• Gung Ho

Jag är bonusmamman ni älskar att hata

Mickan76 skrev 2013-03-26 18:46:07 följande:
    Stackars barn, säger jag bara. Mamma som är psykiskt sjuk, en bonusmamma som mest tycker att de är i vägen och en pappa som tydligen är en jävla mespropp som låter sin "nya tjej" styra alldeles för mkt över sina barn.

Ajajaj, sådan åsikter fick en 'gruppering' av styvmammor att rikta sin kollektiva ilska mot mig...

Att det är synd om barnen att ha en psyksjuk mamma är ju självklart. TS ger ett lite splittrat intryck där hon säger sig sätta barnen främst, samtidigt har lite konstiga regler (som att förbjuda barnen från ett rum) och oftare tycker de är 'skitjobbiga' än mysiga..

Att mannen håller på att gå in i väggen är ju svårt att avgöra vad det betyder. Men jag har själv rått en vän skilja sig från sin psyksjuka fru för att inte yttterliggare dras in i hennes problem (jag tyckte det var viktigast att barnen iaf hade EN förälder de kunde lita på och som viktigast av allt fanns där för dem). Det kan vara väldigt tungt att bli indragen i någon annans problematik kring psykisk ohälsa. Men överlag, ev personliga psykiska probem åsidan, anser jag att det ofta är männens mesighet som är själva grundproblemet i dessa trådar.

Man kan inte välja vem man blir förälskad i, men man kan alltid välja hur man agerar. Gillar man inte barn är det nog ingen bra idé att bli tillsammans (än mindre flytta samman) med någon med barn....  
  • Gung Ho
    Anonym (M) skrev 2013-03-26 19:16:36 följande:
    Mycket handlar också om mannen. Är han beredd att se den nya kvinnan och hennes behov? Eller bara barnens? Är han villig att visa kärlek och uppskattning för sin kvinna? Ge henne tid på egen hand, utan barnen? Eller ska hon behandlas som ett hembiträde och barnskötare som inte får ha åsikter alls?

Varför skulle man som bonusmamma förresten inte få ha åsikter om man flyttar tillsammans med en man med barn på heltid? Ska man vara en slags livegen utan vilja, ett mähä? Är man bra bonusmamma då? Skulle ni själva ställa upp på det? Jag tror inte det!  
    Därav skulle jag vara väldigt restriktiv mot att bli tillsammans med någon utan barn... Det är väldigt svårt att föreställa sig hur det är att leva med barn om man inte har några, samt att om kvinnan jag träffar har barn så delar vi ju på ansvaret (om än på lite olika sätt) för alla. Ingen 'drabbas' mer än den andra.. (iof funderade jag med ett barn på att flytta ihop med ngn med tre barn tidigare så då hade väl jag 'drabbats' mer...).

En förälder har nog också ett annat perspektiv på det här med 'tid utan barnen'. Visst vill man ha det ibland, men tror att en 'ny' utan barn har ett mycket större önskemål där generellt. Vet inte var du fått det ifrån att hon skall behandlas som ett hembiträde, men jag är iof inte intresserad av ngn som hyr plats i min bostad (som jag sett ngn argumentera för) utan vill leva tillsammans fullt ut. Alla får iof göra som de vill gällande detta, men just när det kommer till barn skall man nog vara mycket medveten vad man ger sig in på.
  • Gung Ho
    Iam skrev 2013-03-26 19:23:40 följande:
    Hörru.. 
    Jag trodde vi hade kommit förbi det där..
    Att jag hade förklarat tydligt och klart vad många av oss reagerade på och hur din missuppfattning låg till..
    Jag trodde oxå att du hade förstått och lagt det bakom dig...
    Snälla.. sätt inte igång det där igen.. och återigen på helt felaktiga grunder.. så fruktansvärt onödigt.  

Fast i ärlighetens namn vara det precis den åsikten som startade det...tror tom jag använde samma ord gällande männen.  

Sån är jag. Jag ser det inte så allvarligt och kan därför skämta om det...inget illa menat. Det som hände det hände, och jag lärde mig en del av det...

Det är väl dessutom bra om jag 'varnar' andra för att trampa på samma mina? Bespar alla en del besvär..
  • Gung Ho
    Anonym (M) skrev 2013-03-26 19:30:17 följande:

Så om du skulle välja en kvinna med barn från förr, tror du inte hon skulle vilja ha egen tid tillsammans med dig, utan barnen? Jag tror det är ännu mera viktigt då man går in i en styvfamiljskonstellation att man ger varandra tid på egen hand så att förhållandet klarar av vardagens alla påfrestningar det innebär att leva med andra barn och alla de känslor som följer med det.
    Jag har väl aldrig påstått att någon aldrig skulle vilja ha egen tid med mig (eller sig själv)?

Jo självklart, som vilken förälder som helst. Men tror definitivt att en person utan barn vill ha mer egen tid till den grad att det blir en stor skillnad i förväntan. Resultatet kan vi ju läsa om i en del trådar här..
  • Gung Ho
    Anonym (bonusmamma) skrev 2013-03-26 19:30:36 följande:
    Ja, absolut. Men jag tycker inte riktigt att din situation med dina föräldrar kan jämföras med två barn i låg ålder med en psykiskt sjuk mamma som är vana vid att ha det på ett särskilt sätt och det helt ändras ganska tvärt. 

Nej, och speciellt när det gäller förbud att gå in i ett rum över huvud taget.... Obestämd

Jag har inget förbud för min son att gå någonstans hemma. Vill han komma och sova hos oss får han det (tex när han drömt en mardröm). Ibland kryper han upp på morgonen om det är helg (men oftast går han upp själv). Kanske hade man infört någon regel om han alltid kommit över direkt på kvällen så att det blev ett problem.. Min erfarenhet är att om barn är trygga så vänjer de sig och föredrar att sova i egen säng, förutom när de känner för att gosa..
  • Gung Ho
    jumos skrev 2013-03-26 19:01:16 följande:
    @anonym: varför är det så hemskt att ha ETT rum som barnen inte får vara i? Tycker du att det var synd om mig som inte fick vara i mina föräldrars sovrum?
    Vad finns det för argument för ett förbud?
  • Gung Ho
    jumos skrev 2013-03-26 19:59:41 följande:
    Gung Ho: Jag måste nog säga att jag håller med Iam i den frågan. Jag har inga barn, men har vuxit upp i ett hem där vi inte fick sova i föräldrarnas säng eller vara i deras rum av just de anledningarna och vi kände oss aldrig otrygga eller oönskade. Alla föräldrar (individer) sätter olika gränser och har olika behov, och barnens behov går att tillmötesgå på ett bra sätt ändå utan att ha dem i sängen.
    Ja, man kan ju hitta på vilka konstiga regler som helst bara för att man tycker det. Barnen kommer ju att 'vänja sig' eller rättare sagt de kommer inte förrän de blir större inse att de utsätts för en 'onormal' regel.

Ännu en gång, vad finns det för argument att förbjuda barnen att gå in i ett rum? 
  • Gung Ho
    Iam skrev 2013-03-26 19:51:31 följande:
    1: Jag kan inte sova med barn i sängen... dom är varma och dom ligger aldrig ALDRIG still.. Vilket skulle resultera i att jag aldrig fick sova ordentligt.. Och det skulle helt enkelt inte funka. 

2: Min säng har alltid varit min trygga plats, ända sedan jag var liten, och är så fortfarande. Jag kan dela den med en partner men längre än så sträcker sig inte min välvilja i den frågan och det gäller även vänner, släktingar och familj. Jag och min partner är dom enda som sover i vår säng. 

3: Sovrummet är min tillflyktsort, där jag väljer att dra mig undan när jag behöver tid för mig själv, lugn och ro. Där har jag alla mina saker som är lite mer personliga och även saker som inte passar för barn. Det är helt enkelt mitt rum på samma sätt som barnens sovrum är deras rum. 
    Som jag skrev i en kommentar ovan.
    Deras rum, deras saker, deras privatliv. 
    Mitt rum, mina saker, mitt privatliv. 
    Alla andra rum är till för alla.  
    Så därför är det ett argument för att förbjuda barnen gå in i rummet?

Så därför går du med samma argument inte in i barnens rum?

Är man själv då kanske inte den med psykiska problem av något slag? Självklart kan ju det vara ett argument att mamma (eller styvmamma) inte klarar av att barnfötter beträtt sovrumsgolvet... 

• Gung Ho
    Iam skrev 2013-03-26 20:14:28 följande:
    I vårt fall är barnen välkomna in i vårt rum om vi är där och dom vill prata med oss. 
    Men nej, dom har inte fri tillgång till vårt sovrum, precis som jag inte anser mig ha fri tillgång till deras sovrum.
    Det är deras space och där visar jag dom respekt genom att bara komma in om jag är inbjuden.

Att du ser det som psykiska problem.. Ja..
    Jag beklagar bara att du inte kan uttrycka din åsikter på ett mer respektfullt sätt.
    Och jag beklagar även att du har en sådan nedvärderande människosyn att du inte kan acceptera att alla inte är som du.  
    Tänk, bara härom dagen pratade jag faktiskt med en ur "flocken" (som du så fint kallar oss, om dig.. Att jag nog hade omvärderat min syn på dig då du faktiskt skärpt till dig och uttryckt dig på respektfullt sätt, trots avvikande åsikter. Det gör mig lite ledsen att jag hade fel.  
    Fast nu pratar vi här om att totalförbjuda barn att gå in i ett rum (dvs TS regel).... Jag anser inte att alla skall vara som jag, men inte heller att man inte skall kunna ifrågasätta 'knasiga' regler utan syfte..

Vad finns det för argument?

Jag har väl inte skrivit något om någon människosyn, kanske har man egna problem om man känner att man måste totalförbjuda barn från ett rum? Vad har det med människosyn att göra att diskutera ett eventuellt problem hos människor? Jag som precis börjat tro att du inte drog förhastade slutsatser och dömde andra med utgångspunkt av dem längre...    
  • Gung Ho
    Iam skrev 2013-03-26 20:08:21 följande:
    Fast nu är du där igen.. Vem är du att avgöra vad som är normalt eller inte normalt?
    Du kan ha en annan åsikt kring det hela, eller anse att barn ska ha fullt tillträde till alla rum och alla sängar och alla prylar och vad du nu än må tycka.. Men att säga att dom, när dom blir större, inse vad dom blivit utsatta för är ju ett rätt nedvärderande sätt att säga att du inte håller med..
    Och då dyker ju frågan upp igen..
    Varför har du ett sådant behov av att uttrycka dig nedvärderande om dom som inte tycker och tänker som du?
    Varför kan du inte nöja dig med att konstatera att alla inte är som du, men att dom har lika rätt som du har.  

Fast har man en regel bör man väl kunna argumentera dess existens? Det är väl ett diskussionsforum där man får tåla att man får de val man själv väljer att gå ut med ifrågasatta?

Jag har skrivit om min åsikt kring hur jag tycker man bör ta hand om barn i en 'bonusfamilj'. Som svar fick jag mest kommentarer om att jag måste vara en dålig förälder som ville 'dynga över' (av ordvalet förstår du nog vem det är) ansvaret på min 'nya'. Vad säger det om respekt för andras liv och val? Såg aldrig dig stå i bräschen för allas individuella val då...
Svar på tråden Jag är bonusmamman ni älskar att hata