare och mår bättre. Barnen kan ju utan problem få all kärlek som går och all trygghet som går från sin far som nu har orken tack vare att det finns regler och riktlinjer, att barnen inte bestämmer längre. Ett barns trygghet ligger inte i att man prompt får sova i föräldrarnas säng, det ligger i så otroligt mycket annat och känner man sig ledsen finns det ju inget som hindrar mamma/pappa från att lägga sig i barnets säng.

Jag beklagar att du har dåliga erfarenheter med både egna föräldrar och styvföräldrar. Själv är jag som sagt också uppvuxen med en styvförälder (pappa träffade ingen ny som han introducerade i mitt liv förrän jag var 12 och det sköttes mindre smidigt, dock är den kvinnan mer än pappas fd fru medan mammas sambo fortfarande, 30+ år senare, fortfarande är mammas sambo) och har aldrig kännt mig oälskad, oförsvarad etc av min mamma. Däremot har JAG varit ett hyfsat jobbigt styvbarn *erkänner utan tvekan*
  • LFF
    MinaE skrev 2013-03-28 10:43:09 följande:
    Jag vill poängtera att jag inte alls tycker det finns anledning att tycka illa om ts, hon gör säkert så gott hon kan i enighet med situationen, såsom hon upplever den.

Men jag anser att man som bonusmamma har ett enormt ansvar, ansvaret att ta hand om icke biologiska barn, det ansvaret kräver nästan mer än av bio föräldrar då det inte finns den trygga "blodsbindningen" som på ett sätt är per automatik till en bioförälder.
    En bioförälder kan vara arg och tycka att barnet är skitjobbigt på ett annat sätt än en bonus, skillnaden finns även om många av er vägrar inse det. Hos barnet finns en skräck att liksom inte räcka till att göra fel och att inte kunna "leva upp till ". På ett annat sätt än hos biobarn. I svårare fall må hända även biologiskt, men inte i det aktuella här på den här tråden, där vi pratar om just det som ts handlar om. Det lite mer normala.

Klarar man inte att axla det ansvaret man har, och inte kan ta på sig den enorma känslomässiga utmaningen.
    Då ska man helt enkelt inte vara bonusmamma. För det handlar om utformningen av en ny människa som präglas för alltid. ( Det blir liksom en programmering i hjärnan som skapar ett känslomässigt mönster. Som inte bara går att tänka bort och slå ifrån sig.) 
    Motståndet är rätt stort eftersom barnet har andra gener, vanor, beteende osv redan med sig i sitt bagage.

Kort sagt: Kan man inte älska och kliva in i en familjs liv med barn med silkesvantarna på, gör det inte. Gå vidare och låt familjen passera tills det kanske kommer en ny förbi som klarar det.

Jag har själv ett bonusbarn som förvisso är vuxet nu. Jag har aldrig (såklart)  älskat det på samma sätt som mitt eget, det där självklara sättet man får då man har ett eget barn liksom, men jag har aldrig gjort skillnad. Aldrig rufsat om tillvaron. Jag har smugit in och anpassat mig själv tills vi alla fasats in.
    Jag har aldrig nånsin bråkat med hans biomamma, skulle aldrig falla mig in. Även om hon är psyksjuk, för det är hon. Dessutom parkbänks alkis.
    Det är hans mamma. Jag har tagit hand honom. Mamman och han /deras liv har jag lämnat till de. 
    Och han har ALLTID varit önskvärd !  Och bott med oss på heltid, pga mammans situation.
    Det skulle aldrig falla mig in att döma henne för hur hon är, det angår inte mig alls. Det som angår mig det är min bonusson. Och hur han mår.
    Alla barn är jobbiga, så även mitt. Inget fel i att tycka det, men det handlar om den överförda outtalade "icke önskvärd" känslan som absolut är överförbar. Har man den -Gå vidare. 

Jag har lärt mig med tiden att älska honom för den han är. Som människa. Och jag kommer alltid finnas här för honom.

Min åsikt är att det är jag som är vuxen, så jag får rätta munnen efter matsäcken, bonusen är ett barn. Alltså är barnets välmående på alla plan mitt ansvar eftersom jag kliver in och ska leva i aktuell familj. Det handlar såklart i längden om att ge och ta. Men inom rimlighet och tids nog. 

Tänk er för.. !

Men varför ska ansvaret att ta hand om barnet och se till att det mår bra ligga på bonusföräldern? Det ska väl ändå för sjutton ligga på bioföräldern till barnet. Det är bioföräldern som i huvudsak ska stötta sitt barn, inte bonusföräldern.

Det jag läser av TS är att TS finns där för sina bonusbarn om de behöver henne men att hon infört regler som inte fanns för att ALLA i HELA familjen ska må bra. Jag tvivlar på att hon hade fått göra dessa förändringar om fadern till barnen varit nöjd och glad med tillvaron (vilket han inte var eftersom även han höll på att krascha, då är man sällan nöjd). 

För mig, som också är ett styvbarn, har det aldrig funnits på kartan att jag ska lyda mina styvföräldrar bara för att de råkar vara tillsammans med mina bioföräldrar. Det har inte heller varit självklart nånstans att det är till dem jag vänt mig när jag behövt något, dem jag sökt trygghet hos eller dem jag fått stöd från. De bitarna har jag mina föräldrar till.

Det är FÖRÄLDERN som ska se till att barnen är trygga, att barnen mår bra, att barnen känner att de är älskade. Ingen annan. Om sen bonusföräldern VILL ta ansvar, vill vara delaktig, är en helt annan sak. Men bonusen kan inte heller kräva nåt av sina bonusbarn om inte de vill ta till sig sin bonusförälder.

Förresten, varför är det acceptabelt att ta in hjälp från tex Nannyakuten och strukturera upp sin tillvaro när den är kaos men det är inte ok för en bonusförälder att komma in och strukturera upp en kaotisk tillvaro?
Svar på tråden Jag är bonusmamman ni älskar att hata