MinaE skrev 2013-03-28 10:43:09 följande:
Jag vill poängtera att jag inte alls tycker det finns anledning att tycka illa om ts, hon gör säkert så gott hon kan i enighet med situationen, såsom hon upplever den.
Men jag anser att man som bonusmamma har ett enormt ansvar, ansvaret att ta hand om icke biologiska barn, det ansvaret kräver nästan mer än av bio föräldrar då det inte finns den trygga "blodsbindningen" som på ett sätt är per automatik till en bioförälder.
En bioförälder kan vara arg och tycka att barnet är skitjobbigt på ett annat sätt än en bonus, skillnaden finns även om många av er vägrar inse det. Hos barnet finns en skräck att liksom inte räcka till att göra fel och att inte kunna "leva upp till ". På ett annat sätt än hos biobarn. I svårare fall må hända även biologiskt, men inte i det aktuella här på den här tråden, där vi pratar om just det som ts handlar om. Det lite mer normala.
Klarar man inte att axla det ansvaret man har, och inte kan ta på sig den enorma känslomässiga utmaningen.
Då ska man helt enkelt inte vara bonusmamma. För det handlar om utformningen av en ny människa som präglas för alltid. ( Det blir liksom en programmering i hjärnan som skapar ett känslomässigt mönster. Som inte bara går att tänka bort och slå ifrån sig.)
Motståndet är rätt stort eftersom barnet har andra gener, vanor, beteende osv redan med sig i sitt bagage.
Kort sagt: Kan man inte älska och kliva in i en familjs liv med barn med silkesvantarna på, gör det inte. Gå vidare och låt familjen passera tills det kanske kommer en ny förbi som klarar det.
Jag har själv ett bonusbarn som förvisso är vuxet nu. Jag har aldrig (såklart) älskat det på samma sätt som mitt eget, det där självklara sättet man får då man har ett eget barn liksom, men jag har aldrig gjort skillnad. Aldrig rufsat om tillvaron. Jag har smugit in och anpassat mig själv tills vi alla fasats in.
Jag har aldrig nånsin bråkat med hans biomamma, skulle aldrig falla mig in. Även om hon är psyksjuk, för det är hon. Dessutom parkbänks alkis.
Det är hans mamma. Jag har tagit hand honom. Mamman och han /deras liv har jag lämnat till de.
Och han har ALLTID varit önskvärd ! Och bott med oss på heltid, pga mammans situation.
Det skulle aldrig falla mig in att döma henne för hur hon är, det angår inte mig alls. Det som angår mig det är min bonusson. Och hur han mår.
Alla barn är jobbiga, så även mitt. Inget fel i att tycka det, men det handlar om den överförda outtalade "icke önskvärd" känslan som absolut är överförbar. Har man den -Gå vidare.
Jag har lärt mig med tiden att älska honom för den han är. Som människa. Och jag kommer alltid finnas här för honom.
Min åsikt är att det är jag som är vuxen, så jag får rätta munnen efter matsäcken, bonusen är ett barn. Alltså är barnets välmående på alla plan mitt ansvar eftersom jag kliver in och ska leva i aktuell familj. Det handlar såklart i längden om att ge och ta. Men inom rimlighet och tids nog.
Tänk er för.. !
Men varför ska ansvaret att ta hand om barnet och se till att det mår bra ligga på bonusföräldern? Det ska väl ändå för sjutton ligga på bioföräldern till barnet. Det är bioföräldern som i huvudsak ska stötta sitt barn, inte bonusföräldern.
Det jag läser av TS är att TS finns där för sina bonusbarn om de behöver henne men att hon infört regler som inte fanns för att ALLA i HELA familjen ska må bra. Jag tvivlar på att hon hade fått göra dessa förändringar om fadern till barnen varit nöjd och glad med tillvaron (vilket han inte var eftersom även han höll på att krascha, då är man sällan nöjd).
För mig, som också är ett styvbarn, har det aldrig funnits på kartan att jag ska lyda mina styvföräldrar bara för att de råkar vara tillsammans med mina bioföräldrar. Det har inte heller varit självklart nånstans att det är till dem jag vänt mig när jag behövt något, dem jag sökt trygghet hos eller dem jag fått stöd från. De bitarna har jag mina föräldrar till.
Det är FÖRÄLDERN som ska se till att barnen är trygga, att barnen mår bra, att barnen känner att de är älskade. Ingen annan. Om sen bonusföräldern VILL ta ansvar, vill vara delaktig, är en helt annan sak. Men bonusen kan inte heller kräva nåt av sina bonusbarn om inte de vill ta till sig sin bonusförälder.
Förresten, varför är det acceptabelt att ta in hjälp från tex Nannyakuten och strukturera upp sin tillvaro när den är kaos men det är inte ok för en bonusförälder att komma in och strukturera upp en kaotisk tillvaro?